• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • molly50
    EpicF skrev 2022-01-13 11:56:55 följande:
    Det är ingen sida utan en vetenskaplig studie. Nej, den avhandlar inte omikron eftersom den mutationen inte fanns då den publicerades.

Folkhälsomyndighetens information är inte samma som en vetenskaplig studie.
    Men då är ju studien inte ens färsk.
  • molly50
    klyban skrev 2022-01-13 16:23:01 följande:

Och antagligen även blivit polisanmäld för grov försummelse.
    Detta är en av de sämsta exemplen vi har på "människor" som inte ska hålla på med för avancerade saker.

Mer om detta i en kolumn.
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Kz197G/vardkrisen-i-stockholm-vart-har-alla-pengar-tagit-vagen

EpicF skrev 2022-01-13 09:31:41 följande:
    Nu har jag vaccinerar mitt med tre doser och jag jobbar även på IVA. Och är inte heller vaccinmotståndare.

Nej,hon borde nog hellre sitta i en mörk källare och hålla på med pappersarbete.
  • Anonym (q)
    klyban skrev 2022-01-13 17:06:12 följande:

Jag vill inte komma till en vårdinrättning och få vård, för vad nu det må vara för annat än COVID-19.
    Och ha en personal som ger mig en ökad risk att träffa på en smittad personal.
    Detta med patientsäkerhet, det verkar som en del anser det är inget man behöver bry sig om.
    Och då är frågan varför håller vi ens på med patientsäkerhet från börja då, och om den är så ointressant och på  nått så enkelt som att ta en vaccination.
    Jag får känslan av att denna personal inte förstår sin utbildning, och man bör ifrågasätta deras kompetens och skicka tillbaka dom till skolan tills de lärt sig.

Nej, såklart men risken finns alltid att man eller någon närstående måste söka vård för något som inte har med covid att göra.

Det är så huvudstupa dumt alltihopa att tro att vårdpersonal ska få ha vilka friheter som helst. Det är en otroligt skrämmande utveckling att solidaritet och ansvar är totalt borta ur medvetandet hos ca 20% av befolkningen.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2022-01-13 16:55:29 följande:
    Vad svarar en skoterska/BM på frågan "har du gjort abort?" när kvinnan som velar mellan abort och behålla frågar? Ska hon vara ärlig och svara "ja och det var det värsta beslutet i mitt liv" om hon gjort det?

Den här häxjakten och hatet som pågår mot ovaccienade är mycket skrämmande.  

Fast det går väl inte att jämföra.
    En abort är något som bara angår den som genomgått det.
    Det påverkar inte patienten om sjuksköterskan har gjort det såvida sjuksköterskan väljer att vara professionell och inte berätta.
    Huruvida sjuksköterskan har vaccinerat sig mot covid eller ej är något som däremot kan påverka patienten om denne vill minska risken att bli smittad.
    Patienten kanske vill bli behandlad av vaccinerad personal. Och det har h*n rätt till,i så fall.
    Jag har hört om många äldre inom äldreomsorgen som t ex vill att enbart vaccinerad personal ska komma hem till dem.
    Så huruvida vårdpersonalen är vaccinerad eller ej är något om kan påverka patienterna/brukarna.
    Det gör inte en abort. Det är en privatsak som man inte behöver delge sina patienter.

• klyban
    molly50 skrev 2022-01-13 17:23:50 följande:
    Nej,hon borde nog hellre sitta i en mörk källare och hålla på med pappersarbete.
    Mmm, och sicken makalös inkompetens.
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 17:24:56 följande:
    Nej, såklart men risken finns alltid att man eller någon närstående måste söka vård för något som inte har med covid att göra.

Det är så huvudstupa dumt alltihopa att tro att vårdpersonal ska få ha vilka friheter som helst. Det är en otroligt skrämmande utveckling att solidaritet och ansvar är totalt borta ur medvetandet hos ca 20% av befolkningen.

Det finns en del i tråden som anser åsikter är viktigare än vetenskapliga faktan, och att man ska lyssna på dessa åsikter även om de helt saknar grund.
    Och sen säger hon att hon inte är en antivaccer, sånt är ovanligt märkligt att man tror åsikter kan ersätta fakta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tow2Mater
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 16:57:50 följande:
    Det finns ingen korrelation mellan abort och covid.
    Herregud...
    Kerrelationen är "privat status" om du inte forstod det.
  • molly50
    klyban skrev 2022-01-13 17:46:19 följande:
    Mmm, och sicken makalös inkompetens.
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 17:24:56 följande:

Ja,lindrigt sagt.
  • Anonym (Frida)
    klyban skrev 2022-01-13 17:06:12 följande:

Jag vill inte komma till en vårdinrättning och få vård, för vad nu det må vara för annat än COVID-19.

Och ha en personal som ger mig en ökad risk att träffa på en smittad personal.

Detta med patientsäkerhet, det verkar som en del anser det är inget man behöver bry sig om.

Och då är frågan varför håller vi ens på med patientsäkerhet från börja då, och om den är så ointressant och på  nått så enkelt som att ta en vaccination.

Jag får känslan av att denna personal inte förstår sin utbildning, och man bör ifrågasätta deras kompetens och skicka tillbaka dom till skolan tills de lärt sig.

För det första har du fel. Det är i majoriteten av inläggningarna ifråga om mycket annat än covid. För det andra glömmer nog många att personalen på sjukhusen också är människor med mänskliga rättigheter.
  • Anonym (Postcovid)
    Tow2Mater skrev 2022-01-13 16:55:29 följande:

Vad svarar en skoterska/BM på frågan "har du gjort abort?" när kvinnan som velar mellan abort och behålla frågar? Ska hon vara ärlig och svara "ja och det var det värsta beslutet i mitt liv" om hon gjort det?

Den här häxjakten och hatet som pågår mot ovaccienade är mycket skrämmande.  

Nej aborter smittar inte. Covid smittar.

Berätta om det finns fler saker i livet du behöver hjälp med att förstå.
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2022-01-13 17:41:03 följande:

Fast det går väl inte att jämföra.
    En abort är något som bara angår den som genomgått det.
    Det påverkar inte patienten om sjuksköterskan har gjort det såvida sjuksköterskan väljer att vara professionell och inte berätta.
    Huruvida sjuksköterskan har vaccinerat sig mot covid eller ej är något som däremot kan påverka patienten om denne vill minska risken att bli smittad.
    Patienten kanske vill bli behandlad av vaccinerad personal. Och det har h*n rätt till,i så fall.
    Jag har hört om många äldre inom äldreomsorgen som t ex vill att enbart vaccinerad personal ska komma hem till dem.
    Så huruvida vårdpersonalen är vaccinerad eller ej är något om kan påverka patienterna/brukarna.
    Det gör inte en abort. Det är en privatsak som man inte behöver delge sina patienter.

Ska de tvingas visa hela sin vaccinationshistoria mot barnsjukdomar och influensa och annat också? Om en patient inte känner sig bekväm med en skoterska som inte vacinerat mot influensa eller lunginflammation ett år, ska de få byta?

Vansinne.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?