• Anonym (Ledsen)

Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn

Hej! Min sambo sa precis, att han ger mig en chans till att försöka få barn, tills han fyller 40 år. (38 år nu) Då han känner sig för gammal att bli pappa snart och klarar inte av att se mig ha missfall.

Vi hade ett utomkvedskap för två års sen där vi förlorade tvillingar och för tre veckor sedan fick jag missfall. 

Jag går ju sönder i bitar att höra det. Han vill att jag ska respektera det och att har gått igenom missfall med sitt ex så han tror att det är inte meningen att han ska ha barn och känner sig traumatiserad. 

• Svar på tråden Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn
  • Anonym (Gamla föräldrar)
    Anonym (Ålder) skrev 2022-02-20 07:50:15 följande:

Att sätta en åldersgräns är inte unikt, men jag tror att det är vanligare bland kvinnor. Du får fundera igenom vad du vill. Sambons längtan efter barn kanske inte var så stark från början? Att skaffa barn mest för att den andra vill eller för att man inte tycker det spelar så stor roll blir sällan lyckat, barn är ett jättestort steg att ta. Det kanske är så att du skulle passa bättre med en annan man? Som faktiskt längtar efter barn.

Håller med. Det blir sällan bra, när den ena (vanligen kvinnan) vill ha barn men den andra (vanligen mannen) egentligen inte. Och när barnet väl är där, så känner den som inte ville - vanligen mannen som sagt - att han inte räknas längre, att han betyder mindre än barnet för sin fru, att han mest är där för att tjäna pengar till frun och barnet och göra hushållsarbete, när han har uppfyllt den egentliga uppgiften som var att befrukta kvinnan...
  • Anonym (Fast)
    nihka skrev 2022-02-20 07:46:01 följande:
    Naturligtvis spelar det roll om han medverkar i en fertilitetsutredning eller inte under de två åren. Om han inte gör det är ju hela hans tidsram med två år bara ett spel för galleriet.

Fast då får det väl bara ett spel för galleriet, vill han inte så vill han inte. Och vill ha försöka två år till utan utredning så är det så.

vill TS forfarande ha barn så får hon väl inså fall separerar. En ska inte tvinga dig till att bli förälder för någon annans skull. 

och oavsett om dom påbörjar en utredning så vill Han kanske ändå inte bli förälder efter 40år. Somliga vill inte ha barn efter en viss ålder. 

• Anonym (MR klister)
    nihka skrev 2022-02-20 07:46:01 följande:
    Naturligtvis spelar det roll om han medverkar i en fertilitetsutredning eller inte under de två åren. Om han inte gör det är ju hela hans tidsram med två år bara ett spel för galleriet.
    Nej inget av det spelar någon roll, vill han inte så vill han inte. Lär dig respektera en annan persons vilja och önskan, ingen ska tvingas till något alls. 
    TS får avgöra om detta är något hon kan tänka sig annars bör hon lämna relationen, vilket jag faktiskt tycker att hon borde ta sig en stark funderare på.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 08:25:30 följande:

Fast då får det väl bara ett spel för galleriet, vill han inte så vill han inte. Och vill ha försöka två år till utan utredning så är det så.

vill TS forfarande ha barn så får hon väl inså fall separerar. En ska inte tvinga dig till att bli förälder för någon annans skull. 

och oavsett om dom påbörjar en utredning så vill Han kanske ändå inte bli förälder efter 40år. Somliga vill inte ha barn efter en viss ålder. 

Man säger inte att man vill och sedan inte skapar rimliga förutsättningar för att det ska kunna bli. Det är fruktansvärt oärligt.

Javisst. Och det kanske hon behöver göra redan nu och inte vänta två år. Hitta någon som både vill och som uppträder som att den vill. Någon som är beredd att kämpa för det den vill istället för att tycka synd om sig själv. "han ger mig en chans till att försöka få barn". Som om det är TS som ska fixa så det blir ett barn av hans spermier.

Han får väl också anstränga sig för att försöka ta reda på varför det inte har fungerat hittills och om det finns något att göra. Eller klämma fram att han inte vill utan bara hoppas på att det ska gå två år till utan att det blir några barn.
  • Plupp73
    Anonym (Ålder) skrev 2022-02-20 07:50:15 följande:

Att sätta en åldersgräns är inte unikt, men jag tror att det är vanligare bland kvinnor. Du får fundera igenom vad du vill. Sambons längtan efter barn kanske inte var så stark från början? Att skaffa barn mest för att den andra vill eller för att man inte tycker det spelar så stor roll blir sällan lyckat, barn är ett jättestort steg att ta. Det kanske är så att du skulle passa bättre med en annan man? Som faktiskt längtar efter barn.

Ja, eller så har han haft samma bsrnlängtan från början, men gått igenom så många missfall att han tillslut ställt in sig på att leva ett liv utan barn. Och kommit längre i den tankeprocessen än TS.
    Han har ju även gått igenom missfall i sitt tidigare förhållande.
  • Anonym (Fast)
    nihka skrev 2022-02-20 09:13:48 följande:
    Man säger inte att man vill och sedan inte skapar rimliga förutsättningar för att det ska kunna bli. Det är fruktansvärt oärligt.

Javisst. Och det kanske hon behöver göra redan nu och inte vänta två år. Hitta någon som både vill och som uppträder som att den vill. Någon som är beredd att kämpa för det den vill istället för att tycka synd om sig själv. "han ger mig en chans till att försöka få barn". Som om det är TS som ska fixa så det blir ett barn av hans spermier.

Han får väl också anstränga sig för att försöka ta reda på varför det inte har fungerat hittills och om det finns något att göra. Eller klämma fram att han inte vill utan bara hoppas på att det ska gå två år till utan att det blir några barn.

Du vet inte vilka förutsättningar TS sambo har skapat. vad vi vet så kanske han har genomgått en utredning med tanke på att han inte har barn sedan tidigare. 

vad har du för rätt att säga hur en människa ska te sig i en privat situation. Det finns inget rätt eller fel, det finns en mänsklig rätt och sambon ska inte behöva stå till svars för sitt tycke. 

det spelar liksom ingen roll vad du anser att han borde göra eller hur han borde agera. Om barnfrågan är viktig för TS så är kanske en separation det bästa för henne, för hennes sambo har klargjort vad som är för honom. Oavsett vad du tycker.

ha respekt för en människas val av liv 

• nihka
    Anonym (MR klister) skrev 2022-02-20 09:02:33 följande:
    Nej inget av det spelar någon roll, vill han inte så vill han inte. Lär dig respektera en annan persons vilja och önskan, ingen ska tvingas till något alls. 
    TS får avgöra om detta är något hon kan tänka sig annars bör hon lämna relationen, vilket jag faktiskt tycker att hon borde ta sig en stark funderare på.
    Jag kommer aldrig att respektera en annan persons viljan och önskan att ljuga sig ur en jobbig situation. Att du tycker annorlunda står naturligtvis för dig.

Jag tror att mannen har ångest över att han eventuellt inte kan bli pappa samtidigt som han inte riktigt vill erkänna det för sig själv och har blivit handlingsförlamad. Synd när det finns hjälp att få. Om det sedan inte går ändå vet man iaf att man har gjort vad man kan.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 09:27:39 följande:

Du vet inte vilka förutsättningar TS sambo har skapat. vad vi vet så kanske han har genomgått en utredning med tanke på att han inte har barn sedan tidigare. 

vad har du för rätt att säga hur en människa ska te sig i en privat situation. Det finns inget rätt eller fel, det finns en mänsklig rätt och sambon ska inte behöva stå till svars för sitt tycke. 

det spelar liksom ingen roll vad du anser att han borde göra eller hur han borde agera. Om barnfrågan är viktig för TS så är kanske en separation det bästa för henne, för hennes sambo har klargjort vad som är för honom. Oavsett vad du tycker.

ha respekt för en människas val av liv 

Jag vet exakt lika mycket som du vet nämligen det som står i trådstarten.

Samma rätt som dig.

Det handlar inte om att en åsikt är mer rätt än den andre utan att man ska vara ärlig.

Jag anser att både TS och hennes sambo ska vara ärliga.

Om det är så att de redan genomgått en fertilitetsutredning, eller om han gjort det i samband med sitt tidigare förhållande så hade det varit jättebra om TS nämnt det.

Om det inte gjorts någon fertilitetsutredning och man vill ha barn så är det nästa steg att ta.

Annars säger man att man inte vill ha barn, eller inte är beredd att anstränga sig vilket också visar ett bristande intresse.

Båda får ju vara uppriktiga. 
  • Anonym (Fast)
    nihka skrev 2022-02-20 09:46:30 följande:
    Jag vet exakt lika mycket som du vet nämligen det som står i trådstarten.

Samma rätt som dig.

Det handlar inte om att en åsikt är mer rätt än den andre utan att man ska vara ärlig.

Jag anser att både TS och hennes sambo ska vara ärliga.

Om det är så att de redan genomgått en fertilitetsutredning, eller om han gjort det i samband med sitt tidigare förhållande så hade det varit jättebra om TS nämnt det.

Om det inte gjorts någon fertilitetsutredning och man vill ha barn så är det nästa steg att ta.

Annars säger man att man inte vill ha barn, eller inte är beredd att anstränga sig vilket också visar ett bristande intresse.

Båda får ju vara uppriktiga. 

nej Och om du vet lika lite som mig så ska du väl inte sitta och spekulera i vad han har/inte har gjort eller vad han bör göra när han har sagt hur han faktist tänker göra. Han är ju helt ärlig mot ts när han säger 2 år till sen är det nog. Vad menar du att han ska vara ärlig om som han redan inte är?! Han säger att han vill ha barn Men inte om två år. 

jag förstår att inte bara varför du ska sitta och skriva alternativa lösningar till en man som du inte vet något om och som faktist har sagt att om två år så vill han inte mer. 

oavsett utredning eller inte så vill han inte efter 40år, så respektera det. du vet inget om hans intresse eller inte, precis som jag. Här gäller det bara att respektera en människa önskan och är inte den tillräcklig för TS så får hon göra slut

• Anotherone
    nihka skrev 2022-02-19 23:45:50 följande:
    Rent pragmatiskt har mannen inte bidragit efter bästa förmåga så länge han inte har medverkat i en fertilitetsutredning. Just nu väntar han bara på att tiden ska gå.

Att skaffa barn eller inte är inte jämförbart med en flytt till Skåne. Flytta till Skåne kan man göra när som helst i livet och är reversibelt. Barnlöshet är ett permanent tillstånd för kvinnan efter en viss ålder. TS sambo däremot kan ju alltid ändra sig längre fram. Hans beslut har mycket mer långtgående konsekvenser för TS än vad det har för honom själv.

Han har ju sex med partnern? Det är hans bidrag. Precis som i exemplet med Skåne, att följa med på visningar men inte mer än så. Att delta i en fertilitetsutredning kan upplevas som väldigt påträngande och invasivt, tro mig. 
    Oavsett så måste detta få vara individens beslut. Man får inte tvinga någon till något, särskilt inte när det gäller barn.
    Är man så pass oense så kanske man inte ska fortsätta tillsammans. Precis som att om min man hade velat bosätta sig på Grönland och jag inte ville det så hade vi kanske fått gå skilda vägar. Sen om han flyttar hem till Sverige igen? Då är det så. Men jag kan inte vänta och är inte beredd att chansa.
Svar på tråden Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn