• Ztarshine

Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS

Jag vill bara skriva av mig. En riktigt jobbig dag. Dagen då jag ska få svar på om mina tvåäggstvillingar har DS. Med 1/26 och 1/39 på KUB ser det inte särskilt ljust ut men det bara måste gå vägen. Jag fyller snart 41 och med fyra barn hemma vill pappan inte behålla dem om det visar sig att dem har DS. Idag går jag in i vecka 18 och jag kan emotionellt inte avsluta deras liv.

• Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS
  • Anonym (sally)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-20 17:27:24 följande:
    Varför? Hitler ansåg också att funktionsnedsatta inte hörde hemma i samhället och därför skulle de gasas ihjäl, abort vid Downs syndrom handlar om samma sak att funktionsnedsatta inte är önskvärda. Hade man kunnat testa för autism och ADHD kan jag garantera att man hade aborterat de fostren också. 
    Det här handlar väl ytterst lite om ifall man tycker personer med DS hör hemma i samhället eller inte? Jag klandrar inte människor som vill ha friska barn som har möjlighet att växa upp och bli helt självständiga.

Vissa tycker kanske att man inte bör skaffa barn alls om man inte är beredd att ta hand om ett handikappat barn, men om man har möjligheten att avbryta innan barnet har fötts (när handikappet dessutom kan vara grovt) så ser jag personligen inga problem med det.
  • mari123

Som sagt så valde jag att ta ett fostervattenprov 1993 när jag väntade mitt andra barn och var 36 år. På den buss jag åkte till stan så fanns på halva vägen en "skola"....dag-verksamhet!  där vuxna med DS gick och när jag såg dem på bussen så blev jag livrädd. Därför min skräck för just DS. Personen jag talade med när jag fick beskedet om provet sa att det var ''typ" 25% av alla fel och skador som ett barn kan ha som syntes på detta prov! -"Ja tack då", sa jag kanske!, eller inte. Mitt barn hade inte DS och det var jag nöjd med.

• SweeneyToad
    mari123 skrev 2021-11-20 17:48:21 följande:
    Som sagt så valde jag att ta ett fostervattenprov 1993 när jag väntade mitt andra barn och var 36 år. På den buss jag åkte till stan så fanns på halva vägen en "skola"....dag-verksamhet!  där vuxna med DS gick och när jag såg dem på bussen så blev jag livrädd. Därför min skräck för just DS. Personen jag talade med när jag fick beskedet om provet sa att det var ''typ" 25% av alla fel och skador som ett barn kan ha som syntes på detta prov! -"Ja tack då", sa jag kanske!, eller inte. Mitt barn hade inte DS och det var jag nöjd med.
    Varför blev du livrädd? 
  • SweeneyToad
    Varför? Hitler ansåg också att funktionsnedsatta inte hörde hemma i samhället och därför skulle de gasas ihjäl, abort vid Downs syndrom handlar om samma sak att funktionsnedsatta inte är önskvärda. Hade man kunnat testa för autism och ADHD kan jag garantera att man hade aborterat de fostren också. 
    Jag skulle abortera vid DS, men ej vid ADHD eller autism. 
  • Anonym (A)
    mari123 skrev 2021-11-20 18:53:08 följande:
    För att jag såg hur vuxna med DS såg ut och agerade. De var inte söta kramigs småbarn med sneda ögon utan ngt annat som jag inte skriver för det kan säkert anses stötande. 
    Ja, ibland kan det vara trevligt för alla att du hoppar över att sprida din fördomar :)
  • Kexsmula
    mari123 skrev 2021-11-20 19:29:45 följande:

Så du menar att det är fördomar att tycka att vuxna med DS är väldigt avvikande? Jag menar inte att det är dåligt men jag vill inte vara mor till ngn av dem. Förlåt!

Äsch, jag tror de flesta håller med dig och förstår precis vad du menar. Hoppas du inte tar illa hopp av de påhopp du fick. Kram!
  • Kexsmula

Om du tänker på det som tidigare kallades aspberger och adhd tror jag verkligen inte att de flesta skulle välja att abortera. Det är skillnad på det och så stora funktionsnedsättningar att barnen kommer kräva vård hela livet och aldrig någonsin bli självständiga individer.
  • Anonym (A)
    Kexsmula skrev 2021-11-20 19:33:07 följande:
    Äsch, jag tror de flesta håller med dig och förstår precis vad du menar. Hoppas du inte tar illa hopp av de påhopp du fick. Kram!

Så jag håller inte med för att jag är less på x antal fördomar/smygpåhopp som användaren sprider i alla trådar? Som användaren även tryckt in här, inte bara om DS. Det har inget att göra med att abortera foster med DS för jag är inte naiv för deras svårigheter och skulle antagligen göra det själv :)

• mari123
    Anonym (A) skrev 2021-11-20 19:37:55 följande:

Så jag håller inte med för att jag är less på x antal fördomar/smygpåhopp som användaren sprider i alla trådar? Som användaren även tryckt in här, inte bara om DS. Det har inget att göra med att abortera foster med DS för jag är inte naiv för deras svårigheter och skulle antagligen göra det själv :)

Glasklart. 
  • Kexsmula
    Anonym (A) skrev 2021-11-20 19:37:55 följande:

Jag vet inte vad du menar, så du har någon sorts personlig beef med mari123? Jag har aldrig sett henne sprida några hemska fördomar i andra trådar och av det jag sett tycker jag hon verkar vara en varm och genuin människa.
Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS