• Anonym (hostande kvinnan)

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Jag har en kronisk lungsjukdom. Jag hostar mycket och ihållande. I början av pandemin kunde det hända att jag blev avslängd från bussen eller att folk skrek åt mig, men då var det bara av enstaka personer och vid enstaka tillfällen. Jag tyckte trots det att det var obehagligt, så min man fick låna en bil av en släkting under ett tag och var tvungen att köra mig till och från jobbet, vilket var krångligt för oss båda.

Under våren och sommaren har jag kunnat åka buss igen. Folk började förstå att folk som hostar är vaccinerade. Jag gjorde som vanligt: jag förklarade för närmaste medresenärer att "Jag har inte covid, utan har en lungsjukdom. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tycker att det är obehagligt att jag hostar." Till slut behövde jag inte göra det längre, mer än för de som satt närmast. Visst kunde någon fälla en kommentar, men om jag då sade att jag inte hade corona, så var det lugnt, eftersom bussarna i princip var halvfulla och vi som åkte buss, var stammisarna, typ.

Nu öppnades samhället igen. Min man kan inte låna bilen mer, eftersom den är såld. Folk är som galna - och värre än i början av pandemin! Bussarna är fullsatta. Folk skriker, gapar och lynchstämning sker i princip varje dag, på fullpackade bussar... men jag måste till och från jobbet. Jag förstår folks oro, men jag måste ta mig till och från jobbet...

Hur hade ni velat att jag annonserade att jag inte har covid? 

Jag har försökt prata med de som blir arga, men de lyssnar inte. De tror inte på att jag har en kronisk lungsjukdom, när jag säger det, eftersom de är så upprörda att de inte lyssnar. Och om någon långt bak i bussen väl har börjat skrika, så skriker folk, längre fram i bussen, som inte har hört mig förklara. Jag är så rädd att jag ska bli misshandlad för det här.

• Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?
  • Anonym (Q)

Vad exakt gör du när du hostar? Hostar du i armvecket? Använder du mask? 

Var snälla och raljera inte kring det här. Det är ett stort problem för mig, särskilt under vissa avgångar.

• Anonym (Orimligt)
    Anonym (K) skrev 2021-10-06 23:34:59 följande:

Nej, vi skämtar inte, varför skulle vi göra det??!

Jag jobbade i vården mitt under pandemin, hade en kvinna i en kö som inte kunde tala ordentligt och hostade o folk blev som galna, hon hade också en lungsjukdom. Detta var utomhus. Hon kom på besök ofta. Det enda som hjälpte var hennes lapp och hon hade en lapp runt halsen, en stor.

Har du något bättre alternativ?

Jag tycker bara det känns omänskligt att tvinga på lungsjuka att gå runt med en stor lapp med sin sjukdom på i en värld där alla som är rädda kan vaccinera sig.

Det känns medeltida på något vis. Ska man tvingas outa alla sina sjukdomar för att folk som är vaccinerade ska känna sig ännu tryggare?
    Anonym (Q) skrev 2021-10-06 23:39:32 följande:

Vad exakt gör du när du hostar? Hostar du i armvecket? Använder du mask? 

Ingen använder väl mask? Inte här i alla fall! Jag har använt mask periodvis - men då har det blivit värre med reaktionerna.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-06 23:41:43 följande:

Var snälla och raljera inte kring det här. Det är ett stort problem för mig, särskilt under vissa avgångar.

Jag förstår dig. Och ja, kanske är världen så skev att man måste ha en lapp. Men det känns helt galet att folks rädslor trots vaccin ska tvinga dig till det.

Själv tänker jag att de som hostar ute nu just har någon kronisk sjukdom som ger hosta. Skulle inte få för mig att skälla på någon.
    Anonym (Q) skrev 2021-10-06 23:42:23 följande:
    Okej, detta var beviset som krävdes för att visa att du bara är en antivaxxer som försöker sprida propaganda. De är kända för att använda den hemska tortyren och brutala slakten av miljoner judar och slänga in sig själva med dessa offer och låtsas att de är lika förtryckta. Det är vidrigt och du borde skämmas.

Jag har tagit två sprutor covid (jag fick dessa tidigt i våras) och ska snart få min tredje (hoppas jag) Jag har dessutom fått vaccinationssprutan för lunginflammation för en månad sedan. Vad menar du?

Vad menar du? (Jag är uppriktigt nyfiken kring hur du kan tolka det så?)

Anonym (Q) skrev 2021-10-06 23:42:23 följande:
    Okej, detta var beviset som krävdes för att visa att du bara är en antivaxxer som försöker sprida propaganda. De är kända för att använda den hemska tortyren och brutala slakten av miljoner judar och slänga in sig själva med dessa offer och låtsas att de är lika förtryckta. Det är vidrigt och du borde skämmas.

Nej, ärligt talat, Q, jag refererade till historiska sjukdomar och hur man gjorde då i Sverige, eftersom jag trodde att det var allmänbildning. Jag är ledsen över att du tror att jag är antivaxxer. Det här är ju trots allt någonting som man läser om under mellan- och högstadiet. Sedan vet jag att många inte är intresserade av historia. Jag ber om ursäkt för att jag trodde att det här var allmänbildning. Jag gjorde bara en referens, som jag trodde de flesta människor hade koll på.

Anonym (Q) skrev 2021-10-06 23:50:43 följande:
    Skärp dig. Lägg ned bara. Din trådstart lät löjlig nog men nu när du visat dina sanna färger är det bara skämmigt. Hur klarar ni av att kolla er själva i spegeln efter att ha jämfört er situation med judar under förintelsen? 

Jag bor i Stockholm. Folk hostar hela jävla tiden. Inget händer utöver lite fula/oroliga blickar ibland. Sluta sprid lögner. 
    Haha! I Stockholm är det lite fula, oroliga blickar ibland. Så är det inte i övriga landet. Jag blev tillsagd här i tråden att ha en lapp som jag skulle hålla upp kring att jag inte har covid på bussen - går det inte att referera kring hur man hade davidsstjärnan?
  • Anonym (Q)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-06 23:51:27 följande:

Nej, ärligt talat, Q, jag refererade till historiska sjukdomar och hur man gjorde då i Sverige, eftersom jag trodde att det var allmänbildning. Jag är ledsen över att du tror att jag är antivaxxer. Det här är ju trots allt någonting som man läser om under mellan- och högstadiet. Sedan vet jag att många inte är intresserade av historia. Jag ber om ursäkt för att jag trodde att det här var allmänbildning. Jag gjorde bara en referens, som jag trodde de flesta människor hade koll på.

HAhah ahaaaa så när du skrev om hur du kände dig som "judarna under andra världskriget" syftade du självklart på en mystisk sjukdom som drabbade just judar i Sverige under den tiden och inte den SJÄLVKLARA referensen alla menar när man skriver så? Snälla, skäm inte ut dig själv mer. 
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Q) skrev 2021-10-06 23:50:43 följande:

Skärp dig. Lägg ned bara. Din trådstart lät löjlig nog men nu när du visat dina sanna färger är det bara skämmigt. Hur klarar ni av att kolla er själva i spegeln efter att ha jämfört er situation med judar under förintelsen? 

Jag bor i Stockholm. Folk hostar hela jävla tiden. Inget händer utöver lite fula/oroliga blickar ibland. Sluta sprid lögner. 

Skäms själv. Du är en av dem som vill tysta ned folk genom att dra antivaxxerkortet och räkna med att det ska få folk att skämmas och skrämmas till tystnad. Pinsamt usel diskussionsteknik.
Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?