• Anonym (Ledsen)

Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn

Hej! Min sambo sa precis, att han ger mig en chans till att försöka få barn, tills han fyller 40 år. (38 år nu) Då han känner sig för gammal att bli pappa snart och klarar inte av att se mig ha missfall.

Vi hade ett utomkvedskap för två års sen där vi förlorade tvillingar och för tre veckor sedan fick jag missfall. 

Jag går ju sönder i bitar att höra det. Han vill att jag ska respektera det och att har gått igenom missfall med sitt ex så han tror att det är inte meningen att han ska ha barn och känner sig traumatiserad. 

• Svar på tråden Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn
  • Anonym (MR klister)

Men gud vilka kvinnogrisiga inlägg vissa postat, självklart måste man respektera om ena parten inte vill ha barn oavsett anledning. 
    Kan man som partner inte respektera den önskan får man lämna relationen. 

• Anonym (MR klister)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-02-18 14:26:25 följande:
    Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn

Hej! Min sambo sa precis, att han ger mig en chans till att försöka få barn, tills han fyller 40 år. (38 år nu) Då han känner sig för gammal att bli pappa snart och klarar inte av att se mig ha missfall.

Vi hade ett utomkvedskap för två års sen där vi förlorade tvillingar och för tre veckor sedan fick jag missfall. 

Jag går ju sönder i bitar att höra det. Han vill att jag ska respektera det och att har gått igenom missfall med sitt ex så han tror att det är inte meningen att han ska ha barn och känner sig traumatiserad. 

Tycker han verkar lite otrevlig och orealistisk som GER DIG chansen att bli gravid. Som det är något du kan påverka.
    Dock bör ni nog redan nu diskutera om ni har en framtid ihop  agerat på hans önskan. 
    Hur gammal är du? 
  • nihka
    Anotherone skrev 2022-02-19 12:04:42 följande:
    Så två fel i det här fallet ska ge ett rätt?
    Det handlar inte om ultimatum, det handlar om att för sitt eget välmåendes skull sätta en gräns. Annars kommer de båda riskera att må dåligt i längden.
    Mer sunt då att lägga korten på bordet som mannen i det här fallet har gjort. Och sen är det ju då upp till kvinnan om hon "köper" läget eller inte?
    Hon kan ju säga redan nu att jag kan inte acceptera en bortre gräns, för mig är det så här viktigt att jag inte kommer att ge mig oavsett. Och välja att lämna. 
    Det har han säkert funderat på innan han sa som han gjorde, att säger jag så här nu så finns en risk att jag blir lämnad. Men man måste se till sin hälsa också.

Jag har också varit "på andra sidan". Vi hade ett barn och efter ett antal år började jag känna längtan efter syskon. Min man ville inte ha fler barn. Vi satte gemensamma deadlines långt fram, nu pratar vi år, då vi lät frågan bero helt och hållet för att sedan ta upp den igen. Jag hade kunnat välja att inte chansa utan helt enkelt lämna för det var för ovisst för mig. Eller så kunde vi ta upp det senare med förhoppning om att han ändrat sig. Eller så kunde han ha sagt 2 år senare att nej, jag kommer inte ändra mig - jag vill inte ha fler barn.

Hur man än gör så är det en jättesvår fråga. Den som längtar måste veta vad den har att förhålla sig till men även den andre. Och var och en måste fatta sina egna beslut utifrån vad man vet. Framtiden vet ju ingen något om?
    Så du ser ändå att han gör fel: "två fel". Mest för att han ska förstå hur ett ultimatum känns. Det kanske gör att han väljer att inte lägga fram det så i fortsättningen.

Mer konstruktivt vore om han kunde medverka i en fertilitetsutredning.
  • Anonym (Sol)

Självklart får han bestämma själv var hans gräns går, precis som kvinnan får göra det. 

Läser många trådar här där kvinnan vill börja försöka, men inte mannen. Då får hon ofta rådet att ge honom ett datum, annars går hon vidare.

Det måste få vara ok att säga ?hit men inte längre, jag orkar inte försöka i det oändliga, jag mår inte bra av det?. Både som man och kvinna. 

• Anonym (Sol)

Självklart får han bestämma själv var hans gräns går, precis som kvinnan får göra det. 

Läser många trådar här där kvinnan vill börja försöka, men inte mannen. Då får hon ofta rådet att ge honom ett datum, annars går hon vidare.

Det måste få vara ok att säga ?hit men inte längre, jag orkar inte försöka i det oändliga, jag mår inte bra av det?. Både som man och kvinna. 

• Kvittning

Jag tycker ärligt talat att det är lite konstiga svar här i tråden. Det är 2 år kvar tills han blir 40 och det kan hinna hända väldigt mycket till dess. Tycker det låter sunt att sätta en deadline istället för att fastna i försök och besvikelse i evighet. 

Skillnad om han fyllde 40 om typ ett halvår så att det verkligen skulle vara bråttom att lyckas. 

• Anonym (Gamla föräldrar)
    Kvittning skrev 2022-02-19 15:58:46 följande:

Jag tycker ärligt talat att det är lite konstiga svar här i tråden. Det är 2 år kvar tills han blir 40 och det kan hinna hända väldigt mycket till dess. Tycker det låter sunt att sätta en deadline istället för att fastna i försök och besvikelse i evighet. 

Skillnad om han fyllde 40 om typ ett halvår så att det verkligen skulle vara bråttom att lyckas. 

Det är upp till varje person, att sätta sin egen åldersgräns, för sig själv. Mina föräldrar var 40 när jag föddes, och det blev många gånger tydligt att det fattades en generation mellan oss. De var födda på 1920-talet och jag på 1960-talet, och väldigt, väldigt mycket hade ju hänt mellan deras ungdom på 1930-40-talet, och min på 1970-80-talet, som mina föräldrar inte riktigt hängt med i. Dessutom hade DE i sin tur båda gamla föräldrar, så jag misstänker att värderingar från sekelskiftet 1900 var med i leken också, när det blev så svårt mellan oss.

Nu kan man förstås hävda, att inte lika mycket kommer att förändras medan din mans ungdom och ert eventuella barns... men å andra sidan VET man inte det, heller. Man blir även tröttare med åren, får svårare att klara vaknätter och annat. 

...och sedan detta med missfallen, som både din karls ex och du har drabbats av. Många män tröttnar på bebisfabriken. Barn är oftast inte lika viktigt för dem som för kvinnor, så de är inte lika motiverade. De vill inte att livet ska stå på vänt i kanske tio år (och som i din karls fall i TVÅ olika förhållanden dessutom), medan det ska liggas vissa dygn i månaden, kvinnan blir jättedeppig varje gång hon får mens, hon kanske vill att båda ska ta vissa kosttillskott för att öka chanserna, hon pratar om sitt ägglossningsslem, eller att hon känner på sig att hon har blivit gravid nu...

Män vill inte höra detta jämt, och inte heller vill de känna att de mest är intressanta som "means to an end"... jag kan förstå om de vill sätta ett slutdatum. Efter det kan man sedan börja leva som folk. 
  • Anonym (Kvinna)

Klart att du ska respektera det han känner! Tycker dessutom att han tänker vettigt angående åldern.
    Många är för egoistiska när det kommer till att skaffa barn. Tragiskt är det. 

• Jemp

Jag tycker också det låter sunt. Sen är väl nästa steg att diskutera hur ni ska försöka om ni inte redan har gjort utredningar osv. 

Svar på tråden Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn