Anonym (Andra) skrev 2022-01-15 22:50:15 följande:
Sista stycket - att de skulle ske en rad skilsmässor - har jag lite svårt att förstå, men i övrigt så förstår jag vad hen menar, då jag själv har läst dessa artiklar om att det inte alla gånger är sunt att stanna kvar i förhållanden/äktenskap bara pga barnens skull. Barn kan ( behöver inte ) men kan bli negativt påverkade av att föräldrar stannar kvar pga barnen.
Igen - nu pratar jag inte om förhållanden där barn far psykiskt/fysiskt illa.
Och igen- jag har aldrig påstått att man för barnens skull till varje pris borde avstå från att skilja sig i alla äktenskap utom de där de förekommer våld och hot.
Det enda jag har raljerat över är de som skiljer sig enbart på grund av att gnistan och passionen har försvunnit. Men det finns ett väldigt stort spann mellan det och att äktenskapet är helt kärlekslöst.
Jag tycker jag har varit väldigt tydlig med vad det är jag ifrågasätter. Men tydligen inte.
Varför borde personer som uppmanas att skilja sig på grund av att det Inte finns tillräckligt med kärlek i äktenskapet ens väga in påståendet att konsekvensen annars kan bli att deras barn kommer att skilja sig flera gånger som vuxna?
OM det skulle stämma, varför är det i så fall automatiskt något negativt?
Varför ska man tycka att det är värre att ens barn kanske kommer att skilja sig flera gånger i framtiden än att själv skilja sig?
Och varför är det enbart positivt för både vuxna och barn att skilja sig på grund av brist på kärlek en gång men inte två eller tre? Om barn far mer illa av att leva i en familj där det råder brist på kärlek mellan föräldrarna än av att föräldrarna skiljer sig så gör de väl det helt oavsett om föräldrarna varit gifta en eller två gånger tidigare?
Jag hoppas du förstår nu vad det är jag ifrågasätter. Du behöver inte upprepa en gång till att det ibland kan vara bäst för barn att föräldrarna skiljer sig för det är som sagt inte det jag argumenterat mot. Och jag är för övrigt SJÄLV skild från mitt äldsta, numera vuxna barns andra förälder.