• Anonym (hostande kvinnan)

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Jag har en kronisk lungsjukdom. Jag hostar mycket och ihållande. I början av pandemin kunde det hända att jag blev avslängd från bussen eller att folk skrek åt mig, men då var det bara av enstaka personer och vid enstaka tillfällen. Jag tyckte trots det att det var obehagligt, så min man fick låna en bil av en släkting under ett tag och var tvungen att köra mig till och från jobbet, vilket var krångligt för oss båda.

Under våren och sommaren har jag kunnat åka buss igen. Folk började förstå att folk som hostar är vaccinerade. Jag gjorde som vanligt: jag förklarade för närmaste medresenärer att "Jag har inte covid, utan har en lungsjukdom. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tycker att det är obehagligt att jag hostar." Till slut behövde jag inte göra det längre, mer än för de som satt närmast. Visst kunde någon fälla en kommentar, men om jag då sade att jag inte hade corona, så var det lugnt, eftersom bussarna i princip var halvfulla och vi som åkte buss, var stammisarna, typ.

Nu öppnades samhället igen. Min man kan inte låna bilen mer, eftersom den är såld. Folk är som galna - och värre än i början av pandemin! Bussarna är fullsatta. Folk skriker, gapar och lynchstämning sker i princip varje dag, på fullpackade bussar... men jag måste till och från jobbet. Jag förstår folks oro, men jag måste ta mig till och från jobbet...

Hur hade ni velat att jag annonserade att jag inte har covid? 

Jag har försökt prata med de som blir arga, men de lyssnar inte. De tror inte på att jag har en kronisk lungsjukdom, när jag säger det, eftersom de är så upprörda att de inte lyssnar. Och om någon långt bak i bussen väl har börjat skrika, så skriker folk, längre fram i bussen, som inte har hört mig förklara. Jag är så rädd att jag ska bli misshandlad för det här.

• Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (S) skrev 2021-10-08 06:47:12 följande:

Det är inte samma sak.

Säger du det så. Om det är lösningen att de som hostar mkt på grund av en grundsjukdom ska sitta inen del av bussen och de andra i en annan del. Vad kallar du det?
  • Anonym (S)
    Anonym (Orimligt) skrev 2021-10-08 08:10:11 följande:
    Säger du det så. Om det är lösningen att de som hostar mkt på grund av en grundsjukdom ska sitta inen del av bussen och de andra i en annan del. Vad kallar du det?
    Jag kallar det att visa hänsyn!! Om du missade frivilligheten din bråkstake!!
  • Anonym (Kvinna)

Jag lider av samma bekymmer.
    Har en kronisk lungsjukdom.
    Jag förstår att jag inte är så populär just nu men har också blivit pratad om/utskälld och det kommer jag aldrig att acceptera.
    Har också sagt ifrån i de situationerna OM jag hör det.
    För det är inte mitt fel att jag har denna sjukdom.
    Det smittar inte.
    Jag måste också få vistas ute i samhället, åka kollektivt eller annat socialt.
    PUNKT!

Ska vi gå runt och vara rädda i all evighet?
    Då kan vi sluta leva direkt.

• AndreaBD
    cosinus skrev 2021-10-07 14:57:08 följande:

Jag hade nog lessnat så till den grad att jag köpt en mössa eller pannband med eget designat tryck och helt enkelt skrivit. Lungsjuk - ej covid.

Enkelt att ha i fickan och ta på sig innan bussresan. 

Bra idé. Jag har själv astma och hostar också en del. Man kan t.o.m. sticka ett pannband med texten inkluderat. :) 
  • Anonym (Hej)

Förstår att detta är jobbigt TS. Vet inte lösningen på det heller. Jag kan tycka det är jobbigt att höra nån hosta när jag t ex är i en affär och går omvägar då om det är möjligt.
    Det enda du kan göra är att förklara, vad mer kan du göra? Alternativet är att sluta åka kollektivt. 

Sen är det ju så att även om man är vaccinerad så kan man vara asymtomatisk smittbärare och det smittar ju som bäst när man hostar. Så där utgör du en större risk jämfört med en ovaccinerad som ej hostar. 

Anonym (Skydda mig!) skrev 2021-10-07 11:27:07 följande:

Jag hade uppskattat om du bar munskydd på bussen (det gäller alla men framförallt personer med hosta).

Som reglerna är nu måste jag sjukskriva mig för minsta lilla snuva, och även om både du och jag fått covidvaccin kan du ju ha något luftvägsvirus som far ut i luften när du hostar. Att märka skillnad på den vanliga hostan och den vanliga hostan plus en lätt infektion är inte alltid så lätt.

Ja, munskydd har jag inga problem med att bära faktiskt! (Även om det gör det hela svårare för mig att andas.) Jag har dock upplevt att när jag hostar OCH har munskydd, så blir folk i allmänhet mer skeptiska, eftersom ingen har munskydd längre. Om det faktiskt är så att det lugnar folk, så kan jag ta att det blir lite jobbigare att andas just den stunden jag sitter på bussen.
  • Anonym (Skydda mig!)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-08 21:47:54 följande:
    Ja, munskydd har jag inga problem med att bära faktiskt! (Även om det gör det hela svårare för mig att andas.) Jag har dock upplevt att när jag hostar OCH har munskydd, så blir folk i allmänhet mer skeptiska, eftersom ingen har munskydd längre. Om det faktiskt är så att det lugnar folk, så kan jag ta att det blir lite jobbigare att andas just den stunden jag sitter på bussen.

Jag tänker mer på att det hindrar smitta än att det skulle lugna folk. Men jag förstår att det blir problem när människor reagerar på irrationella sätt. Det är väl dessutom inte direkt ovanligt att de mest irrationella också är de mest agressiva...
  • Phalaenopsis
    Anonym (Va?!) skrev 2021-10-07 12:03:03 följande:
    Har du en reflexväst på henne där det står att hon har en diagnos?
    Japp. Och att hon inte kan tala men har god balans/kan simma (för strandbruk). Själv bryr hon sig inte det minsta om det, eftersom hon socialt sett snarare är 1-2 år än åtta.
    Hon brukar klara av saker som får folk att sätta i halsen på lekplatsen, och de blir inte lugnare av att hon inte svarar när de söker kontakt. Och hennes slöa föräldrar som bara står där borta och tittar på. :)
    Phalaenopsis skrev 2021-10-08 23:42:45 följande:
    Japp. Och att hon inte kan tala men har god balans/kan simma (för strandbruk). Själv bryr hon sig inte det minsta om det, eftersom hon socialt sett snarare är 1-2 år än åtta.
    Hon brukar klara av saker som får folk att sätta i halsen på lekplatsen, och de blir inte lugnare av att hon inte svarar när de söker kontakt. Och hennes slöa föräldrar som bara står där borta och tittar på. :)
    Jag måste ha missat den här diskussionen i tråden. Vänligen förtydliga för mig som faktiskt är Trådstartaren, vad du menar.
  • Anonym (Internationell)

Eller så kollar man upp vad som händer. All statistik är inte gömd. Hur många dör normalt. Och hur många EXTRA har dött utöver normala dödsantalet.
    Att man dör MED covid innebär inte att man dör AV covid. T ex.

Jag trodde alltid att sverige hörde till de mer intelligenta, upplysta, av folk. Det har varit en besvikelse att inse att den låga status sverige håller i det här området är sann. 
    Jag vet inte om jag brukade hålla det svenska folket för högt eller om de faktiskt har blivit mer korkade inom några få korta år. 

• Anonym (Skydda mig!)
    Anonym (Internationell) skrev 2021-10-10 05:13:25 följande:
    Eller så kollar man upp vad som händer. All statistik är inte gömd. Hur många dör normalt. Och hur många EXTRA har dött utöver normala dödsantalet. Att man dör MED covid innebär inte att man dör AV covid. T ex. Jag trodde alltid att sverige hörde till de mer intelligenta, upplysta, av folk. Det har varit en besvikelse att inse att den låga status sverige håller i det här området är sann.  Jag vet inte om jag brukade hålla det svenska folket för högt eller om de faktiskt har blivit mer korkade inom några få korta år. 

Det finns andra anledningar att vara schysst mot sina medresenärer än direkt livsfara. Som sagt så kan minsta förkylning orsaka ett kännbart inkomstbortfall så som reglerna ser ut nu. Det är inte läge att hosta på folk.

När har det nånsin varit läge att hosta på folk? Vinterkräksjukan sprids av ett särskilt anledning. Men jag antar att bara riktigt gamla och väldig unga har dött av det så det är betydligt mer ok?
    För att inte nämna "vanlig säsongs influensa" som dödar flera tusen äldre varje år då folk hostar utan problem på allmän plats.
     Det här hyckleriet är soul deep med svenska folket. OM DET KAN DRABBA dom själva är det OERHÖRT VIKTIGT MED vaccination. När det mest drabbar andra, vad i hel**** gnäller dom för.

Jag vill bara spy men jag tror på karma. What goes around comes around.

• Anonym (Skydda mig!)
    Anonym (Internationell) skrev 2021-10-10 05:54:54 följande:
    När har det nånsin varit läge att hosta på folk?

Aldrig förvisso. Men nu är det ännu sämre läge än vad det var innan nolltoleransen mot förkylningar infördes.

Det är intressant faktiskt. Helt plötsligt är förkylningar dåligt. När det förr var HELT NORMALT att ha konstant snoriga ungar på dagis. HELT NORMALT att din unge är sjuk MINST varannan vecka från förkylning. 
    Nu är det dödligt onormalt.

• Phalaenopsis
    Anonym (Internationell) skrev 2021-10-10 06:15:22 följande:

Det är intressant faktiskt. Helt plötsligt är förkylningar dåligt. När det förr var HELT NORMALT att ha konstant snoriga ungar på dagis. HELT NORMALT att din unge är sjuk MINST varannan vecka från förkylning. 
    Nu är det dödligt onormalt.

Jo, och nu tror många att barnen slipper de förkylningarna och att man kanske skulle permanenta förkylningsreglerna i förskolan. Problemet är att det är ett 50-tal förkylningsvirus som barn behöver gå igenom för att ha en hygglig förkylningsimmunitet när de kommer i skolåldern. Så perioden när barn är sjuka "jämt" sträcks nu istället ut till att ungarna kommer att få en massa förkylningar i skolan.  Hur man än vänder sig har man ändan bak.
  • Anonym (Bara förklara)

Har inte läst hela tråden. Men tänker att om nån säger något så är det ju bara att förklara läget.

Tycker själv inte att det är så kul när man tvingas åka kollektivt och hör någon i närheten hosta hela tiden, man vet ju aldrig med folk...

Fast så har jag själv ett liknande problem då jag alltid drabbas av luftrörskatarr som håller i sig flera veckor efter förkylning. Kanske just därför jag är extra nojig för att bli smittad, orkar liksom inte med det där.

Men om nån skulle säga något angående min luftrörskatarr så skulle jag bara förklara, det smittar inte. Mer kan man inte göra, och det är ju bra att kunna lugna de som är oroliga.

Challenger skrev 2021-11-02 21:22:48 följande:

Ett alternativ är kanske att börja åka bil istället?

Jag är låginkomsttagare och är dessutom arbetsoförmögen på 25% på grund av min lungsjukdom, så en mycket stor del av min inkomst hade gått till resekostnader om jag hade haft en bil. Ett busskort kostar ungefär 600 kr/månad, vilket gör det betydligt mycket billigare att åka kollektivt än att äga och köra bil. Dessutom kostar det 25 kronor/timme att parkera i innerstan där jag arbetar. Bussarna kör för övrigt i bussfiler, vilket gör att restiden halveras om man åker kollektivt, jämfört med om man hade kört bil.

Ovanstående är anledningar till att jag inte kör bil. Förresten har jag inget körkort, eftersom jag inte har något som helst behov av det. 

• Phalaenopsis
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-08 23:53:41 följande:
    Jag måste ha missat den här diskussionen i tråden. Vänligen förtydliga för mig som faktiskt är Trådstartaren, vad du menar.
    Det var en OT-utvikning på en följdfråga. Rådet är att ha en tydlig lapp/väst där din diagnos står tydligt. Så att du inte behöver försöka förklara för hela världen hela tiden och slipper arga blickar från de som inte frågar.
Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?