• Anonym (XXX)

"stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?

Hercai skrev 2022-01-15 12:34:59 följande:

Hellre föräldrar som iallafall försöker kämpa för sina barns skull än föräldrar som bryter upp sin familj och försvarar det med att det är för barnens skull, för att barnen annars skulle bli olyckliga om deras föräldrar är "olyckliga", vilket oftast är bullshit.

Precis så. Barn vill nästan alltid att föräldrarna ska bo tillsammans, och långt upp i vuxen ålder drömmer skilsmässobarn ofta om att föräldrarna ska bli kära i varandra igen och flytta ihop igen... Man kan ju också vara vuxen och uppföra sig civiliserat mot varandra, även om man "hatar" varandra. Det allra bästa skulle vara, om folk skulle tänka sig för och lära känna varandra bättre, innan de skaffade barn.

NEJ dina barn mår inte bra för att du mår bra, om du måste flytta ihop med Kenny, medlem av ett kriminellt MC-gäng. Oavsett hur många coola tatueringar han har. Och NEJ dina barn mår inte bra för att du mår bra, om du måste stanna hos servitören Stefanos på Kreta när du är där med tjejligan och blir störtkär, om de bara får se dig över SKYPE och en vecka på sommaren under resten av sin uppväxt. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-01-15 15:24:08 följande:

Finns det folk som separerar så enkelt, för att det inte pirrar i magen varje dag osv?

Jag har aldrig hört om det. Jo, vissa människor på sociala medier och i vissa reality-program men inte annars.

Det absolut vanligaste enligt mig är att man stretar på i år efter år. Folk vänjer sig vid att ha det halvdant, eller till och med väldigt illa.

Jag tror att det är oerhört vanligt att man är rädd för att vara ensam. Man vet vad man har men inte vad man får. Det är också vanligt att kvinnan har dålig ekonomi på grund av föräldraledighet, gått ner i tid när barnen kommer, tar ut mest VAB och har dessutom sämre lön från början. Dessa kvinnor känner att de inte klarar sig själva.

Och visst kan det fungera om kärleken försvunnit men man är fortfarande goda vänner. Man hjälps åt hemma och med barnen. Man behandlar varandra med respekt och unnar varandra saker. Då kan det ju funka.

Men ofta är det inte så. Föräldrarna är ofta irriterade på varandra. De kanske inte bråkar framför barnen men det märks att de nyss grälat. De talar hårt till varandra, rör sig stelt kring den andre. Unnar inte varandra något. Det är inte en bra miljö.

Sedan tänker jag mycket på det sociala arvet. Vi föräldrar visar ju barnen hur kärleksrelationer ska vara. Inte vill man lära barnen att ett vanligt förhållande är att man aldrig rör varandra. Snäser åt varandra. Den ena hjälper aldrig till hemma. Att det är ständiga småtjafs om allt möjligt.

Jag är i 30-års åldern och det jag märker är ett vanligt problem bland mina väninnor och kvinnliga arbetskamrater är att mannen inte tar sin del med hem och barn. Kvinnan har ständigt huvudansvaret. Det skapar ideligen tjafs och dåligt humör.

Så vill man ju inte heller visa barn att ett förhållande ska vara. Att mannen/pappan jämt smiter undan och kvinnan/mamman är ofta besviken och arg.

Fast dom flesta som separerar skaffar sig en ny partner som de flyttar ihop med. Och barnen har inget annat val än att bo med denna främmande vuxen, utan någon fristad ens i sitt eget hem. Då först blir det ofta RIKTIGT hemskt för barnen, när styvföräldern mer eller mindre öppet visar, att han/hon helst hade sett att de aldrig hade funnits. Det är även mycket vanligt att styvpappor misshandlar och sexutnyttjar sina styvbarn (medan den biologiska mamman inte vågar säga ifrån, eller inte orkar se vad som pågår utan förtränger det), och att styvmammor är elaka och ogina mot sina. En styvfamilj är ofta en mycket farlig miljö för ett barn. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Andra) skrev 2022-01-16 09:55:43 följande:
    Ts tar ju dock inte upp just det resonemanget med att träffa någon annan efteråt utan tar endast upp en diskussion där många stannar kvar pga barnen i ett förhållande som inte längre känns bra för ena partnern.

Att man skulle träffa någon ny sen är ju bara en spekulation som inte har med trådstarten att göra.
    Det är i högsta grad relevant, eftersom följden av skilsmässan nästan alltid blir att föräldrarna skaffar nya partners, och barnen måste bo med en ny och främmande person som de inte har valt, och som ofta bara tycker att de är i vägen. D.v.s. barnen kommer ur askan i elden. 

Om ett par föräldrar inte längre känner gnistan, men ändå INTE tänker försöka träffa nya partners, så kan de ju bara ha var sitt sovrum, och dela upp sina liv lite mer annars också. Men fortsätta tillsammans som barnens föräldrar under samma tak, och vara ett par utåt sett. Då finns inte behövet av att vända upp och ned på allting för barnen. 
Svar på tråden "stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?