• Anonym (hostande kvinnan)

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Jag har en kronisk lungsjukdom. Jag hostar mycket och ihållande. I början av pandemin kunde det hända att jag blev avslängd från bussen eller att folk skrek åt mig, men då var det bara av enstaka personer och vid enstaka tillfällen. Jag tyckte trots det att det var obehagligt, så min man fick låna en bil av en släkting under ett tag och var tvungen att köra mig till och från jobbet, vilket var krångligt för oss båda.

Under våren och sommaren har jag kunnat åka buss igen. Folk började förstå att folk som hostar är vaccinerade. Jag gjorde som vanligt: jag förklarade för närmaste medresenärer att "Jag har inte covid, utan har en lungsjukdom. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tycker att det är obehagligt att jag hostar." Till slut behövde jag inte göra det längre, mer än för de som satt närmast. Visst kunde någon fälla en kommentar, men om jag då sade att jag inte hade corona, så var det lugnt, eftersom bussarna i princip var halvfulla och vi som åkte buss, var stammisarna, typ.

Nu öppnades samhället igen. Min man kan inte låna bilen mer, eftersom den är såld. Folk är som galna - och värre än i början av pandemin! Bussarna är fullsatta. Folk skriker, gapar och lynchstämning sker i princip varje dag, på fullpackade bussar... men jag måste till och från jobbet. Jag förstår folks oro, men jag måste ta mig till och från jobbet...

Hur hade ni velat att jag annonserade att jag inte har covid? 

Jag har försökt prata med de som blir arga, men de lyssnar inte. De tror inte på att jag har en kronisk lungsjukdom, när jag säger det, eftersom de är så upprörda att de inte lyssnar. Och om någon långt bak i bussen väl har börjat skrika, så skriker folk, längre fram i bussen, som inte har hört mig förklara. Jag är så rädd att jag ska bli misshandlad för det här.

• Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (K) skrev 2021-10-06 23:17:24 följande:

Skitbra!!! TS detta ska du göra. Du kan plasta in A4 lappen så skriver du på bägge sidorna. När du sitter ner och folk inte ser så håller du bara upp lappen. Skriv med stor svart tusch.

Skämtar ni?
    Anonym (K) skrev 2021-10-06 23:17:24 följande:
    Skitbra!!! TS detta ska du göra. Du kan plasta in A4 lappen så skriver du på bägge sidorna. När du sitter ner och folk inte ser så håller du bara upp lappen. Skriv med stor svart tusch.
    Tack! Det ska jag göra! Jag har lamineringsmaskin på jobbet som jag kan låna!
    lövet2 skrev 2021-10-06 23:14:22 följande:

Var övertydlig. Skriv en lapp i A4-storlek och häng den om halsen när du åker buss. Gör det enkelt för folk att förstå också. "Lungsjukdom" är för diffust. Skriv "Jag hostar pga allergi. Det smittar inte!".

Jag ska laminera en sådan lapp! Tack! 
    Anonym (Orimligt) skrev 2021-10-06 23:27:45 följande:
    Skämtar ni?
    Har du ett bättre förslag? Jag känner mig inte jättetaggad på det här, men om det är vad som krävs så...
  • Anonym (K)
    Anonym (Orimligt) skrev 2021-10-06 23:27:45 följande:

Skämtar ni?

Nej, vi skämtar inte, varför skulle vi göra det??!

Jag jobbade i vården mitt under pandemin, hade en kvinna i en kö som inte kunde tala ordentligt och hostade o folk blev som galna, hon hade också en lungsjukdom. Detta var utomhus. Hon kom på besök ofta. Det enda som hjälpte var hennes lapp och hon hade en lapp runt halsen, en stor.

Har du något bättre alternativ?
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-06 23:33:36 följande:
    Har du ett bättre förslag? Jag känner mig inte jättetaggad på det här, men om det är vad som krävs så...
    Jag känner mig lite som judarna under andra världskriget eller som de pestsmittade- eller kolerapatienterna, men om det är det som krävs, så vad fan. Man får ingenting bättre i alla fall. Folk är ju helt ut sagt galna.
  • lövet2
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-06 23:30:07 följande:
    Jag ska laminera en sådan lapp! Tack! 
    Jag såg en mamma med ett lite större barn en gång. Barnet hade en t-shirt med stor text: "Jag är inte ouppfostrad. Jag har Aspergers." Enligt mamman blev omgivningen mycket mer förstående och vänliga när barnet hade sin t-shirt på sig.
  • Anonym (K)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-06 23:29:20 följande:

Tack! Det ska jag göra! Jag har lamineringsmaskin på jobbet som jag kan låna!

Ja! Lycka till, hoppas att det blir bra för dig!
    Anonym (K) skrev 2021-10-06 23:34:59 följande:
    Nej, vi skämtar inte, varför skulle vi göra det??!

Jag jobbade i vården mitt under pandemin, hade en kvinna i en kö som inte kunde tala ordentligt och hostade o folk blev som galna, hon hade också en lungsjukdom. Detta var utomhus. Hon kom på besök ofta. Det enda som hjälpte var hennes lapp och hon hade en lapp runt halsen, en stor.

Har du något bättre alternativ?
    Fast... vänta här. Jag KAN prata, och jag gör det gärna (speciellt efter pandemin) däremot kan det vara problem att informera hela ledbussen - 1-2- leder (där folk står upp pga trängsel) om varför man hostar. 
    lövet2 skrev 2021-10-06 23:35:55 följande:
    Jag såg en mamma med ett lite större barn en gång. Barnet hade en t-shirt med stor text: "Jag är inte ouppfostrad. Jag har Aspergers." Enligt mamman blev omgivningen mycket mer förstående och vänliga när barnet hade sin t-shirt på sig.
    Njäää... det är INTE okej.
Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?