• Anonym (En ursäkt)

"stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?

Jag har hört många säga det där, och skrivit det på FL. Att man egentligen vill separera och att man mår dåligt i förhållandet men "vill stanna kvar för barnens skull".

Det är en så otroligt dålig ursäkt. Har barnen själva uttryckt att det är deras önskemål? Tror ni att barnen själva vill välja att bo med föräldrar som antingen hatar varandra, tappat känslor, är irriterade eller utbrända osv. ? Att låta barn växa upp i en miljö där föräldrarna inte kan leva i en hälsosam relation är inte "för barnens skull".

Jag tror många av er säger den ursäkten för att ni själva inte vill bli tvungna att träffa era barn varannan vecka.

• Svar på tråden "stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?
  • Anonym (What did I tell you?)
    Anonym (Jo) skrev 2022-01-15 20:53:43 följande:

Det finns flera studier som visar att barn mår bättre med föräldrar som bor ihop även om relationen inte är bra, jämfört med att växa upp med skilda/separerade föräldrar.

Det pekar på att det faktiskt finns en poäng med att försöka leva ihop även om kärleken dött. Då menar jag självklart inte familjer med misshandel eller missbruk etc.

Hur har de skilt ut det från socioekonomiska faktorer då- kan du länka till dessa studier i original tack?

För det kan väl knappast ha undgått någon att det i 80% av fallen blir en mamma som sitter där och ska försörja barnen efter skilsmässan, medan pappan rätt ofta skiter i vilket.

Barn mår inte bra av att växa upp fattigt och bo i utsatta områden, det vet vi också från väldigt många studier.
  • Anonym (Andra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-16 10:05:55 följande:

Det är i högsta grad relevant, eftersom följden av skilsmässan nästan alltid blir att föräldrarna skaffar nya partners, och barnen måste bo med en ny och främmande person som de inte har valt, och som ofta bara tycker att de är i vägen. D.v.s. barnen kommer ur askan i elden. 

Om ett par föräldrar inte längre känner gnistan, men ändå INTE tänker försöka träffa nya partners, så kan de ju bara ha var sitt sovrum, och dela upp sina liv lite mer annars också. Men fortsätta tillsammans som barnens föräldrar under samma tak, och vara ett par utåt sett. Då finns inte behövet av att vända upp och ned på allting för barnen. 

Jag sa inte att det inte var relevant, däremot att det inte tillhörde TS resonemang.

Det behöver inte alls vara så, även om det blir ett resultat för vissa.

Att man går ifrån varandra i ett förhållande där man inte har något kvar för den andra handlar ju inte om att man ska ersätta någon annan utan det handlar ju om att göra något för sig själv och lämna något som inte får en att må bra.

Att somliga sedan gör så som du nämner, får ju stå för dom , men det är ju heller ingen gyllene regel eller garanti på att alla gör som så bara för att vissa gör det.

Och det behöver ju heller i så fall inte bli så illa som du tar upp. Många bonusfamiljer är ju leven väldigt lyckliga tillsammans också
  • Anonym (Igenkänningsfaktor)
    mamaleona skrev 2022-01-16 10:07:22 följande:

Sååå samma åsikt. Ursäkt för man inte vågar. Vår dotter sa ett år efter separation, då hon var 12, att "de e nog det bästa ni gjort då ni separerade. Det värmde. Och då ropade vi inte åt varann hemma utan drt var relativt lugnt. Barn märker...

Kan du berätta mer om hur ni hade det i så fall, var det känslokyla i hemmet eller hur kunde det ha märkts för dottern att ni inte trivdes ihop? Hur umgicks ni som par eller familj, hade ni en trevlig stämning hemma osv?
  • mamaleona
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2022-01-16 10:27:11 följande:

Kan du berätta mer om hur ni hade det i så fall, var det känslokyla i hemmet eller hur kunde det ha märkts för dottern att ni inte trivdes ihop? Hur umgicks ni som par eller familj, hade ni en trevlig stämning hemma osv?

