• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Anonym (Håkan)
    EpicF skrev 2022-01-13 10:17:35 följande:
    Någon expertis inom områden har jag inte. Upp till var och en att läsa källan och läsa på hur det verkligen ligger till.

Ja, man blir kallad antivaccer så fort man påpekar att vaccinet är frivilligt eller på annat sätt säger något "dåligt" om vaccinet, eller är skeptiska och vill vänta. Helt tragiskt.
    Det är tragiskt att vissa verkar tro att de inte behöver vaccinera sig.

Exempel:
    Patient är rädd för både covid och biverkningar av covidvaccinet men har pga riskfaktorer blivit blivit starkt rekommenderad av sina läkare att ta vaccinet.
    Hon träffar sedan en sköterska som är ovaccinerad, och tar återigen upp sina funderingar kring rädslorna.
    Hur ska sköterskan svara den rädda patienten?
    Om hen är professionell så säger hen att patienten ska lita på sin läkare och vaccinera sig.
    Om patenten då frågar sköterskan "är du vaccinerad"? Vad ska hen svara?
    Ljuga och svara ja, eller gå emot läkarnas råd och redogöra sin frihet att avvakta eller tycka att jag är ung och frisk och behöver inget vaccin?
  • broderbob
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 12:05:18 följande:

Exempel:
    Patient är rädd för både covid och biverkningar av covidvaccinet men har pga riskfaktorer blivit blivit starkt rekommenderad av sina läkare att ta vaccinet.
    Hon träffar sedan en sköterska som är ovaccinerad, och tar återigen upp sina funderingar kring rädslorna.
    Om hen är professionell så säger hen att patienten ska lita på sin läkare och vaccinera sig.
    Ljuga och svara ja, eller gå emot läkarnas råd och redogöra sin frihet att avvakta eller tycka att jag är ung och frisk och behöver inget vaccin?
    Är man professionellt utbildad då känner man till vad en pandemi är och eventuella biverkningar så det finns ingen tanke på att ljuga om hur bra covid vaccinet skyddar samt att 95% av all vårdpersonal fått minst 1 dos den 15 december 2021 så det problemet du talar om är exceptionellt väldigt liten inom vården, om de på sin fritid uppmanar personer att inte ta vaccinet är de klart olämpliga för att arbeta inom vården, då smittan ses som en samhällsfara och dessa personer blir likväl helt inkompetenta och vållar alvarliga hälsoproblem inom sjukvården, inom hemtjänst, äldreboende allt som har med mänsklig kontakt eller föda att göra, något som passar är tvätteri, vaktmästeri eller något som har med papper att göra
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 12:05:18 följande:

Exempel:

I sin yrkesroll så är man professionell och hänvisar till det läkaren har sagt. Dvs att patienten absolut ska lyssna på läkaren och vaccinera sig.

Om en patient frågar personal om denne är vaccinerad, så är detta inget personalen behöver svara på om denne inte vill då det är högst privat. Man talar helt enkelt om att det inget är något man vill berätta. Punkt.

Personligen hade jag svarar att jag är vaccinerad, vilket jag är.
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    klyban skrev 2022-01-13 07:03:04 följande:

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-12 22:28:27 följande:
    Det har du förstås rätt i, har allt enträget "tjat" här bara fått en enda individ att ta sin första spruta så är det värt det.

JAg hade nästan gett upp dos ett, och att vi hade nått taket.

Men icke, sen är kanske inte vår del den största, men jag tror vi har en påverkan och vi som vill diskutera nått sakligt, inte som ovan som istället bombarderar de med goda argument för att vaccinera sig med frågetecken.

Vet inte vad den antiavccer retoriken ska ge oss, men var gång så berättar det tillbaka jag är ingen antivaccer, m,en ändå tar det inte lång tid så är nästa antiaccerproganda på G upp.
    Och så tydligt också.

Jag såg siffror på att även dos 1 tas fortfarande i grupper som redan i stort sett skulle kunnat vara fullvaccinerade. Vilket är bra.

Haha, nej det är nog inte tack vare oss. Men som sagt, det räcker men EN för att vara värt det. Kanske vi kan övertyga skeptikerna iallafall.

Vet inte om du såg det men en person beskyllde mig för att vara antivax också, något som jag aldrig ens varit i närheten av.

Jag fick iaf tillfälligt tyst på min vän sedan länge (hade brutit med henne om det inte var så många år) häromdagen då hon predikade hej vilt om sin propaganda. Ska inte gå in på detlaljer, vill ju inte bli avslöjad av någon som ev var i samma tråd på FB. Där är man ju liksom inte anonym. Eller jo, det finns de som kallar sig typ "Johanna Johanna" och är utan bild.
    Jag är dock öppen med mitt namn och har foto på mig själv, fast mer än så kan inte icke vänner se. För det har de inte med att göra.

Nu blev det en sån där utläggning igen!
    Får hoppas att "vännen" håller foderluckan stängd nu ett tag iaf.
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    EpicF skrev 2022-01-13 09:50:27 följande:
    Eller så tillhör de gruppen som aldrig kommer att få covid-19.
    Tja, det har vi ju redan facit på.
  • broderbob
    EpicF skrev 2022-01-13 11:57:35 följande:
    Och vad har Danmark med Sverige att göra?
    Du tycks inte förstå hur vaccinet börjar att användas - man SKA alltid följa med och HÅLLA SIG UPPDATERAD, Sverige kommer tillsvidare att avvakta med en fjärde dos, det sägs att den kan komma till hösten men också tidigare - SÅ HÅLL DIG UPPDATERAD KRING DETTA OCH SITT INTE BARA DÄR OCH GNÄLL.

TITTA PÅ VILKA LÄNDER SOM ÄR I GÅNG OCH VILKA SOM NU ÄR I STARTGROPARNA I STÄLLET

JAG TYCKER ATT MAN I SVERIGE GÖR NU EXAKT VAD MAN GÖR I KANADA SÅ ISTÄLLET KAN DU SITTA PÅ DIN KAMMARE OCH SURA.

Québec inför skatt för ovaccinerade

Igår 06:40 ? 35 sek

Haft högsta antalet covidrelaterade dödsfall i landet

Provinsen Quebec i östra Kanada inför en hälsoskatt för de som inte vaccinerat sig mot Covid-19. Québec har haft det högsta antalet covidrelaterade dödsfall i landet. Omkring 13 procent är ovaccinerade men de utgör nästan hälften av alla sjukhusfall.Vaccinet är nyckeln till att bekämpa viruset, säger Francois Legault.

Québec inför skatt för ovaccinerade - tv4.se

E
    n tankeställare för dig

• Random Name

Det som är trist i debatten är att antivaxxers inte sällan visar sig ha en betydligt mörkare och stolligare agenda. De flesta jag stött på har för eller senare låtit sig bli allt mer manipulerade och halkat djupt ner i ett konspirationsträsk som helt saknar gränser. Allt som hamnar i deras redan utstakade flöde hackar dom i sig villkorslöst och sprider det vidare som en manisk sektmedlem. Det är en mycket oroväckande utveckling.

Snälla, alla som "bara" känner sig lite obekväma med vaccinet (alt är spruträdd) och helst avstår. Fine! Men STAY AWAY från alla dessa grupper på sociala medier. Sök inte bekräftelse eller support. Ni kommer tacka mig senare. Det finns en röd akademisk tråd i dessa grupper och det är sällan den högre skolan som opererar.

Kom även ihåg att vaccinmotstånd inte är något nytt. Det har funnits sedan vaccinet introducerades på 1700-talet och teorierna som sprids med C-19 vaccinet är på inga sätt nya eller unika för det här viruset. 

• EpicF
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-13 13:02:29 följande:

Tja, det har vi ju redan facit på.

Redan facit på? Långt ifrån alla får covid-19 oavsett om de nu är vaccinerade eller inte.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-13 13:09:45 följande:

Du tycks inte förstå hur vaccinet börjar att användas - man SKA alltid följa med och HÅLLA SIG UPPDATERAD, Sverige kommer tillsvidare att avvakta med en fjärde dos, det sägs att den kan komma till hösten men också tidigare - SÅ HÅLL DIG UPPDATERAD KRING DETTA OCH SITT INTE BARA DÄR OCH GNÄLL.

TITTA PÅ VILKA LÄNDER SOM ÄR I GÅNG OCH VILKA SOM NU ÄR I STARTGROPARNA I STÄLLET

JAG TYCKER ATT MAN I SVERIGE GÖR NU EXAKT VAD MAN GÖR I KANADA SÅ ISTÄLLET KAN DU SITTA PÅ DIN KAMMARE OCH SURA.

Québec inför skatt för ovaccineradeIgår 06:40 ? 35 sek

Haft högsta antalet covidrelaterade dödsfall i landet

Provinsen Quebec i östra Kanada inför en hälsoskatt för de som inte vaccinerat sig mot Covid-19. Québec har haft det högsta antalet covidrelaterade dödsfall i landet. Omkring 13 procent är ovaccinerade men de utgör nästan hälften av alla sjukhusfall.Vaccinet är nyckeln till att bekämpa viruset, säger Francois Legault.

Québec inför skatt för ovaccinerade - tv4.se

En tankeställare för dig

Vad har Danmarks hanterande med vaccineringen att göra med Sverige ?
  • broderbob
    EpicF skrev 2022-01-13 13:35:18 följande:
    Vad har Danmarks hanterande med vaccineringen att göra med Sverige ?

TITTA PÅ VILKA LÄNDER EXEMPELVIS (DANMARK)  SOM ÄR I GÅNG OCH VILKA SOM NU ÄR I STARTGROPARNA I STÄLLET

NU ÄR SVARET UPPDATERAT LÄTT LÄST TILL DIG - JAG HAR INTE TID MED ATT HÅLLA DIG UPPDATERAD MED LÄTT LÄSTA NYHETER.  DET FÅR DU GÖRA PÅ LÄTT LÄST PÅ SVENSKA I STÄLLET
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?