Inlägg från: Anonym (Hannah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Vill också flika in och TACKA alla som följer och ger mig råd, tips och stöttning i detta! Det ger mer än ni kan ana. Det finns så många fina människor.

Jag har läst alla kommentarer i slutet men väljer att inte kommentera dem just nu. Ni som vet ni vet <3

Jag kommer kämpa för mina barn så länge jag behöver. Jag känner mig stark i detta och fruktansvärt envis. 
    Man måste ligga några steg före och se från många vinklar innan man tar beslut. 

Jag hoppas också att jag kan inspirera andra utsatta mammor att ta steget mot ett friare liv!

Tack igen! Många varma kramar!

• Anonym (Hannah)

Tack fina <3

Det är ingen fara!

molly50 skrev 2023-08-21 17:32:12 följande:
    Jag håller alla tummar för att allt ska gå bra för dig och barnen.
    Och ser fram emot dina uppdateringar.

Och jag vill än en gång be om ursäkt för att tråden spårade ur.
  • Anonym (Hannah)

Åh! Så intressant. Det visste jag faktiskt inte. 
    Jag trodde man var tvungen att utbilda sig som en jurist eller liknande. 

Tack för infon! 

Anonym (Cat) skrev 2023-08-21 22:38:50 följande:

Tack så mycket! 

Tänkte först inte svara då detta är off-topic men gör det ändå eftersom några kanske kan vara intresserade av hur nämndemannaskap fungerar. 

FöR det är inte något yrke, utan ett förtroendeuppdrag vid sidan om en vanliga vardag som arbetande, arbetssökande, student eller pensionär. Det är de politiska partierna i kommunens fullmäktige som utser nämndemän. man kan alltså vända sig till aktiva partier i sin kommun och anmäla intresse för nämndemannauppdrag. Nämdemännen ska representera befolkningen vad gäller kön, ålder, bakgrund etc. man måste bara fyllt 18 år för att söka. 

Det är alltså inget som jag utbildat mig till (väääldigt långt ifrån det jag jobbar med faktiskt) men som jag känner starkt för som ett slags medborgerligt ansvar. 

Kommer till att börja med bara tjänstgöra upp till 20 gånger per år. Arbetsgivaren har inte rätt att neka tjänstledighet för detta och jag får full ersättning för utebliven arbetsinkoms (samt ett dagsarvode för själva nämndemannnauppdraget). 

Hoppas med detta att jag kanske motiverat någon sund och klok individ att söker tjänstgöra Som nämndeman i tingsrätten. 

Ber om ursäkt att jag stjäl lite utrymme i tråden, TS. Stort lycka till igen!!

• Anonym (Hannah)

En pedagog på fsk berättade när jag kom att ena barnet hade haft ett helt annat beteende när pappa var med mot när jag hade varit där. 

När jag var med så utforskade barnet och tog för sig, lekte, hittade kompisar osv samtidigt som denne höll koll på vart jag fanns. Kom tillbaka eller ropade efter mig.

När pappa var med gick barnet ingenstans, tog inte för sig och lekte.. Det höll sig vid pappa.. 

Detta tolkar jag som att de träffar pappa sällan så han vill vara med honom ELLER

barnet är otryggt med pappan och vågar inte utforska..

Det var pedagogen som uppmärksammade detta och talade om det när jag kom nästa dag.. 

Eftersom pappa inte har meddelat om hur inskolning gick så smsade jag honom och frågade. Förutom svar på frågan så började han ta upp en massa annat som inte var relevant (saker som togs upp på fam.rätt samtal i början på detta år samt förra året).. Jag svarade enbart på det jag frågade om, hur han hade tänkt och att eftersom barnet haft detta beteende så måste vi hålla i inskolningen men han blir ju sur för att det påverkar hans umgänge med barnen.. 
    (Detta sms var i samrådan med min advokat)

• Anonym (Hannah)
    molly50 skrev 2023-08-23 09:03:57 följande:
    Svårt att säga varför barnet reagerar så med pappan.
    Kanske känner det sig otryggt när pappan är med då de inte träffas så mycket?

Låt honom bli sur. Du frågade om inskolningen och då behöver han inte dra upp en massa annat tjafs.
    Och om någon påverkar umgänget med barnen så är det ju han själv,när han inte samarbetar.
    Ja så tänkte jag med när pedagogen berättade det. 

Jag vet inte hur många sms jag har skickat nu och förklarat för honom att han måste höra av sig till fsk om tider på hans dagar om han behöver omsorg, eller lägga ledigt om de ska vara lediga.
    Till svar får jag att det lilla umgänge han har så förlorar han massa timmar med barnen osv osv.. om de ska gå si och så många timmar på fsk.. Det accepteras inte från hans sida. 

Ingen har ena nämnt nåt om några timmar på fsk

Det är som att förklara till ytterligare ett barn!
    Jag vet inte om jag kan förklara tydligare!? Det är ju förskolans verksamhet som behöver veta, inte jag.. 

Alltså lägg in tid om han behöver omsorg, annars ledigt. Hör av dig till fsk om nästa vecka då fsk vill det. .. 
  • Anonym (Hannah)

Det var 3 sms med samma innehåll, olika formuleringar. 

Min advokat sa att jag skulle skriva och kräva svar och får jag inget svar skulle jag påminna honom. 

Efter sista sms blev han helt tyst.

Det var ingenting provocerande i dem, mer än att fsk vill veta tider inför verksamheten. 

Det jag menade var är att han förstår ju inte hur man är formulerar..

Anonym (Jur) skrev 2023-08-23 21:11:21 följande:
    Återigen göder du honom.  Ju fler frusterade sms du skickar dest lyckligare blir han

Nu har du visat hur han kommer åt dig igen.
  • Anonym (Hannah)

Som jag skrev till Jur

3 sms med samma innehåll olika formuleringar då min advokat sa att jag skulle kräva svar från honom.

Hon tycker också att sådana enkla saker borde vi kunna kommunicera om själva. Det visar ju bara att samarbetet inte funkar.. 
    Då har jag ryggen fri från att verka "krånglig" inför domstolen och utredningen med fam.rätten då jag gör det för barnens bästa och inte verka tjurig. 

Fsk vet om vår situation då jag har haft möte med dem.

Anonym (123) skrev 2023-08-23 21:16:55 följande:
    Men varför skickar DU en massa sms? 
    HAN får prata med förskolan. Gör han inte det lär de få ringa upp honom. Du får hänvisa till honom om de ringer dig. Tala om för dem att du inte kan bestämma åt honom. 
  • Anonym (Hannah)

Precis men han verkar inte förstå det. 

Nej han får ju ta detta med fsk vilket jag hänvisade till.

Som jag skrev till de andra i tråden, 3 sms med samma innehåll men olika formuleringar, inget nådde fram.. 

Min advokat sa skriv, får du inget svar så påminn honom. 
    Tror hon sa så för att få det dokumenterat inför fam.rätt och domstol. Det går inte att samarbeta eller få ett vettigt svar från honom då han tjafsar om saker som inte hör till. 

molly50 skrev 2023-08-23 21:08:21 följande:

Ja,men vil han ha umgänge med barnen och de är på dagis de dagarna så får han väl ge dem ledigt då?
    Det behöver inte vara svårare än så.
    Pch ,som sagt,det är ju fsk som vill veta.

Så det behöver han ju inte ta med dig.
    Ska han ha barnen så får han ju också lära sig att sköta sådana saker.
    Och han borde ju veta hur det går till om han själv har jobbat på fsk.
    Så det känns ju som att han bara vill tjafsa.

• Anonym (Hannah)

Pga sjukdom så har hembesöket inte blivit av ännu men det är iaf bokat.

Men jag har fått en tid till ännu ett samtal på fam.rätt och jag vet inte varför. Det var med kort varsel, eller iaf typ en vecka från jag fick brevet.

Brukar de göra så?

Jag har ingen aning..

• Anonym (Hannah)

Nästa vecka. Bara ett brev om en tid. Inget mer.

Svar på tråden Måste han verkligen få veta?