• Anonym (Ledsen)

Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn

Hej! Min sambo sa precis, att han ger mig en chans till att försöka få barn, tills han fyller 40 år. (38 år nu) Då han känner sig för gammal att bli pappa snart och klarar inte av att se mig ha missfall.

Vi hade ett utomkvedskap för två års sen där vi förlorade tvillingar och för tre veckor sedan fick jag missfall. 

Jag går ju sönder i bitar att höra det. Han vill att jag ska respektera det och att har gått igenom missfall med sitt ex så han tror att det är inte meningen att han ska ha barn och känner sig traumatiserad. 

• Svar på tråden Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn
  • Anonym (Missfall)
    nihka skrev 2022-02-20 14:18:00 följande:
    Du har ingen aning om han har lagt korten på bordet eller inte. Du har ingen aning om vad han har berättat för TS och inte berättat och hur det eventuellt skiljer sig eller inte skiljer sig från vad han tycker, tänker, känner och gör. Du har heller ingen aning om han tänker likadant i dag som i förrgår.

Så extremt onödigt att att sitta där och hitta på att han har lagt korten på bordet. Spekulera. Utan kött på benen...

Ja, jag spekulerar utifrån att en fertilitetsutredning inte är gjord på basis att det vore konstigt att utelämna den typen av information om en utredning hade gjorts.

Det vore ju toppen om jag har fel. Hurra! Då behöver ju TS sambo inte längre känna sig traumatiserad  och "tro att det inte är meningen att han ska ha barn" utan vara utrustad med lite svar från utredningen. Och om jag har fel så kan ju TS bara lämna det som hör dit därhän, men om det inte har gjorts kanske det kunde lyftas.

OM TS hade lämnat lite mer information och varit aktiv med att fylla i luckor och svara på frågor allteftersom de dyker upp hade diskussionen kunnat ta en helt annan vändning. Men nu ser du ut som det gör.

Att bara tala om för TS att hon ska acceptera och respektera något som hennes partner kläckte ur sig i förrgår, för det är vad de flesta svar går ut på, nej, de har jättemycket att prata om och det hoppas jag att de har gjort under tiden TS inte har medverkat här.
    Jag håller helt med dig. Om han nu vill ha barn tycker jag TS kan kräva att man gör allt man kan fram tills hans gräns går. Vill han inte så vet hon åtminstone det och får förhålla sig till det. Men om hon verkligen vill ha barn kan hon inte bara lägga sig platt och hoppas på det bästa, det hade inte jag gjort iaf.
    För mig låter det mer som att han är osäker, annars gör man vad man kan. Och uttrycker sig inte med - DU har två år på dig att bli gravid. 
    Vill han inte, så ska ingen tvinga honom, men håller med om att det isf är fult att inte vara ärlig om det och ev ta ifrån sin partner den chansen. Händer det så händer det kan man tänka när man är i 20 årsåldern, inte när man närmar sig 40 och att chansen att någonsin få barn hänger på det. Då måste man isf vara väldigt tydlig om det så man är på samma nivå. 
  • nihka
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-02-18 14:26:25 följande:
    Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn

Hej! Min sambo sa precis, att han ger mig en chans till att försöka få barn, tills han fyller 40 år. (38 år nu) Då han känner sig för gammal att bli pappa snart och klarar inte av att se mig ha missfall.

Vi hade ett utomkvedskap för två års sen där vi förlorade tvillingar och för tre veckor sedan fick jag missfall. 

Jag går ju sönder i bitar att höra det. Han vill att jag ska respektera det och att har gått igenom missfall med sitt ex så han tror att det är inte meningen att han ska ha barn och känner sig traumatiserad. 

Hej TS!

Hur går det? Förstår att det är en jobbig tid för er båda och jag hoppas att ni kan så småningom komma fram till en lösning som funkar för er båda. 

Har din sambo eller ni gjort några fertilitetsutredningar och i så fall vad gav de? Du nämner tvillingar. Har ni testat IVF? Har ni diskuterat andra alternativ än egna gemensamma biologiska barn? Hur gammal är du?

Många frågor och sist men inte minst, har du någon nära person du kan prata med förutom din sambo eller någon professionell kontakt?
  • nihka
    Anonym (Missfall) skrev 2022-02-20 15:00:05 följande:
    Jag håller helt med dig. Om han nu vill ha barn tycker jag TS kan kräva att man gör allt man kan fram tills hans gräns går. Vill han inte så vet hon åtminstone det och får förhålla sig till det. Men om hon verkligen vill ha barn kan hon inte bara lägga sig platt och hoppas på det bästa, det hade inte jag gjort iaf.
    För mig låter det mer som att han är osäker, annars gör man vad man kan. Och uttrycker sig inte med - DU har två år på dig att bli gravid. 
    Vill han inte, så ska ingen tvinga honom, men håller med om att det isf är fult att inte vara ärlig om det och ev ta ifrån sin partner den chansen. Händer det så händer det kan man tänka när man är i 20 årsåldern, inte när man närmar sig 40 och att chansen att någonsin få barn hänger på det. Då måste man isf vara väldigt tydlig om det så man är på samma nivå. 
    Ja, precis. Händer det så händer det funkar betydligt bättre vid 20 än 40 och med en tvåårsgräns dessutom.

Egentligen ettårsgräns då han ville bli pappa innan 40, inte att TS skulle bli gravid innan han fyller 40.
  • Anonym (Fast)
    nihka skrev 2022-02-20 14:32:36 följande:
    Tack för den åsikten. Och den åsikten framförde du för att den ändå inte påverkar någon?

Så varför är du här? Behöver du träna fingermotoriken?

Vad jag framförde är inte direkt någon åsikt utan ett konstaterande. Oavsett vad du tycker eller har för åsikt så ändrar ju inte det sambons vilja.

så du kan sitta och spekulera och ha åsikter men i slutändan så spelar det ingen roll 

• nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 16:37:12 följande:

Vad jag framförde är inte direkt någon åsikt utan ett konstaterande. Oavsett vad du tycker eller har för åsikt så ändrar ju inte det sambons vilja.

så du kan sitta och spekulera och ha åsikter men i slutändan så spelar det ingen roll 

OK. Jag framför åsikter medan du framför konstateranden om att det andra skriver inte påverkar någon. Gott så! Glad
  • Anonym (Fast)
    nihka skrev 2022-02-20 16:45:46 följande:
    OK. Jag framför åsikter medan du framför konstateranden om att det andra skriver inte påverkar någon. Gott så! Glad
    Jag har inte sagt att det inte skulle påverka TS. Däremot så kan ingen tvinga TS man till att göra något som han inte vill.

att du sedan svävar iväg får stå för dig, det väljer jag att inte svara på då jag inte vet tillräckligt mycket för att uttala mig om deras försök till att skaffa barn. 
  • Anotherone
    nihka skrev 2022-02-20 12:27:54 följande:
    Jag tycker också att det är oärligt att följa med på visningar om man egentligen har bestämt sig för att aldrig flytta. Jag tycker det är att föra någon bakom ljuset. Det är elakt att inge någon förhoppningar man vet aldrig kommer att infrias. Fegt att inte tala om var man står för att slippa konfronteras med den andra personens besvikelse. Respektlöst att slösa den andras tid med visningar som aldrig kommer att leda till att man bor i fastigheterna man tittar på. Det är min åsikt.
    Personen har inte bestämt sig för att aldrig flytta. Personen har bara satt en gräns för hur pass stor insats hen är beredd att lägga. Om den andra vill lägga mer engagemang så fine men min gräns går vid det mest basala.

Som att bli gravid. Jag är med på att fortsätta försöka bli gravid tillsammans med dig på naturligt sätt i x antal år till för äldre än så vill jag inte bli som förälder.
    Jag är inte intresserad av fertilitetsutredningar för det upplever jag som jobbigt/integritetskränkande/onormalt whatever utan då får det vara.
    Mannen har i det här läget gjort precis det som kan förväntas, han har bara varit ärlig med att vid den här tidpunkten så finns en gräns och därefter kommer jag inte att vilja mer. Kvinnan har  alla kort på bordet, hon vet precis vad som gäller. Hon väljer själv vilken väg hon går nu.
    Kanske ser vi ett nytt inlägg här om ett par år där hon undrar hur hon ska göra nu för nu är killen 40 och vill fortfarande inte.....
  • Lilyje
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-02-18 14:26:25 följande:

Om du har svårt att behålla graviditeten så gå till doktorn direkt du plussar och kräv att dom kollar progesteron nivåerna. Jag fick flera missfall innan jag träffade min nuvarande BM och efter sista MAt (där jag fick henne för skrapningen) så sa hon att jag skulle komma in direkt jag blev gravid och ta några tester.
    sagt och gjort, jag hade låga progesteron nivåer och fick ta vagiatorer fram till en viss vecka. 
    två graviditeter med progesteron vagiatorer och två friska småttingar nu. 

Så kräv att dom kollar progesteronet!

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Fast)
    nihka skrev 2022-02-20 19:47:37 följande:
    Vad bra att du inte har sagt och konstaterar och väljer och allt annat jättebra och inte svävar iväg det minsta. Tack så jättemycket!
    Varsågod om du så vill 
  • nihka
    Anotherone skrev 2022-02-20 19:24:55 följande:
    Personen har inte bestämt sig för att aldrig flytta. Personen har bara satt en gräns för hur pass stor insats hen är beredd att lägga. Om den andra vill lägga mer engagemang så fine men min gräns går vid det mest basala.

Som att bli gravid. Jag är med på att fortsätta försöka bli gravid tillsammans med dig på naturligt sätt i x antal år till för äldre än så vill jag inte bli som förälder.
    Jag är inte intresserad av fertilitetsutredningar för det upplever jag som jobbigt/integritetskränkande/onormalt whatever utan då får det vara.
    Mannen har i det här läget gjort precis det som kan förväntas, han har bara varit ärlig med att vid den här tidpunkten så finns en gräns och därefter kommer jag inte att vilja mer. Kvinnan har  alla kort på bordet, hon vet precis vad som gäller. Hon väljer själv vilken väg hon går nu.
    Kanske ser vi ett nytt inlägg här om ett par år där hon undrar hur hon ska göra nu för nu är killen 40 och vill fortfarande inte.....
    Jag skulle aldrig gå och titta på hus jag inte är direkt intresserad av att köpa. Men det är jag det.

Fast nu vet vi inte om TS sambo har sagt allt han tänker. Han kanske inte ens själv riktigt vet vad han tänker fullt ut eftersom det bara var i förrgår han formulerade sina tankar för TS några veckor efter hennes missfall.

Jag tycker dessutom att det är riktigt grymt av sambon att meddela detta så tätt efter ännu ett missfall, men han mår väl inte så bra själv. En kvinna är hormonellt gravid flera veckor efter ett missfall och sorgen är stor. TS skriver att hon "går sönder i bitar". Han "känner sig traumatiserad" och "klarar inte av att se mig ha missfall". Om han också skulle tänka lite på hur TS klarar av att få missfall.
  • nihka
    Anonym (Fast) skrev 2022-02-20 20:18:16 följande:
    Varsågod om du så vill 
    -
  • Anonym (Gamla föräldrar)

Det känns meningslöst att diskutera TS' specifika fall, eftersom hon av någon anledning inte kommer tillbaka och svarar på våra frågor, förtydligar. Men generellt vet jag i alla fall vad jag tycker: det är bättre att en kvinna förblir ofrivilligt barnlös (hur tråkigt det än är för henne), än att det föds ett barn, vars far har en ambivalent eller rentav fientlig inställning till det.

Barn är inget man ska kompromissa om, utan ett barn ska vara varmt önskat och efterlängtat av båda sina föräldrar. Annars är det bättre att avstå. 

• Anonym (Ålder)
    Plupp73 skrev 2022-02-20 09:15:20 följande:
    Ja, eller så har han haft samma bsrnlängtan från början, men gått igenom så många missfall att han tillslut ställt in sig på att leva ett liv utan barn. Och kommit längre i den tankeprocessen än TS.
    Han har ju även gått igenom missfall i sitt tidigare förhållande.
    Så kan det förstås vara, TS ger ju inga detaljer. Men jag har vänner (både manliga och kvinnliga) som redan som unga sagt just inga barn efter 40 och som hållit fast vid det. 40 är en gräns för många. Vi är runt 55 idag. Hur det är för TS sambo vet vi inte. 
  • Anonym (Missfall)
    Anonym (Gamla föräldrar) skrev 2022-02-21 05:44:45 följande:

Det känns meningslöst att diskutera TS' specifika fall, eftersom hon av någon anledning inte kommer tillbaka och svarar på våra frågor, förtydligar. Men generellt vet jag i alla fall vad jag tycker: det är bättre att en kvinna förblir ofrivilligt barnlös (hur tråkigt det än är för henne), än att det föds ett barn, vars far har en ambivalent eller rentav fientlig inställning till det.

Barn är inget man ska kompromissa om, utan ett barn ska vara varmt önskat och efterlängtat av båda sina föräldrar. Annars är det bättre att avstå. 

Men du tycker inte det är bättre att vara ärlig mot sin partner om man verkligen vill ha barn eller ej istället så partnern kan ta ställning till det, och inte säga att man vill men egentligen inte vilja. 

För mig hade det varit en extremt stor sorg om jag förblev barnlös för min partner inte vågade säga vad han ville. Jag hade hellre lämnat förhållandet och hittat någon som ville eller skaffat barn på egen hand - men då krävs det ju att man är ärlig om det. 

Sen står det inte om hur gammal ts är eller hur länge det varit tillsammans heller.

• Mrs Moneybags

Nu har du inte skrivit hur gammal du själv är, TS.

Men man kan inte tvinga någon att vilja skaffa barn. Om jag vore du skulle jag göra slut på en enda gång och försöka hitta någon annan att skaffa barn med, alternativt inseminera. 

Det finns inget att vinna på att försöka övertala någon.  

• Anonym (sunt)

Det låter sunt att han sätter en gräns för när det är dags att gå vidare i livet. Inte hålla på att fastna i någonting olösligt och smärtsamt för evigt.

Sedan kan det ju förstås bli som för så många andra par som ger upp efter ett sista försök. Helt plötsligt bara händer det ändå.

Svar på tråden Sambon vill ge det en sista försök... tills han fyller 40 sen kommer han totalvägra barn