• Ztarshine

Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS

Jag vill bara skriva av mig. En riktigt jobbig dag. Dagen då jag ska få svar på om mina tvåäggstvillingar har DS. Med 1/26 och 1/39 på KUB ser det inte särskilt ljust ut men det bara måste gå vägen. Jag fyller snart 41 och med fyra barn hemma vill pappan inte behålla dem om det visar sig att dem har DS. Idag går jag in i vecka 18 och jag kan emotionellt inte avsluta deras liv.

• Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS
  • Anonym (Linnea)

Har du fått svar? Störst sannolikhet är ju att de inte har downs

• Kexsmula
    mari123 skrev 2021-11-20 20:32:39 följande:

Vilken "sannolikhet" säger det?

En på 26 och en på 39 betyder ju att det är större sannolikhet att barnen inte har DS än att de har det, även om jag själv skulle vara sjukt jävla nojig över de siffrorna.
  • mari123
    Kexsmula skrev 2021-11-20 20:40:06 följande:
    En på 26 och en på 39 betyder ju att det är större sannolikhet att barnen inte har DS än att de har det, även om jag själv skulle vara sjukt jävla nojig över de siffrorna.
    Med så osäkra siffror så kan man väl göra ett fostervattenprov? Gammaldags? och man får vänta länge på svar? MEN då vet man. Barnet man väntar kan ju ha många skador men ETT kan man förebygga och det är DS.
  • Anonym (ja)
    mari123 skrev 2021-11-20 20:32:39 följande:
    Vilken "sannolikhet" säger det?
    Det är alltså 25/26 sannolikhet att den ena är frisk och 38/39 sannolikhet att den andra är frisk, så det är alltså högst sannolikt att båda är friska!
  • Anonym (Sara)
    mari123 skrev 2021-11-20 20:55:20 följande:

Med så osäkra siffror så kan man väl göra ett fostervattenprov? Gammaldags? och man får vänta länge på svar? MEN då vet man. Barnet man väntar kan ju ha många skador men ETT kan man förebygga och det är DS.

Det är väl just fostervattensprov som TS har gjort, och det hon väntar svar på.

Eller NIPT test, men NIPT får man vänta ännu längre på svar.
  • Anonym (Solar)
    Anonym (il) skrev 2021-11-20 12:31:25 följande:

Måste alla vara likadana då?

Godman finns det många normalfungerande shopaholics som skulle behöva också, även de som handlar på kredit eller får betalningsanmärkningar.

Jag har ett barn i min bekantskapskrets med DS. Världens mysigaste och finaste unge:) Alltid glad!

Tror aldrig att detta barn kommer att hamna i negativa saker som spelmissbruk, drogmissbruk, kriminalitet osv.

Sen kommer ju detta barn under hela livet att behöva någon form av hjälp förstås. 

Hon är 7 år nu och både pratar (inte som jämnåriga, fast finns ju många barn som tar tid på sig att tala rent, inte kan säga r tex), räknar och kan alfabetet. Klär på sig själv om man lägger fram kläder och hjälper sina föräldrar glatt och inlevelsefullt med små saker i köket.

Ett barn med DS är ganska likt ett barn utan DS. En vuxen med DS skiljer sig betydligt mer från en vuxen utan DS.

Barn och vuxna med DS kan självfallet vara superglada och mysiga men deras syndrom kommer påverka dem på sätt som vissa föräldrar inte tycker är rättvist. När min mamma fick mig så bröt hennes syster (min moster med DS) ihop totalt för att hon insåg att hon aldrig skulle få några egna barn. Det finns många fler sådana tillfällen där hon insåg att hon inte var som "alla andra" och inte kunde leva samma liv, samtidig som hennes hennes förmåga att hantera detta låg på en 6-årings nivå. Det är inte kul för någon.
  • Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2021-11-20 19:37:55 följande:

Så jag håller inte med för att jag är less på x antal fördomar/smygpåhopp som användaren sprider i alla trådar? Som användaren även tryckt in här, inte bara om DS. Det har inget att göra med att abortera foster med DS för jag är inte naiv för deras svårigheter och skulle antagligen göra det själv :)

Som den typiska dubbelanonyma du, som inte vågar säga vad du tycker under din signatur. Till skillnad från dig vågar hon!
    Bukar du hacka på alla dubbelanonyma som dig själv som sprider sina åsikter också? eller går det bra att gora det på det sättet?
  • Myten7891

Förstår pappan, har själv ett handikappat barn. Tanken om två och ett par till får mej att vilja skiljas omgåend oavsett konsekvenser. Ingen man pallar det

John
  • Tow2Mater
    mari123 skrev 2021-11-20 21:14:16 följande:
    Så "NIPT" får man vänta ännu längre på? 2021!? Jag trodde i min stilla enfald att utvecklingen gått framåt sedan jag fick mitt sista barn 1993 MEN så är det inte då?  NIPT tar ÄNNU längre tid att få svar på? Gud som jag gruvar mig att få barnbarn. 
    NIPT tar enligt vårdguiden 1-2 veckor att få svar på, men det kanske tar längre tid pga alla covidtester etc (?) idag, vem vet. NIPT är dock inte lika tillforlitligt om man väntar tvillingar/trillingar.
  • Anonym (il)
    Myten7891 skrev 2021-11-20 22:31:53 följande:

Förstår pappan, har själv ett handikappat barn. Tanken om två och ett par till får mej att vilja skiljas omgåend oavsett konsekvenser. Ingen man pallar det

Varför skulle män vara sämre på att palla ta hand om handikappade barn?

Snacka om att dra ner hela manligheten.
    Förstår att det inte är lätt (för någon), men det finns nog både män som är sämre än dig på att klara det, precis som att det finns män som skulle hantera det betydligt bättre än dig också. Liksom med allt.
Svar på tråden Idag ska jag få svar om mina tvillingar har DS