Inlägg från: SweeneyToad |Visa alla inlägg
  • SweeneyToad

Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS

Johannus skrev 2021-11-19 17:48:04 följande:
    Hjärta Precis håller med dig. Jag är mormor till 3  barn med svår handikapp som inte kan prata, men visar med känslor och tecken vad dem vill.  Barnbarnen är helt underbara trots att dem inte pratar. Vad jag vet så kan många av DS barn prata och fungera självständigt.  Önskar att alla människor kunde ta information om funktionshinder mer och inte vara rädda eller dömande.

Om man har DS fungerar man inte självständigt. Då går man på särskola, eller har elevassistent, god man när man är vuxen med mera. 

Samt en överväldigande majoritet med DS pratar inte rent. 
  • SweeneyToad
    Johannus skrev 2021-11-19 19:54:15 följande:
    Vad är det för fel att gå på Särskola eller på träningssärskola, man är lika mycket värd som människa. Ja jag förstår att en del behöver assistent (jobbar själv som anhörig assistent).
    Ja, självklart är man lika mycket värd som människa. Varför tar du ens upp det?

Jag sa som jag gjorde i mitt inlägg bara för att du påstod något som jag anser inte stämmer. 
  • SweeneyToad
    Johannus skrev 2021-11-19 20:40:58 följande:
    Ursäkta att jag tog upp det, men läste flera inlägg innan jag svarade som jag gjorde. Många ville att man ska göra abort för att man väntar barn med DS.
    Ingen fara. Glad
  • SweeneyToad
    Embla twopointoh skrev 2021-11-20 14:51:56 följande:
    Det där är inte sant, det finns olika typer av Downs Syndrom och även en variation av funktionsnedsättning. En del med DS kan leva fullt normala liv, och det är inte ens säkert att det syns direkt på dem att de har DS, och så finns det de som behöver assistans 24 timmar om dygnet, och så allt däremellan.

Så det finns personer med DS som går i vanlig skola, utan elevassistent? 
  • SweeneyToad
    mari123 skrev 2021-11-20 17:48:21 följande:
    Som sagt så valde jag att ta ett fostervattenprov 1993 när jag väntade mitt andra barn och var 36 år. På den buss jag åkte till stan så fanns på halva vägen en "skola"....dag-verksamhet!  där vuxna med DS gick och när jag såg dem på bussen så blev jag livrädd. Därför min skräck för just DS. Personen jag talade med när jag fick beskedet om provet sa att det var ''typ" 25% av alla fel och skador som ett barn kan ha som syntes på detta prov! -"Ja tack då", sa jag kanske!, eller inte. Mitt barn hade inte DS och det var jag nöjd med.
    Varför blev du livrädd? 
  • SweeneyToad
    Glinda från Oz skrev 2021-11-20 17:27:24 följande:
    Varför? Hitler ansåg också att funktionsnedsatta inte hörde hemma i samhället och därför skulle de gasas ihjäl, abort vid Downs syndrom handlar om samma sak att funktionsnedsatta inte är önskvärda. Hade man kunnat testa för autism och ADHD kan jag garantera att man hade aborterat de fostren också. 
    Jag skulle abortera vid DS, men ej vid ADHD eller autism. 
  • SweeneyToad
    Embla twopointoh skrev 2021-11-21 10:48:51 följande:
    Ja.
    Det må så vara, men MAJORITETEN, med DS går i särskola. 
Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS