• nihka

Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn

Jag förstår iofs hans känslor till viss del, men han fattar nog inte vilken enorm press det sätter på er båda. En graviditet kan ju utgå bara av att ha den typen av press på sig.

Kontra med "Om du inte levererar ett barn före jag fyllt 40 lämnar jag dig och inseminerar mig med dugligare spermier."

Ultimatum som ultimatum. Eller så ställer ingen ultimatum.

• nihka
    Anotherone skrev 2022-02-19 12:04:42 följande:
    Så två fel i det här fallet ska ge ett rätt?
    Det handlar inte om ultimatum, det handlar om att för sitt eget välmåendes skull sätta en gräns. Annars kommer de båda riskera att må dåligt i längden.
    Mer sunt då att lägga korten på bordet som mannen i det här fallet har gjort. Och sen är det ju då upp till kvinnan om hon "köper" läget eller inte?
    Hon kan ju säga redan nu att jag kan inte acceptera en bortre gräns, för mig är det så här viktigt att jag inte kommer att ge mig oavsett. Och välja att lämna. 
    Det har han säkert funderat på innan han sa som han gjorde, att säger jag så här nu så finns en risk att jag blir lämnad. Men man måste se till sin hälsa också.

Jag har också varit "på andra sidan". Vi hade ett barn och efter ett antal år började jag känna längtan efter syskon. Min man ville inte ha fler barn. Vi satte gemensamma deadlines långt fram, nu pratar vi år, då vi lät frågan bero helt och hållet för att sedan ta upp den igen. Jag hade kunnat välja att inte chansa utan helt enkelt lämna för det var för ovisst för mig. Eller så kunde vi ta upp det senare med förhoppning om att han ändrat sig. Eller så kunde han ha sagt 2 år senare att nej, jag kommer inte ändra mig - jag vill inte ha fler barn.

Hur man än gör så är det en jättesvår fråga. Den som längtar måste veta vad den har att förhålla sig till men även den andre. Och var och en måste fatta sina egna beslut utifrån vad man vet. Framtiden vet ju ingen något om?
    Så du ser ändå att han gör fel: "två fel". Mest för att han ska förstå hur ett ultimatum känns. Det kanske gör att han väljer att inte lägga fram det så i fortsättningen.

Mer konstruktivt vore om han kunde medverka i en fertilitetsutredning.
  • nihka
    Anotherone skrev 2022-02-19 22:17:02 följande:
    Jag anser inte att han gör fel för han ställer inget ultimatum. Han säger bara hur han känner vilket han ska ha all cred för!
    Jag har också full förståelse för att han inte vill det och där kommer kvinnans egna känslor och beslut in. Han har talat om vad han står och det är vad hon har att förhålla sig till. Nu råkar barnlöshet och frågan om att överhuvudtaget vilja ha barn eller inte väldigt känslig. Men satte man samma diskussion på andra parametrar i livet där man skulle kunna vara oense så är det inte så konstigt egentligen. Om jag vill flytta till Skåne och maken inte vill. Han säger att ok, om du kan fixa ett boende där som har 4 rum och stor trädgård för max 2 miljoner inom två års tid så kan jag tänka mig att flytta med dig. Jag kan följa med på visningar men jag har inte lust eller möjlighet att göra mer än så, jag har inte resurser till det nu pga jobb och annat. 
    Då har mannen gått med på att bidra efter bästa förmåga men inte mer än så. Han har också sagt att det finns en bortre gräns på två år för att det här inte ska riskera att bli ett evighetsprojekt utan efter två år så måste vi lägga ner det här och gå vidare. Alla kort ligger på bordet, inga hemlisar.
    Rent krasst så ser jag på det så. Men så har jag också varit där själv och jag är väldigt pragmatiskt lagd som person. 
    Rent pragmatiskt har mannen inte bidragit efter bästa förmåga så länge han inte har medverkat i en fertilitetsutredning. Just nu väntar han bara på att tiden ska gå.

Att skaffa barn eller inte är inte jämförbart med en flytt till Skåne. Flytta till Skåne kan man göra när som helst i livet och är reversibelt. Barnlöshet är ett permanent tillstånd för kvinnan efter en viss ålder. TS sambo däremot kan ju alltid ändra sig längre fram. Hans beslut har mycket mer långtgående konsekvenser för TS än vad det har för honom själv.

• nihka
    Anonym (Sol) skrev 2022-02-20 00:35:34 följande:
    Inget av det spelar någon roll. Han har rätt till sin åsikt. Han bestämmer sina gränser. 
    Naturligtvis spelar det roll om han medverkar i en fertilitetsutredning eller inte under de två åren. Om han inte gör det är ju hela hans tidsram med två år bara ett spel för galleriet.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 08:25:30 följande:

Fast då får det väl bara ett spel för galleriet, vill han inte så vill han inte. Och vill ha försöka två år till utan utredning så är det så.

vill TS forfarande ha barn så får hon väl inså fall separerar. En ska inte tvinga dig till att bli förälder för någon annans skull. 

och oavsett om dom påbörjar en utredning så vill Han kanske ändå inte bli förälder efter 40år. Somliga vill inte ha barn efter en viss ålder. 

Man säger inte att man vill och sedan inte skapar rimliga förutsättningar för att det ska kunna bli. Det är fruktansvärt oärligt.

Javisst. Och det kanske hon behöver göra redan nu och inte vänta två år. Hitta någon som både vill och som uppträder som att den vill. Någon som är beredd att kämpa för det den vill istället för att tycka synd om sig själv. "han ger mig en chans till att försöka få barn". Som om det är TS som ska fixa så det blir ett barn av hans spermier.

Han får väl också anstränga sig för att försöka ta reda på varför det inte har fungerat hittills och om det finns något att göra. Eller klämma fram att han inte vill utan bara hoppas på att det ska gå två år till utan att det blir några barn.
  • nihka
    Anonym (MR klister) skrev 2022-02-20 09:02:33 följande:
    Nej inget av det spelar någon roll, vill han inte så vill han inte. Lär dig respektera en annan persons vilja och önskan, ingen ska tvingas till något alls. 
    TS får avgöra om detta är något hon kan tänka sig annars bör hon lämna relationen, vilket jag faktiskt tycker att hon borde ta sig en stark funderare på.
    Jag kommer aldrig att respektera en annan persons viljan och önskan att ljuga sig ur en jobbig situation. Att du tycker annorlunda står naturligtvis för dig.

Jag tror att mannen har ångest över att han eventuellt inte kan bli pappa samtidigt som han inte riktigt vill erkänna det för sig själv och har blivit handlingsförlamad. Synd när det finns hjälp att få. Om det sedan inte går ändå vet man iaf att man har gjort vad man kan.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 09:27:39 följande:

Du vet inte vilka förutsättningar TS sambo har skapat. vad vi vet så kanske han har genomgått en utredning med tanke på att han inte har barn sedan tidigare. 

vad har du för rätt att säga hur en människa ska te sig i en privat situation. Det finns inget rätt eller fel, det finns en mänsklig rätt och sambon ska inte behöva stå till svars för sitt tycke. 

det spelar liksom ingen roll vad du anser att han borde göra eller hur han borde agera. Om barnfrågan är viktig för TS så är kanske en separation det bästa för henne, för hennes sambo har klargjort vad som är för honom. Oavsett vad du tycker.

ha respekt för en människas val av liv 

Jag vet exakt lika mycket som du vet nämligen det som står i trådstarten.

Samma rätt som dig.

Det handlar inte om att en åsikt är mer rätt än den andre utan att man ska vara ärlig.

Jag anser att både TS och hennes sambo ska vara ärliga.

Om det är så att de redan genomgått en fertilitetsutredning, eller om han gjort det i samband med sitt tidigare förhållande så hade det varit jättebra om TS nämnt det.

Om det inte gjorts någon fertilitetsutredning och man vill ha barn så är det nästa steg att ta.

Annars säger man att man inte vill ha barn, eller inte är beredd att anstränga sig vilket också visar ett bristande intresse.

Båda får ju vara uppriktiga. 
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 10:41:01 följande:

nej Och om du vet lika lite som mig så ska du väl inte sitta och spekulera i vad han har/inte har gjort eller vad han bör göra när han har sagt hur han faktist tänker göra. Han är ju helt ärlig mot ts när han säger 2 år till sen är det nog. Vad menar du att han ska vara ärlig om som han redan inte är?! Han säger att han vill ha barn Men inte om två år. 

jag förstår att inte bara varför du ska sitta och skriva alternativa lösningar till en man som du inte vet något om och som faktist har sagt att om två år så vill han inte mer. 

oavsett utredning eller inte så vill han inte efter 40år, så respektera det. du vet inget om hans intresse eller inte, precis som jag. Här gäller det bara att respektera en människa önskan och är inte den tillräcklig för TS så får hon göra slut

Är det OK om en kvinna säger att hon liksom partnern vill ha barn, sätter en gräns på två år och sedan inte adresserar sitt höga blodtryck och bara vill ha sex en gång i halvåret? Är det helt ärligt tycker du? Hon kanske till och med kan äta p-piller för man KAN ju bli gravid trots p-piller, man bara minskar chanserna och p-piller har ju en så god verkan på hennes menssmärtor och det traumat vill hon inte tillbaka till. Hon ger det två år för att verkligen visa att respekt och vilja finns Glad

Jag pratar inte om tiden efter 40 utan före. Om det är ärligt menat får han anstränga sig och i det ingår en fertilitetsutredning om en sådan inte redan har gjorts. Annars får han lägga korten på borden på riktigt och säga att hans intresse är väldigt begränsat.

Om en fertilitetsutredning redan är gjord på båda och man agerar utifrån den ställer det saken i ett annat ljus, men konstigt att TS utelämnar sådan information i så fall.
  • nihka
    Anotherone skrev 2022-02-20 10:43:03 följande:
    Han har ju sex med partnern? Det är hans bidrag. Precis som i exemplet med Skåne, att följa med på visningar men inte mer än så. Att delta i en fertilitetsutredning kan upplevas som väldigt påträngande och invasivt, tro mig. 
    Oavsett så måste detta få vara individens beslut. Man får inte tvinga någon till något, särskilt inte när det gäller barn.
    Är man så pass oense så kanske man inte ska fortsätta tillsammans. Precis som att om min man hade velat bosätta sig på Grönland och jag inte ville det så hade vi kanske fått gå skilda vägar. Sen om han flyttar hem till Sverige igen? Då är det så. Men jag kan inte vänta och är inte beredd att chansa.
    Jag tycker också att det är oärligt att följa med på visningar om man egentligen har bestämt sig för att aldrig flytta. Jag tycker det är att föra någon bakom ljuset. Det är elakt att inge någon förhoppningar man vet aldrig kommer att infrias. Fegt att inte tala om var man står för att slippa konfronteras med den andra personens besvikelse. Respektlöst att slösa den andras tid med visningar som aldrig kommer att leda till att man bor i fastigheterna man tittar på. Det är min åsikt.
  • nihka
    Anonym (Sol) skrev 2022-02-20 12:26:44 följande:

Har TS man sagt att han bara vill ha sex en gång i halvåret? 

Han är ärlig om att han vill försöka två år till. Om han inte vill försöka med IVF så är även det hans val, hans gräns. 

Har jag sagt att TS man sagt att han bara vill ha sex en gång i halvåret?

Det var ett exempel på hur man visar hur man verkligen "vill". Hur man är "ärlig"  bara man talar om att man vill och sedan ställer upp begränsningar som i praktiken innebär att det inte kommer att hända.

Hennes val, hennes gräns... Tror du kan är kvar i två år till för att vänta på utfallet?
Svar på tråden Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn