• Anonym (.)

"stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?

Det är väl ändå inte så svårt att förstå?

Man använder barnen för att slippa att själv ta ansvar över situationen. Alla förändringar är jobbiga, man vet vad man har men inte vad man får. Kan man slippa så gör man och klarar man inte av att ta ansvar så skyller man på barnen, medvetet eller omedvetet.

Samtliga barnpsykologer är överens om att det är ungefär det mest korkade man kan göra mot sina barn. Man lär dem och visar dem att kärlek inte existerar. Man visar dem att känslokyla är det normala mellan makar. Man tvingar helt enkelt på dem en framtid med en rad skilsmässor.

• Anonym (.)
    Ocdmänniska skrev 2022-01-15 17:14:01 följande:
    Håller med lite här, man ska ju vara ett exempel för sina barn och då måste man ta hand om sig själv också! Viktigt att visa att man ska värdesätta sig själv, att ett förhållande har man av kärlek och för att man vill, inte för man "måste"
    Barnpsykologer har mycket tydligt visat att man "ärver" sina föräldrars kärleksmönster. Är äktenskapet kärlekslöst så kommer barnen också att få det med mycket få undantag.

Många argumenterar i egen sak och försvarar sitt "för barnens skull" med att de gör något bra. Men i själva verket tänker de fruktansvärt egoistiskt utan förmåga att sätta sig in i barnens situation.

Barnpsykologerna menar också att dte är bättre med bonusfamiljer där det förekommer kärlek. Det är enligt dem även att föredra att vara singelförälder och lycklig och harmonisk. Därför att det visar barnen hur lyckliga föräldrar är.

Kärlekslösa äktenskap är ytterst sällan lyckliga och harmoniska och föräldrar är det oftast inte heller utan det är i bästa fall jämna plågor. Bättre bör man vilja sina barn mer än att livet och äktenskap är till för att härda ut.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ärlig) skrev 2022-01-15 17:48:18 följande:

Är det något jag vill förmedla till mina barn är det att livet och relationer vanligtvis inte är som i Hollywoodfilmer och att andra former av kärlek kan vara minst lika värdefulla. 

Att det normala faktiskt är att man bara är sådär himlastormande passionerat kära i varandra i något halvår eller ett år, sedan övergår det ofta i en annan typ av kärlek som inte är lika intensiv men minst lika mycket värd. 

Att det inte är något konstigt alls  att inte känna någon ?gnista? när man varit ihop i tio, femton, tjugo år men det betyder inte att äktenskapet är kärlekslöst.

Om flera skilsmässor nu helt plötsligt är något hemskt som man bör förebygga att ens barn själva går igenom som vuxna som du antyder i din sista mening i inlägg 34, ja då är väl den största tjänsten man kan göra sina barn när det deras framtida relationer att förmedla att gnista och passion är något som vanligtvis bara håller i sig en begränsad tid så att de inte blir allt för desillusionerade när de själva så småningom gör erfarenheten att vardagslivet inte är som i Hollywoodfilmerna.

Det här är årets fånigaste inlägg. Helt ärligt.

Dina halmdockor blir bara så otroligt löjliga. Och det gör du för att du faktiskt inte har ett enda vettigt motargument.  Himlastormande Hollywoodfilmer tror man på fram till 14års ålder och första förälskelsen. Sen landar man brutalt på jorden.

Eftersom jag pratar om barnpsykologer så kan vilken normalbegåvad människa som helst lista ut att det definitivt inte är ett liv i rosa moln de beskriver utan normala kärleksfulla relationer med allt vad det innebär.

• Anonym (.)
    Anonym (Ärlig) skrev 2022-01-15 19:57:22 följande:

Vad är det för barnpsykologer som menar att det är livsviktigt för BARNENS skull att föräldrarna skiljer sig om de inte är tillräckligt kära men att det samtidigt vore något fruktansvärt om barnen egna vuxenliv kommer att Innehålla en rad skilsmässor? 

Påminner mig om medelålders föräldrar som gärna röker på någon gång då och då men absolut inte vill att deras myndiga men väldigt unga vuxna barn ska göra samma sak. 

Barnpsykolog är för övrigt inte någon motsvarighet till Gud för mig. Har faktiskt en förälder som är just barnpsykolog och ledsen att göra dig besviken, men barnpsykologer är också människor av kött och blod med fel och brister. Både min psykologförälder och dennes kollegor har skilt sig inte en gång utan flera, just det som tydligen vore det värsta möjliga framtidsscenariot som ens egna barn gör. 

Livsviktigt?

Seriöst?

Vill du ha seriösa svar får du skriva seriöst från första början. Ditt försök till jämförelse är bara löjlig och visar hur oseriös du är.

Gör om och gör rätt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Jo) skrev 2022-01-15 20:57:00 följande:
    Det här låter helt uppochner. Så man ska skilja sig för att barnen inte ska skilja sig i framtiden? Det är snarare så att barn som vuxit upp med skilda föräldrar är mer benägna att själv genomgå en skilsmässa. Man lär sig ju hur man hanterar konflikter hemifrån.

Samtliga barnpsykologer?haha! Så alla barnpsykologer på jorden har samma åsikt. Troligt!
    Det var inte det jag skrev. Du behöver fila på läsförståelsen.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ärlig) skrev 2022-01-15 20:57:49 följande:

DU drar upp vilket skräckscenario som kan bli konsekvensen om man inte skiljer sig om man inte är tillräckligt kär . De egna barnen kan komma att skilja sig flera gånger som vuxna! Oj, oj oj så hemskt. Man tvingar helt enkelt på dem en framtid med en rad skilsmässor skrev du ordagrant.

Vill du bli betraktad som seriös så börja med att förklara varför vi  automatiskt ska se det som något negativt om ens barn kommer att gå igenom en rad skilsmässor som vuxen.

Om mina barn som vuxna mår dåligt i sina förhållanden ser jag det som något BRA och inte något dåligt om de skiljer sig oavsett hur många gånger det händer.

Om de däremot uttryckligen skulle säga till mig att alla skilsmässorna beror på att gnistan och passionen är borta skulle jag visserligen tycka att det är sorgligt och patetiskt men ändå respektera att det är deras liv och deras val.

Skräckscenario?
    Ok om du tolkar det som skräck att skilja sig så förstår jag varför du resonerar som du gör.

Ditt eget resonemang räcker ju varför det är negativt att barn ska tvingas igenom din skräck igen och igen.  Varför vill du dinba barn så illa?

Ja, det är du som pratar om skräck...

Vill du ha seriösa svar får du vara seriös från början.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ärlig) skrev 2022-01-16 10:02:19 följande:
    Isåfall borde ju bland det absolut värsta man kan göra mot sina barn vara att inte leva i något förhållande alls, då har ju barnen ingen möjlighet att lära sig hur förhållanden ska vara?

Men så verkar inte personen som vägrar svara mig se på saken eftersom hen hänvisar till att barn enligt barnpsykologen mår mycket bättre med en lycklig singelförälder än i en kärnfamilj där kärleken mellan föräldrarna inte är tillräcklig.

Oavsett vad barnpsykologer menar eller vill ha fram tycker jag det är ett helt idiotiskt sätt att uttrycka sig att ?man tvingar på sina barn en framtid med en rad skilsmässor ? om man stannar i en relation för barnens skull.

Jag tvivlar inte alls på att någon barnpsykolog kan ha sagt så, säkert i välmenande syfte för att dämpa skuldkänslorna hos föräldrar som ligger i skilsmässa eller fundrar på att skilja sig.

Men vad en sådan klåpare till barnpsykolog inte förstår är ju att hen oavsett hur välmenande hen är ÄNDÅ förmedlar att skilsmässor, i allafall upprepade sådana är något negativt. Eller kan DU tolka ?tvingar på sina barn en framtid med en rad av skilsmässor? på något annat sätt än att det skulle vara något negativt man helst inte ska vilja att ens barn går igenom som vuxna?
    Ja herregud vad du tolkar. Skulle du någon gång som omväxling kunna läsa det som skrivs istället för du gör som nu, broderar ut texter med ENORMA sagor ? Ja för du är ju superlativens mästare..

Det här säger otroligt mycket om dig. Att om man inte får skylla på barnen och man själv ska tvingas ta ansvar för att och hur man påverkar sina barn i framtiden ska man inte ha någon relation. Det säger absolut inget om det jag skriver utan att du helt enkelt måste arbeta intensivt med din läsförståelse alternativt försöka tygla din fantasi.

Du får tycka att det är OTROLIGT och ENORM idiotiskt men det handlar om att det skaver hos dig. För det är exakt så, ditt agerande idag kommer att påverka dina barn OTROLIGT och ENORM starkt. De blir påtvingade ditt resonemang eftersom de ärver ditt mönster.

Gillar du inte budskapet får du ta och läsa  på om det sociala arvet. Vem vet, du kanske får bättre läsförmåga på kuppen. Win-win.

Din slutkläm blir faktiskt bara pinsam. Först tvivlar du inte på barnpsykologerna och därefter kallar du dem klåpare enbart för att du inte gillar slutsatserna i de vetenskapliga undersökningar som gjorts.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ärlig) skrev 2022-01-16 14:39:44 följande:

Och du har fortfarande inte lyckats svara ordentligt på en enkel fråga Angående något som för övrigt fler än jag här I tråden undrar.

Det enda du kan är att gå till personangrepp och vräka ur dig ordmassor.

Jag ser det inte alls automatiskt som något problem om mina barn skiljer sig flera gånger som vuxna, det är deras livsval och ingenting jag ska lägga mig i. 
    Det är mina vuxna barn och inte jag som avgör om det är nödvändigt för dem att skilja sig helt oavsett om det är första, andra eller tredje skilsmässan.

Och jag kan verkligen inte förstå varför just detta att ens barn som vuxna kan komma att skilja sig FLERA gånger borde vara något man måste försöka förebygga.  Skulle det enbart vara viktigt att för sin egen och barnens skull skilja sig istället för att stanna för barnens skull i det första äktenskapet men inte i det andra och det tredje?!

Mår barn bäst av att föräldrarna skiljer sig istället för att hålla ihop för deras skull måste väl detta gälla även om den ena föräldern varit gift en eller flera gånger tidigare?

Frasen tvingar på sina barn en framtid med en rad av skilsmässor ingenting jag uppfattar som skrämmande. 

Nu vet jag inte hur många gånger jag bett dig svara på VARFÖR ovanstående skulle vara något negativt man inte ska vilja. 

Jag har varit mycket tydlig. Vill du ha svar får du faktiskt kamma till dig och skippa halmdockorna, superlativen och vara saklig.
    Ansvaret att få svar är alltså ditt och har varit det hela tiden.

Jag, till skillnad från dig, går inte till personangrepp utan angriper din brist på saklighet i de texter du författar. Sak och person. Skilj på dessa två ting.

Så gör ett nytt försök enligt de kriterier man ska och kan ställa på ett diskussionsforum.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ros) skrev 2022-01-16 15:24:46 följande:
    Nu är det ju inte alltid att relationen är toxisk och olycklig. Finns många relationer där kärleken bara dött men där båda är vänner.

Klart att ett barn skulle må bättre av att bo med sina två föräldrar som ändå kämpar och tycker om varandra även om kärleken är död. Såklart barn vill bo med båda sina föräldrar! Där skiljer mans of för sin egen skull. Vilket inte är fel. Men att alltid hävda att barn mår bra av att föräldrar går isär som tappat stinget är fel. Det säger man bara för lätta sitt dåliga samvete
    Varför 'är det så himla självklart?

Många gånger projicerar vuxna sina egna drömmar på barnen och drar sen det ytterst utslitna floskeln "för barnens bästa".

Ingen här pratar om att man ska skilja sig för att "man tappat stinget". Det är rent hittepå och riktigt usel argumentation. Ingen skiljer sig på skoj eller för att fjärilarna i magen försvunnit.

Men saken är den att det här utgår från att "de stackars skilsmässobarnen" vilket är ren projektion på barnen av de vuxnas egna kaotiska känsloliv och känslor av misslyckande. Det har mycket lite med att göra vad barnen själva upplever.
    Det har också visats i en hel radda vetenskapliga undersökningar med forskare som intervjuat och lyssnat på barnen och deras upplevelser.

Och grunden till det här var en rapport som sa att många kriminella är stackars skilsmässobarn som levt ensam med sina mödrar och fäderna frånvarande. (Där kan man iofs diskutera vad som är hönan eller ägget men det är en helt annan diskussion. ) Det satte igång debatten om "de stackars skilsmässobarnen" och hur skadligt det är att skilja sig. Samtidigt  hyllade man den romantiserade och kristliga iden om att man ska hänga ihop till varje pris.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ärlig) skrev 2022-01-16 15:55:55 följande:

Du vägrar alltså fortfarande att svara.

Fokusera hur mycket du vill på mig i dina inlägg du, men jag är inte den enda i tråden som undrar exakt samma sak. Fler än jag har frågat  exakt det du gång på gång vägrar svara på. 

Jag garvar bara åt att DU pratar om läsförståelse när du inte ens läser inlägg i tråden ordentligt, vare sig mina eller andras. Eller så vägrar du bara låtsas om att det inte bara är jag som ställt frågan du vägrar svara på.

Inte alls. Jag svarar varenda gång.

Åter igen: var saklig. Att du inte får de svar du vill ha betyder inte att jag vägrar svara.
    Sluta trams dig och var saklig i fortsättningen så får du kanske de svar du önskar.
Svar på tråden "stanna kvar för barnens skull". Varför använder ni det idiotiska argumentet?