• mari123

Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS

Ztarshine skrev 2021-11-19 07:12:50 följande:

Jag vill bara skriva av mig. En riktigt jobbig dag. Dagen då jag ska få svar på om mina tvåäggstvillingar har DS. Med 1/26 och 1/39 på KUB ser det inte särskilt ljust ut men det bara måste gå vägen. Jag fyller snart 41 och med fyra barn hemma vill pappan inte behålla dem om det visar sig att dem har DS. Idag går jag in i vecka 18 och jag kan emotionellt inte avsluta deras liv.

Så FORTFARANDE får man inte svar förrän runt vecka 18? Jag tog ett fostervattenprov 1993!! när jag väntade andra barnet och jag tyckte det var FASANSFULLT att få svar när man hade mage redan! För oss gick det bra men OM barnet hade haft DS så hade det blivit abort........så sent (hemskt men sån är jag) Jag trodde i min stilla enfald att utvecklingen gått framåt och att man idag fick svar tidigare!
  • mari123
    Glinda från Oz skrev 2021-11-20 17:27:24 följande:
    Varför? Hitler ansåg också att funktionsnedsatta inte hörde hemma i samhället och därför skulle de gasas ihjäl, abort vid Downs syndrom handlar om samma sak att funktionsnedsatta inte är önskvärda. Hade man kunnat testa för autism och ADHD kan jag garantera att man hade aborterat de fostren också. 
    Ja SVÅR autism, OM det gick att diagnostisera så hade nog många valt bort det(?) Jag menar SVÅR autism! och ingen light-variant som kändisar svänger sig med. Jag känner en familj som har en dotter med SVÅR autism och hon är numer som vuxen på ett hem. Efter alla jobbiga år så blev hon "vuxen" och fick plats på ett boende. Om den typen av autism syntes på ett test så skulle i alla fall JAG valt bort det barnet. 
  • mari123

Som sagt så valde jag att ta ett fostervattenprov 1993 när jag väntade mitt andra barn och var 36 år. På den buss jag åkte till stan så fanns på halva vägen en "skola"....dag-verksamhet!  där vuxna med DS gick och när jag såg dem på bussen så blev jag livrädd. Därför min skräck för just DS. Personen jag talade med när jag fick beskedet om provet sa att det var ''typ" 25% av alla fel och skador som ett barn kan ha som syntes på detta prov! -"Ja tack då", sa jag kanske!, eller inte. Mitt barn hade inte DS och det var jag nöjd med.

• mari123
    Anonym (A) skrev 2021-11-20 19:37:55 följande:

Så jag håller inte med för att jag är less på x antal fördomar/smygpåhopp som användaren sprider i alla trådar? Som användaren även tryckt in här, inte bara om DS. Det har inget att göra med att abortera foster med DS för jag är inte naiv för deras svårigheter och skulle antagligen göra det själv :)

Glasklart. 
  • mari123
    Kexsmula skrev 2021-11-20 20:40:06 följande:
    En på 26 och en på 39 betyder ju att det är större sannolikhet att barnen inte har DS än att de har det, även om jag själv skulle vara sjukt jävla nojig över de siffrorna.
    Med så osäkra siffror så kan man väl göra ett fostervattenprov? Gammaldags? och man får vänta länge på svar? MEN då vet man. Barnet man väntar kan ju ha många skador men ETT kan man förebygga och det är DS.
Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS