nihka skrev 2022-02-20 09:30:16 följande:
Jag kommer aldrig att respektera en annan persons viljan och önskan att ljuga sig ur en jobbig situation. Att du tycker annorlunda står naturligtvis för dig.
Jag tror att mannen har ångest över att han eventuellt inte kan bli pappa samtidigt som han inte riktigt vill erkänna det för sig själv och har blivit handlingsförlamad. Synd när det finns hjälp att få. Om det sedan inte går ändå vet man iaf att man har gjort vad man kan.
Vari finns lögnen? Oavsett argument, så är det hans beslut. Precis som att det kan komma att bli hans sorg om 10 år om det visar sig vara som du tror. Han borde kanske gå och prata med någon för sin egen skull men det kan ingen heller kräva. Så det spelar ingen roll, ingen får ställa krav eller förvänta sig saker. Det man har att hantera och ödmjukt respektera och "ta in" är det som ligger på bordet exakt just nu. Ingen vet vad som händer imorgon, ingen.
Det skulle kunna vara så att TS stannar och accepterar tidsgränsen, fullt medveten om att det är så.
Sen ångrar sig mannen och känner att vid den tidpunkten så kanske han faktiskt kan orka ett år till. Och då får kvinnan fundera på vad hon tycker om det.
Eller så står mannen kvar vid sitt beslut och kvinnan väljer att lämna. Vilket mannen måste ha haft med i beräkningen redan nu, alltså "vad händer sen".
Var och en har rätt till sina beslut och innan man fattar dem och presenterar dem för andra inblandade så måste man ha funderat på vad de kan komma att leda till.
((Jag kommer inte lägga ut min story här, den finns förmodligen i andra trådar. Men jag har varit där. Jag har haft en man som använt sin mänskliga rätt att sätta stopp. Jag valde att stanna på grund av att vi hade ett gemensamt barn och att det inte vore rimligt att rycka upp honom ur en fungerande familj för ett icke-existerande barn. Dessutom älskar jag min man. Jag vill dela mitt liv med honom. Med de förutsättningarna, och min man förstod absolut att det här skulle leda till en kris och att vi kanske inte kunde fortsätta ihop, så låg nästa steg hos mig. Eftersom jag inte visste mer än just det han sagt så hade jag ingen rätt att gå runt och hoppas och leva i en förväntan om att han skulle ändra sig och lägga det på HONOM ifall det inte blev så. För den bitterheten skulle i efterhand äta upp mig. Att resonera som att han tagit något från mig eller snott mina chanser att bli mamma igen. Nej nej... Samtidigt ska man leva ett familjeliv, vara intima, planera framtiden. Det blir väldigt svårt (för de flesta) att hantera på egen hand.
Alltså tog vi hjälp både enskilt och tillsammans. Lade bort barnfrågan helt, satsade tvärtom på så säkra preventivmedel som möjligt så att vi inte skulle hamna i en sits där jag blir gravid av misstag och han tror att jag lurat honom. Han hade även planerat en sterilisering eftersom det var hans sätt att ta ansvar vilket jag inte kunde säga så mycket om. Sen ångrade han sig. Men först efter 10 år. I samband med att han skulle sterilisera sig så kom han på andra tankar, han tog mer stöd, funderade verkligen på vad det var som gjorde att han inte ville och insåg (hans ord) att mycket hade ändrats. Såklart eftersom det är skillnad på att prata om syskon när man är mitt i småbarnskaoset och även under barnets första år i skolan, än att prata om det när man har ett äldre barn.))