Vi var väl som 2 kompisar typ. Inge sex på 2år, inge närhet o ömhet i vardagen. Visst, träffade folk, hade grillkvällar, reste mm men inte som ett par. Det märker barn, o lär sig fel hur man skall vara mot varann.
  • Anonym (Igenkänningsfaktor)
    mamaleona skrev 2022-01-16 11:14:55 följande:
    Vi var väl som 2 kompisar typ. Inge sex på 2år, inge närhet o ömhet i vardagen. Visst, träffade folk, hade grillkvällar, reste mm men inte som ett par. Det märker barn, o lär sig fel hur man skall vara mot varann.
    Så egentligen fanns inget negativt som låg och pyrde under ytan, ni var bara inte nära varandra, själva kärleken saknades. Det dottern kan ha reagerat på är också skillnaden mellan "då och nu", att ni båda blev mycket lyckligare efteråt. Så kan det bli för många när man får lägga av sig den där grådaskiga samvaron.
  • Anonym (visste inte bättre)

Mamma stannade för oss barns skull. Hon trodde att hon gjorde rätt då.
    Ibland är det nog inte alltid så lätt att veta vilka beslut som är rätt.

• Anonym (.)
    Anonym (Ärlig) skrev 2022-01-16 10:02:19 följande:
    Isåfall borde ju bland det absolut värsta man kan göra mot sina barn vara att inte leva i något förhållande alls, då har ju barnen ingen möjlighet att lära sig hur förhållanden ska vara?

Men så verkar inte personen som vägrar svara mig se på saken eftersom hen hänvisar till att barn enligt barnpsykologen mår mycket bättre med en lycklig singelförälder än i en kärnfamilj där kärleken mellan föräldrarna inte är tillräcklig.

Oavsett vad barnpsykologer menar eller vill ha fram tycker jag det är ett helt idiotiskt sätt att uttrycka sig att ?man tvingar på sina barn en framtid med en rad skilsmässor ? om man stannar i en relation för barnens skull.

Jag tvivlar inte alls på att någon barnpsykolog kan ha sagt så, säkert i välmenande syfte för att dämpa skuldkänslorna hos föräldrar som ligger i skilsmässa eller fundrar på att skilja sig.

Men vad en sådan klåpare till barnpsykolog inte förstår är ju att hen oavsett hur välmenande hen är ÄNDÅ förmedlar att skilsmässor, i allafall upprepade sådana är något negativt. Eller kan DU tolka ?tvingar på sina barn en framtid med en rad av skilsmässor? på något annat sätt än att det skulle vara något negativt man helst inte ska vilja att ens barn går igenom som vuxna?
    Ja herregud vad du tolkar. Skulle du någon gång som omväxling kunna läsa det som skrivs istället för du gör som nu, broderar ut texter med ENORMA sagor ? Ja för du är ju superlativens mästare..

Det här säger otroligt mycket om dig. Att om man inte får skylla på barnen och man själv ska tvingas ta ansvar för att och hur man påverkar sina barn i framtiden ska man inte ha någon relation. Det säger absolut inget om det jag skriver utan att du helt enkelt måste arbeta intensivt med din läsförståelse alternativt försöka tygla din fantasi.

Du får tycka att det är OTROLIGT och ENORM idiotiskt men det handlar om att det skaver hos dig. För det är exakt så, ditt agerande idag kommer att påverka dina barn OTROLIGT och ENORM starkt. De blir påtvingade ditt resonemang eftersom de ärver ditt mönster.

Gillar du inte budskapet får du ta och läsa  på om det sociala arvet. Vem vet, du kanske får bättre läsförmåga på kuppen. Win-win.

Din slutkläm blir faktiskt bara pinsam. Först tvivlar du inte på barnpsykologerna och därefter kallar du dem klåpare enbart för att du inte gillar slutsatserna i de vetenskapliga undersökningar som gjorts.
  • Anonym (H)
    Anonym (What did I tell you?) skrev 2022-01-16 10:11:59 följande:

Hur har de skilt ut det från socioekonomiska faktorer då- kan du länka till dessa studier i original tack?

För det kan väl knappast ha undgått någon att det i 80% av fallen blir en mamma som sitter där och ska försörja barnen efter skilsmässan, medan pappan rätt ofta skiter i vilket.

Barn mår inte bra av att växa upp fattigt och bo i utsatta områden, det vet vi också från väldigt många studier.

80% av fallen? Varifrån kommer den siffran? Källa på det, tack. Det är absolut inget jag känner igen från vår omgivning, våra tre barn har en hel del skilda kompisar, dessa bor 50/50, har även skilda kollegor med barn 50/50. Har svårt att tro att min omgivning skulle vara sådär särskilt unikt.
  • Anonym (Ärlig)
    Anonym (.) skrev 2022-01-16 14:13:32 följande:
    Ja herregud vad du tolkar. Skulle du någon gång som omväxling kunna läsa det som skrivs istället för du gör som nu, broderar ut texter med ENORMA sagor ? Ja för du är ju superlativens mästare..

Det här säger otroligt mycket om dig. Att om man inte får skylla på barnen och man själv ska tvingas ta ansvar för att och hur man påverkar sina barn i framtiden ska man inte ha någon relation. Det säger absolut inget om det jag skriver utan att du helt enkelt måste arbeta intensivt med din läsförståelse alternativt försöka tygla din fantasi.

Du får tycka att det är OTROLIGT och ENORM idiotiskt men det handlar om att det skaver hos dig. För det är exakt så, ditt agerande idag kommer att påverka dina barn OTROLIGT och ENORM starkt. De blir påtvingade ditt resonemang eftersom de ärver ditt mönster.

Gillar du inte budskapet får du ta och läsa  på om det sociala arvet. Vem vet, du kanske får bättre läsförmåga på kuppen. Win-win.

Din slutkläm blir faktiskt bara pinsam. Först tvivlar du inte på barnpsykologerna och därefter kallar du dem klåpare enbart för att du inte gillar slutsatserna i de vetenskapliga undersökningar som gjorts.

Och du har fortfarande inte lyckats svara ordentligt på en enkel fråga Angående något som för övrigt fler än jag här I tråden undrar.

Det enda du kan är att gå till personangrepp och vräka ur dig ordmassor.

Jag ser det inte alls automatiskt som något problem om mina barn skiljer sig flera gånger som vuxna, det är deras livsval och ingenting jag ska lägga mig i. 
    Det är mina vuxna barn och inte jag som avgör om det är nödvändigt för dem att skilja sig helt oavsett om det är första, andra eller tredje skilsmässan.

Och jag kan verkligen inte förstå varför just detta att ens barn som vuxna kan komma att skilja sig FLERA gånger borde vara något man måste försöka förebygga.  Skulle det enbart vara viktigt att för sin egen och barnens skull skilja sig istället för att stanna för barnens skull i det första äktenskapet men inte i det andra och det tredje?!

Mår barn bäst av att föräldrarna skiljer sig istället för att hålla ihop för deras skull måste väl detta gälla även om den ena föräldern varit gift en eller flera gånger tidigare?

Frasen tvingar på sina barn en framtid med en rad av skilsmässor ingenting jag uppfattar som skrämmande. 

Nu vet jag inte hur många gånger jag bett dig svara på VARFÖR ovanstående skulle vara något negativt man inte ska vilja. 

• Friger

Är tillsammans med min fru för barnens skull.

Gillar henne som kompis och vi bråkar inte. Kan sitta och prata och ha trevligt. Men mer än så är det inte.

Konsekvenserna om vi skiljer oss skulle bli stora för barnen. Dom har det bra som det är nu. Det får fortsätta så.

Svar på tråden "stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?