Inlägg från: Anonym (sally) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sally)

Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS

Glinda från Oz skrev 2021-11-20 17:27:24 följande:
    Varför? Hitler ansåg också att funktionsnedsatta inte hörde hemma i samhället och därför skulle de gasas ihjäl, abort vid Downs syndrom handlar om samma sak att funktionsnedsatta inte är önskvärda. Hade man kunnat testa för autism och ADHD kan jag garantera att man hade aborterat de fostren också. 
    Det här handlar väl ytterst lite om ifall man tycker personer med DS hör hemma i samhället eller inte? Jag klandrar inte människor som vill ha friska barn som har möjlighet att växa upp och bli helt självständiga.

Vissa tycker kanske att man inte bör skaffa barn alls om man inte är beredd att ta hand om ett handikappat barn, men om man har möjligheten att avbryta innan barnet har fötts (när handikappet dessutom kan vara grovt) så ser jag personligen inga problem med det.
  • Anonym (sally)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-21 22:08:56 följande:

Anonym (sally) skrev 2021-11-20 17:40:35 följande:
    Det här handlar väl ytterst lite om ifall man tycker personer med DS hör hemma i samhället eller inte? Jag klandrar inte människor som vill ha friska barn som har möjlighet att växa upp och bli helt självständiga.

Vissa tycker kanske att man inte bör skaffa barn alls om man inte är beredd att ta hand om ett handikappat barn, men om man har möjligheten att avbryta innan barnet har fötts (när handikappet dessutom kan vara grovt) så ser jag personligen inga problem med det.
    Att medvetet göra abort på funktionshindrade handlar i allra högsta grad om vad som anses önskvärt. Det finns många med DS som är hyfsat självständiga och även de som inte är det har alla möjligheter att få ett bra och meningsfullt liv. Vi har en snäv syn på vad som räknas som ett meningsfullt liv, ett liv på ett gruppboende kan vara precis lika värdefullt som om man är VD för Apple och tjänar miljoner. 
    Önskvärt =/= hör hemma i samhället. Bara för att en familj önskar att de själva får friska barn så innebär inte det att de önskar död åt alla andra med DS.

Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS