Inlägg från: Anonym (Hannah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Han smsade för några dagar sedan och undrade vad det var vi höll på med och att vår konflikt inte skulle gå ut över barnen osv. Han ville inte verka dömande eller nånting, utan bara undrade då han verkligen brydde sig.
    Han frågade också bl.a om jag hört något gällande ena barnet då denne står på väntelista. Jag svarade bara att jag redan hade skickat info till honom om det och att det är längre kötiden än normalt just nu och så fort jag vet nåt så ska han få info.

Fick då till svar att det visste han redan men undrade ändå..
    Han undrade också om umgänget och jag hänvisade till soc utredning om våld och att jag inväntar återkoppling från dem så nu håller vi oss till planen som vi gjort upp med dem.

Sedan ett sms till om att han undrade om det var pga väntelistan som barnet skulle ha längre tid på fsk. 
    Då påminde jag honom om att det var för barnet skulle känna sig mer trygg på fsk eftersom det varit så ledset.
    Fick då till svar att jag inte behövde upprepa mig om det för det visste han ju!

Sedan kom det ett sms till där han skriver att han anser att det blir alldeles för långt mellan gångerna med 5 dagar som han får träffa barnen och att detta var oacceptabelt!! Detta svarade jag inte på eftersom jag tyckte att det räckte med hänvisningen till vår plan med soc..

Så snacka om att vända i humöret.. 

Vid senaste överlämning så var hans föräldrar med och farfar var tvungen att lägga näsan i blöt. Jag ignorerade honom, tittade inte ens på honom.. Då snäste gubben att "jag kunde titta iallafall"..
    Jag sa inget, tittade inte ens åt deras håll utan gick bara..
    Hoppas personalen från fam.rätt uppmärksammade detta..
    Fam.rätt rekommendation är att vi inte ska sköta överlämningarna ensamma då det är risk för konflikt från bägges(!?) håll.. Så därför har soc och personal från fr varit med vid överlämningar.

När barnen sen kom tillbaka så var de värre än någonsin i beteendet. Till och med ett av mitt äldsta barn(19år) påpekade detta. Märks att han påverkar dem enormt när de är hos honom och hans föräldrar.. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (K) skrev 2023-10-30 18:02:47 följande:
    Var det någon från soc eller FR där som såg barnens beteende?
    Nej tyvärr inte. Det blev när de hade kommit hem. Men mitt äldsta barn såg det.
  • Anonym (Hannah)

Helt plötsligt kan han tänka sig att gå med på fr förslag för att få umgänge "som vanligt" igen. 
    Hans ombud hade mailat detta. 

Det är något som inte stämmer..

Han hade uttryckt sig om att fr var experter som uttalat sig i detta som tyckte umgänget kunde fortlöpa som tidigare och de såg ingen oro. 

Soc menar på att man måste ta hans allvarliga diagnos i beaktning och att barnen är väldigt aktiva så det kan bli jobbigt. 

Så nu sitter jag här och funderar..  Jag får då garanterat vårdnaden men riskerar övernattningar som inte känns tryggt alternativt att vi kan förhandla någon annan form av upptrappning så länge..

Låta det gå till förhandling I tr där man inte har en aning om hur de dömer.. Får vi samma domare som tidigare kan det hända att det går vägen då han märkt att det inte står rätt till hos pappa.. Men det finns inga garantier.. 

• Anonym (Hannah)
    molly50 skrev 2023-11-02 11:38:26 följande:
    Har du pratat med ditt ombud om det här?
    Och vad säger hon?
    Nej jag har inte hunnit då hon bifogade detta sent igår kväll. Ska givetvis göra det.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2023-11-02 12:29:04 följande:
    Eftersom juridiken jobbar så att man ska försöka nå enighet så att det inte behöver gå till rätten, så är det klart att hans advokat nu försöker komma på något som skulle kunna gå igenom, så att det inte behöver gå till rätten. 
    Man dealar och testar. 

Du och din advokat måste noga fundera ut olika varianter och alternativ.
    Det jag tänker är att om du går med på något, och sen blir det strul senare ändå, då såg det ut som att ni kunde samarbeta och undvika tingsrätt vid det här tillfället och då kanske det ses som konstigt om du behöver gå till rätten sen ändå (men kanske att de inte tänker så, det är bara min fundering). 

När min man var i tvist med sitt ex skickade hennes ombud tre olika förslag (om jag minns rätt), som min man inte kunde gå med på, så det hamnade i rätten till slut ändå. Först var förslaget gemensam vårdnad och varannan vecka men polletten trillade väl till slut ner att det inte skulle ske, så då kom olika förslag att hon gick med på ingen vårdnad mot olika typer av upplägg. Det är nog sånt som ditt ex och hans ombud jobbar med nu.
    Ja så kan det ju också vara men ändå så är det ju samma svar som fr kom med.
    Han är desperat efter umgänge eftersom det är begränsat nu iom våld och jag har föreslagit kontaktperson.

Min advokat skrev att vi kan ju argumentera fram och svara med ett annat umgänge och försöka den vägen också. 

Ja det verkar inte finnas någon enkel väg. 

Jag har inte pratat med henne än. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (K) skrev 2023-11-02 15:01:20 följande:
    Men i tingsrätten sitter väl inte samma domare som i familjerätten?
    Nej jag menar att det är samma domare vi har haft i de andra 2 förhandlingarna i tingsrätten och han har nog börjat ana att det inte står rätt till hos pappan
  • Anonym (Hannah)
    molly50 skrev 2023-11-02 13:11:33 följande:
    Ok. Ja,det är bra. Du lär behöva hjälp med det här. 
    Ja absolut <3
  • Anonym (Hannah)

Sist barnen kom tillbaka från umgänge så hade de varsin påse med godisremmar plus massa annat smågodis i varsin påse med sig hit..

Jag smsade och påpekade att det är lite väl mkt godis åt så små barn

Då fick jag till svar att det var mitt ansvar att se till att de inte åt upp allt, de kunde ju spara... 
    Så då blir ju jag den "elaka" som tar av dem godiset såklart..
    Varför ens köpa så mkt till så små barn?

Sedan kom det ett sms där det stod "här får du nånting mer att skratta åt".. 
    Det hade han ju såklart skickat till fel person.. 

Han bryr sig ju inte.. Bara det säger ju vad han är för en person.. 

• Anonym (Hannah)

Det var min advokat som tyckte jag skulle informera honom om godiset. Det är i stort sett varje gång de kommer tillbaka som de har stora påsar med sig. Jag känner att nånstans måste jag ju säga ifrån att det funkar inte att han gör så varje gång. 
    Så nu har jag informerat om det så då får man se hur det blir framöver. 

Ja självklart får jag ju ta av dem godiset och spara det men jag kan tycka att det är onödigt att köpa såna mängder varje gång så man ska behöva göra så också.. 

• Anonym (Hannah)
    Anonym (Jur) skrev 2023-11-04 18:09:35 följande:
    Tror du det hjälper om du säger till honom eller ger det motsatt effekt? Att han fortsätter skicka med godis för det stör dig  
    Det vet jag inte. Det återstår att se. 
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?