• Anonym (bitter)

Otrogen igen...?

Hej,
    Måste skriva av mig.
    Vi är ett par som levt ihop i många år och har två nu vuxna barn.

För ett tag sen var min fru och en väninna och hade skoj i en annan stad.
    Skulle umgås och ha trevligt hette det. Då de båda är lite vimsiga och har dålig koll, så jag hade jag informerat min fru när sista tåget hem gick.

Senare på kvällen skickade jag ett sms för att höra så de kom med tåget.
    De hade så klart missat det skrev hon, och satt nu och snackade med några killar på en bar. Jag blev lite sur, men fick till svar att väninnan skulle bjuda på en övernattning på hotell. Fine, tänkte jag, men var fortfarande lite sur.

Efter ett tag skickade jag ett nytt sms för att höra om de fått tag i hotellrum.
    Visade sig att de nu var hemma hos en av killarna de snackat med, och att de skulle sova där. Då slapp de betala för hotell tycktes det.
    Jag blev jättearg så klart, men också orolig. Låg vaken hela natten.

Hörde av mig på morgonen och undrade när och om hon hade tänkt komma hem. Fick till svar det skulle käkas frukost först hos den här snubben, sen skulle de ta tåget.

När hon väl kom hem så var jag jättearg och kläckte ur mig både det ena och andra.
    Hon bad så mycket om ursäkt för det hade blivit så ¨fel¨.
    Fick sen höra en bomullsvariant enligt mig själv, att det varit väninnan som velat det hela. Hon berättade att hon hört att väninnan smugit in till den här killen och haft sex, när hon trodde min fru sov.
    Ska man tro på detta???

Kan berätta att för många år sen, så var de två hos ett par andra killar och hälsade på. Sas det iaf.
    Min fru har erkänt att det var mer än så nnu många år efteråt.

• Svar på tråden Otrogen igen...?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (bitter) skrev 2022-04-04 09:26:22 följande:

Nu påstår jag inte att hon varit notorisk otrogen, utan jag menar bara att om jag fått reda på att hon var otrogen i början av vårt förhållande, så hade inte vi varit tillsammans idag. Jag visste att hon och väninnan var hos några killkompisar då, och hon bedyrade att inget hänt. Att sen få reda på att hon ljugit långt efter, gör såklart att man börjar undra om hon talat sanning om de andra äventyren. Det senaste skedde hyfsat nyligen. Menar då den spontana övernattningen hos en kille från krogen.
    Det är därför som jag nog inte kommer att kunna lita på henne fullt ut igen...

Ja det är ju det som är problemet med förtroende, när det väl är borta så vet man ju inte längre om något personen någonsin sagt eller gjort är sant eller falsk. Ett svek förpestar inte bara nuet, den förpestar även bakåt i tiden.

Det är ditt val att stanna eller gå, men du ska vara medveten om att den enda som kan reparera ditt förtroende för henne är hon, det kommer du aldrig kunna göra själv. Om hon inte kämpar för att återfå ditt förtroende så kommer det förbli trasigt.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (sådär) skrev 2022-04-05 21:59:38 följande:
    Ja det är ju det som är problemet med förtroende, när det väl är borta så vet man ju inte längre om något personen någonsin sagt eller gjort är sant eller falsk. Ett svek förpestar inte bara nuet, den förpestar även bakåt i tiden.

Det är ditt val att stanna eller gå, men du ska vara medveten om att den enda som kan reparera ditt förtroende för henne är hon, det kommer du aldrig kunna göra själv. Om hon inte kämpar för att återfå ditt förtroende så kommer det förbli trasigt.

Hur ska man göra det tänker du?

Och hur tänker du att det inte är TS som äger sina tankar? 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-04-05 22:03:26 följande:

Hur ska man göra det tänker du?

Och hur tänker du att det inte är TS som äger sina tankar? 

Jag tror att det är något varje normalt funtad människa med ett samvetet vet.

Människor utan samvete eller svaga människor som är inkabla att stå för sitt agerande fullt ut kommer däremot aldrig förstå det. Det är ju det som är problemet med fönekelse och rationalisering, det dövar samvetet men löser aldrig problemet.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (sådär) skrev 2022-04-05 22:24:33 följande:
    Jag tror att det är något varje normalt funtad människa med ett samvetet vet.

Människor utan samvete eller svaga människor som är inkabla att stå för sitt agerande fullt ut kommer däremot aldrig förstå det. Det är ju det som är problemet med fönekelse och rationalisering, det dövar samvetet men löser aldrig problemet.

Så? Hur ska någon göra för att återfå ett förtroende? 

Och på vilket sätt är inte tvivlet något TS kan göra något åt? De är ju uteslutande hans. 

Jag menar, du är ju uppenbarligen normalt funtad och har top notch samvete.

• Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-04-05 22:31:40 följande:

Vet du verkligen inte det? I så fall är det faktiskt ganska tragiskt och något du borde fundera över hur det kommer sig att du inte vet?

Det är ganska enkelt. ALL slags förtroende är något man gör sig förtjänt av och inget man får gratis. Så när man har sönder andras förtroende så är det givetvis upp till dig själv att på alla sätt som går att försöka visa att man går att lita på ändå, trotts allt...exakt hur det ska gå till beror ju på vad den du svikit behöver för att våga ge dig en andra chans om personen öht vill det, dvs.

Och på vilket sätt är inte tvivlet något TS kan göra något åt? De är ju uteslutande hans. 

Nope, tvivlet har ju inte uppstått ur toma intet, det har uppstått pga svek och lögner så enda sättet att få bort den är att reparera förtroendet och det kan inte han göra själv, det måste hon göra själv, det enda TS kan göra är att vara villigt att ge henne en chans att göra det.

Jag menar, du är ju uppenbarligen normalt funtad och har top notch samvete.

Japp, mina värderingar är normala, dina är absolut inte det, därav responsen du får i alla trådar. Så istället för att försöka nprmalisera dina värderingar så borde du istället fråga dig hur det kommer sig att ingen någonsin håller med dig?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (sådär) skrev 2022-04-05 22:47:21 följande:
    Vet du verkligen inte det? I så fall är det faktiskt ganska tragiskt och något du borde fundera över hur det kommer sig att du inte vet?

Det är ganska enkelt. ALL slags förtroende är något man gör sig förtjänt av och inget man får gratis. Så när man har sönder andras förtroende så är det givetvis upp till dig själv att på alla sätt som går att försöka visa att man går att lita på ändå, trotts allt...exakt hur det ska gå till beror ju på vad den du svikit behöver för att våga ge dig en andra chans om personen öht vill det, dvs.

Nope, tvivlet har ju inte uppstått ur toma intet, det har uppstått pga svek och lögner så enda sättet att få bort den är att reparera förtroendet och det kan inte han göra själv, det måste hon göra själv, det enda TS kan göra är att vara villigt att ge henne en chans att göra det.Japp, mina värderingar är normala, dina är absolut inte det, därav responsen du får i alla trådar. Så istället för att försöka nprmalisera dina värderingar så borde du istället fråga dig hur det kommer sig att ingen någonsin håller med dig?

Vad snackar du om "alla trådar" hela tiden för? 

Så, vad ska TS partner göra då för att återuppbygga förtroendet? Då har vi ett konkret exempel. 
    Det här är ju väldigt intressant. Att man kan göra något aktivt. Banbrytande till och med. 

Tvivlen besitter ju TS. Alldeles oavsett vad dennes partner gör. Det är bara han som kan hantera dem. Många har ju tvivel utan grund. Många kan måla upp de mest livfulla scenarion. S.k. svartsjuka. Hur kan en partner anpassa sig till det? Det går inte, och det åligger inte en människa att göra det heller. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-04-05 22:56:19 följande:

Vad snackar du om "alla trådar" hela tiden för? 

Så, vad ska TS partner göra då för att återuppbygga förtroendet? Då har vi ett konkret exempel. 
    Det här är ju väldigt intressant. Att man kan göra något aktivt. Banbrytande till och med. 

Tvivlen besitter ju TS. Alldeles oavsett vad dennes partner gör. Det är bara han som kan hantera dem. Många har ju tvivel utan grund. Många kan måla upp de mest livfulla scenarion. S.k. svartsjuka. Hur kan en partner anpassa sig till det? Det går inte, och det åligger inte en människa att göra det heller. 

Det beror som sagt på vad TS behöver för att våga lita på henne igen. Så en bra början är kanske att hon 1) Erkänner att det är HON som haft sönder hans förtroende och 2) Frågar TS vad hon kan göra för att han ska våga lita på henne igen?.

Om din kompis sparkar dig på pungen så kommer det göra ont på dig och du "besitter" då plågan.. men anledningen till att du har ont är ju din kompis. Det är han som orsakat plågan, så om han vill att du ska vilja fortsätta vara hans kompis så är det upp till honom att se vad han kan göra för att bli förliten, inte upp till dig att släpa dig runt på knä med pungverk och be honom förklara sig..

Var det tydligt nog för dig?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (sådär) skrev 2022-04-05 23:51:29 följande:
    Det beror som sagt på vad TS behöver för att våga lita på henne igen. Så en bra början är kanske att hon 1) Erkänner att det är HON som haft sönder hans förtroende och 2) Frågar TS vad hon kan göra för att han ska våga lita på henne igen?.

Om din kompis sparkar dig på pungen så kommer det göra ont på dig och du "besitter" då plågan.. men anledningen till att du har ont är ju din kompis. Det är han som orsakat plågan, så om han vill att du ska vilja fortsätta vara hans kompis så är det upp till honom att se vad han kan göra för att bli förliten, inte upp till dig att släpa dig runt på knä med pungverk och be honom förklara sig..

Var det tydligt nog för dig?

Nej, det är verkligen otydligt. 

Vad är det som säger att hon haft sönder något? Men om vi förutsätter det och hon säger det. Hur förändrar det situationen? Han tvivlar ju fortfarande? För att tvivlet är sått? För att det är hans natur? 
    Ok hon frågar vad hon kan göra: Min fråga är fortfarande VAD hon kan göra? Vad skulle du svara i det scenariot när din partner frågar dig vad hen kan göra för att du ska lita på hen?

Riktigt dålig liknelse. Men om pungsparken får dig att tro för all framtid att han kommer att sparka dig på pungen igen kan han inte göra något åt det. Den känslan äger du. 

• Svennebanan75
    Anonym (bitter) skrev 2022-04-04 08:22:34 följande:

Vi har pratat. Vi har pratat mycket om situationen. Hon vet att hon har betett sig illa och gjort fel och erkänner det. Jag tror dock fortfarande inte att hon berättat allt om de gånger hon och väninnan varit på äventyr, även om hon säger det.
    Har man ljugit en gång om vad som hände långt tillbaka, så är det svårt att lita på vad hon berättar.
    Men, men.....

Spelar väl ingen roll om hon berättar allt eller inte, sluta älta skulle jag säga. Det räcker väl att det hänt, då kan du utgå från att det har hänt väldigt många fler gånger som du inte har en aning om överhuvudtaget 
  • Anonym (Lotta)

Att skapa och vinna nya förtroenden efter en otrohetsaffär kommer inte gratis av sig självt. Som vi alla vet är det något som behöver återskapas och förtjänas över tid. TS's partner behöver med oförtrutet tålamod visa sig trovärdig i sina göranden och aktiviteter med en total öppenhet inför sin partner. Det innebär också att TS involveras mycket mer renhårigt än tidigare i sin partners utekvällar och planer överlag. När/om partnern ger järnet och visar på en ny seriositet samt visar hänsyn till vad som är okej att diskutera offentligt och inte (ex vis egna snedsteg på bjudning inför vänner) kommer TS känna sig mer trygg i förhållandet,  blir därmed mer välmående (behovet av kontroll minskar rejält). Men ribban ligger högt i varje parförhållande vad gäller återskapande av ett brustet förtroende när någon av parterna varit otrogen..  
Svar på tråden Otrogen igen...?