Anonym (Andra) skrev 2022-01-15 20:33:31 följande:
Tråden vad jag förstår handlar inte om att vara tillräckligt kär, utan att känslorna är döda och man inte känner nåt för sin partner men att man ändå biter ihop och stannar kvar pga barnen.
Jag tror heller inte att (.) menar att barnpsykologer bör hyllas utan att det finns studier som visar på att vissa barn i familjer kanske skulle må bättre av att ens föräldrar separerar än att dom stannar kvar med varandra för barnens skull etc.
Jag skulle som sagt inte vilja att mina barn stannar kvar med någon om dom själva inte vill eller tycker det är värt det, utan jag hoppas dom finner modet att lämna och tillgodose sina framtida barns bästa som ensamstående.
Barn kan bli lyckliga, glada och känna sig älskade även om deras föräldrar separerar.
Att det som står i din sista mening stämmer vet jag av egen erfarenhet :)
Min psykologförälder har som sagt skiljt sig flera gånger. Jag sörjde skilsmässan väldigt mycket de första åren men kan inte påstå att den i sig direkt traumatiserade mig och jag gick definitivt inte och hoppades långt upp i vuxen ålder att mina föräldrar skulle bli ihop igen som någon skrev i tråden att många skilsmässobarn gör.
Jag ifrågasätter den totalt motsägelsefulla och ologiska argumentationen om att om man inte skiljer sig när det inte finns tillräckligt mycket kärlek i äktenskapet tvingar man på sina barn en framtid med en rad skilsmässor, vilket underförstått då skulle vara något riktigt hemskt.
Förstår DU varför det automatiskt skulle vara ett skräckscenario att ens barn skiljer sig flera gånger som vuxen?
Eller varför en första skilsmässa bara skulle vara något positivt som enbart gör både barn och föräldrar lyckliga medan en andra och tredje tydligen är något helt annat ingen förälder vill att ens vuxna barn ska gå igenom?
Om alla barn och alla föräldrar enbart mår bättre av en skilsmässa om föräldrarna inte är tillräckligt kära måste väl detta gäller även barn I ens andra och tredje äktenskap och kull.
Eller ser du någon skillnad?