Inlägg från: Anonym (Hannah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Tomelilla15 skrev 2023-08-14 22:22:53 följande:

Jo det gör du ju. Du har ju tydliga åsikter om att han gör fe när han har barnen. Inte låter barnen sova som de ska, att de äter fel saker osv. Att han inte gör som du skulle ha gjort vet du redan. Och barnen är väl inte så stora, så de kanske ändå inte redogör korrekt för hur tiden hos pappas varit. 

pappan behöver sköta sitt och ska såklart inte kunna ringa och få veta vad ni gör när du har barnen. men du har nog också ett jobb att göra att släppa dina tankar och kontroll över vad han gör sina dagar med barnen. 

Ja eftersom att barnet själv säger dessa saker. Sen vet jag att barn är barn och allt inte går att lita på vad de säger.

Sedan kan man dra slutsatser om barnet kastar i sig mellanmålet och inte vet hur fort den ska få i sig det, kommer med överfyllda blöjor osv
    Säger själv att det är trött och vill gå in och sova..
    Jag tror nog att du också hade funderat om du varit med om samma. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2023-08-15 05:27:30 följande:
    Det är inte så väldigt konstigt om TS blir fundersam när barnen kommer hem och talar om att de inte fått äta mat, eller inte fått vila fast det behövdes. 
    Då kanske TS lättar sitt hjärta lite grann i den här tråden.

Har du någon gång själv varit mitt i en vårdnadstvist? Det är ganska jobbigt och allt tar så lång tid, så då kan man behöva någonstans där man kan få "pysa ut" lite grann. 
    Tack <3
  • Anonym (Hannah)

Samtalet på fam.rätten kändes bra. Men ändå kan man aldrig vara säker.. 
    De sa att det var bra att vi flyttade, det ser jag som positivt att de tyckte. 

De sa att jag skulle säga allt utan att tänka på vad och hur jag sa det. Man får hem papper sen för att läsa och har då möjlighet att göra ändringar. Jag försökte hålla mig till det som finns dokumenterat och inte smutskasta honom ändå. 
    Bl.a våldet, att han är dömd, var handgriplig på soc, slänger barnens kläder på marken osv..

Jag är nyfiken på vad han säger på mötet samt svar på alla frågor som vi fick hem innan.. 27 frågor som vi skulle svara handskrivet på. 

Hembesök ska de också göra.. hämta in uppgifter från andra fam.rätten, soc, polis osv tror jag också. 

• Anonym (Hannah)

Vet du om att tråden snart är 2 år gammal?

Tomelilla15 skrev 2023-08-16 03:53:51 följande:

Äh, du missar min poäng. 

klar man får tänka saker om hur barnen haft det hos pappan, men nu har ju du startat en tråd som handlar om det är rätt eller fel att pappan ska få reda på saker som du gör med barnen - då är det motsägelsefullt att ha åsikter om vad han gör med barnen. 

Men fortsätt gärna leva i din verklighet där andras åsikter inte är välkomna. 

• Anonym (Hannah)

Ja det gjorde jag.
    Att de kommer tillbaka och är som 2 trasor och den ena inte kunde sitta, utan fick ligga på mage på soffan då denne var så röd i rumpan.

molly50 skrev 2023-08-15 22:55:30 följande:
    Det låter ju positivt ändå.
    Har du berättat att han han inte ger barnen mat elller låtar dem sova när de är där?
    Och att han inte byter deras blöjor?
    Det räknas som omsorgssvikt och det är inte till hans fördel.
  • Anonym (Hannah)

Helt otroligt att jag får ut för att barnens inskolningstid inte passar för honom. 

Jag har skickat uppgifter till honom om fsk med telefonnummer osv. Han kan ringa och ändra sina tider själv. Han vet vilken vecka och datum de
    skulle börja. "Varför just denna dag? Du vet ju vad det är".. 

Men ändå väljer han att gå via mig och ger förslag på dagar som passar honom bäst. 

Jag har inte besvarat detta utan tar det med min advokat.
    Jag ska även höra om man kan lägga till det till utredningen med fam.rätten. Han verkar inte kunna lösa saker själv och acceptera att det är slut och ha ett eget liv...

• Anonym (Hannah)

Nu är det ju så att vi har blivit utredda av soc båda två iom alla orosanmälningar som varit under årens gång och all oro riktas mot pappan enl dokumentation. 

Ingen annan bedömer mig som en "dålig" mamma. Då borde väl skola och andra instanser göra orosanmälningar om jag skulle missköta alla barnen.

Anonym (Maria) skrev 2023-08-19 19:26:30 följande:
    Hur ska han kunna veta att mamman inte missköter barnen? Om han inte har någon insyn?
  • Anonym (Hannah)

Jo fast du missar min poäng här att det fortfarande är barnen som påstår dessa saker och inte jag. 
    Klart man funderar när barnet säger flertalet ggr att de inte fått mat, sovit eller haft rena blöjor.
    Och jag uppdaterar denna tråd kontinuerligt då flera här har följt sedan start och undrar hur det går med allting. 
    Jag kan inte hålla på att starta flera olika trådar bara för att det byts ämne.

Men jag tänker inte lägga mer energi på svaren än så då vi inte verkar nå varandra. 

Tomelilla15 skrev 2023-08-19 05:32:53 följande:

Jo. Men då är liksom inte denna tråd relevant utifrån ämnet hon skrev i den.

Bättre då att starta en tråd som är relevant utifrån situationen, nämligen: jag vill veta allt om hur barnen har det hos pappan för att han missköter dem men jag vill inte berätta något för honom hur barnen har det hos mig eller vad vi hittar på   

• Anonym (Hannah)

Tack för ditt svar

Jo det är jag medveten om att han kommer att göra. Jag försöker hålla på våra dagar och tider, men min advokat tycker att det kan vara bra att visa att man kan försöka samarbeta. Det är ju egentligen positivt att han krånglar och inte kan bjuda på ändrat umgänge/tider. Det borde slå tillbaka på honom. 
    Då ser förhoppningsvis fam.rätten nu under utredning att jag verkligen försökt att bjuda till men inte fått nåt tillbaka.. 

Gällande det övriga så nämnde jag det för fr nu i utredning iaf. 

Huvudsaken de får mat när de kommer hem känner jag. 

Anonym (Jur) skrev 2023-08-21 08:25:33 följande:
    Inse att han kommer göra allt för att ställa till det för dig.

Vill du ändra på ungänge för något speceillt kommer han säga nej eller alternativ, inte hämta barnen osv.

Inse, han kommer aldrig göra något för att underlätta för dig.

Att göra:
    Följ fastställt schema strikt. Försök inte ens byta. Vill han byta sig nej. Var beredd på att han inte hämtar på sina tider, speceillt om han vet att du har något vikitigt som du ska göra.

När det gäller det övriga, mat, sovtider mm hos honom. Kolla med ditt ombud och FR hur du ska hantera det. Är det inget jättestort är det inte mycket du kan göra, hans umgängestid, han gör vad han vill.
  • Anonym (Hannah)

Hej!

Tack för svar!

Det kommer säkert vara ett intressant och en tuff uppgift och jag blir imponerad av val av yrke.

Jag uppdaterar som en dagbok och det är många som följt sedan start där jag har fått mycket pepp och energi av. Väldigt många kloka råd! 

Lycka till med ditt jobb! 

Kram

Anonym (Cat) skrev 2023-08-21 11:01:24 följande:

Hej TS,

Jag tillhör en av dem som följt din tråd sedan länge men utan att skriva eller kommentera. Men som ?hejar för dig? och stör mig grymt på hur ditt ex agerar och tror sig komma undan med allt. 

Från och med årsskiftet kommer jag själv att vara nämndeman i tingsrätten under 4 kommande år. Där kommer jag garanterat ställas inför liknande tvister, manipulerande personer och barn som slits mellan oförstående föräldrar. Dvs min bedömningsfråga kommer att påverka människors liv vilket jag ser som ett enormt ansvar. Det hjälper mig att förbereda mig genom att läsa, bla här, om personliga upplevelser även de såklart är subjektiva. 

Jag uppfattar dig som en mycket stark kvinna och mamma, och hoppas att löser sig för dina barn bästa. 

Och jag hoppas innerligt att du fortsätter att berätta hur det går framöver i rätten (trots vissa spammande inlägg här på slutet).

Kram

Svar på tråden Måste han verkligen få veta?