Inlägg från: Anonym (Orimligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orimligt)

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-10-06 23:06:57 följande:

Folk har helt enkelt ruttnat på att "folk" inte har vett att stanna hemma när de är sjuka, de har ruttnat på att detta skit aldrig tar slut pga att folk skiter i restriktioner och rekommendationer.

Jag tycker det tyder på civilkurage att våga skälla ut och kasta av någon som hostar på bussen.

Nu är det säkert som du säger, du har en annan lungsjukdom. Men folk vill inte höra detta, de orkar inte, de har redan hört alla ursäkter...

Ingen vågar lite på någon, speciellt inte en främling på bussen, dit ord är inget värt, ingen vågar ta den chansen.

Det är tyvärr bara för dig att finna dig i att ingen kan vistas i miljöer där det inte går att hålla social distansering om man har covid-symtom längre.

Du får helt enkelt köpa bil och sluta åka kollektivt.

Men gud, hör du hur du låter.

En människa med kronisk lungsjukdom får banne mig köpa en bil, för såna kan vi inte ha ibland oss mer.

Är det här vad samhället blivit? Att vi trots vaccin som skyddar mor allvarlig sjukdom och död, så den som får covid får det lätt-måttligt, ska utesluta de stackare bland oss som lite av kroniska ickesmittsamma sjukdomar?

Man skäms.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (K) skrev 2021-10-06 23:17:24 följande:

Skitbra!!! TS detta ska du göra. Du kan plasta in A4 lappen så skriver du på bägge sidorna. När du sitter ner och folk inte ser så håller du bara upp lappen. Skriv med stor svart tusch.

Skämtar ni?
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (K) skrev 2021-10-06 23:34:59 följande:

Nej, vi skämtar inte, varför skulle vi göra det??!

Jag jobbade i vården mitt under pandemin, hade en kvinna i en kö som inte kunde tala ordentligt och hostade o folk blev som galna, hon hade också en lungsjukdom. Detta var utomhus. Hon kom på besök ofta. Det enda som hjälpte var hennes lapp och hon hade en lapp runt halsen, en stor.

Har du något bättre alternativ?

Jag tycker bara det känns omänskligt att tvinga på lungsjuka att gå runt med en stor lapp med sin sjukdom på i en värld där alla som är rädda kan vaccinera sig.

Det känns medeltida på något vis. Ska man tvingas outa alla sina sjukdomar för att folk som är vaccinerade ska känna sig ännu tryggare?
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-06 23:41:43 följande:

Var snälla och raljera inte kring det här. Det är ett stort problem för mig, särskilt under vissa avgångar.

Jag förstår dig. Och ja, kanske är världen så skev att man måste ha en lapp. Men det känns helt galet att folks rädslor trots vaccin ska tvinga dig till det.

Själv tänker jag att de som hostar ute nu just har någon kronisk sjukdom som ger hosta. Skulle inte få för mig att skälla på någon.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Q) skrev 2021-10-06 23:50:43 följande:

Skärp dig. Lägg ned bara. Din trådstart lät löjlig nog men nu när du visat dina sanna färger är det bara skämmigt. Hur klarar ni av att kolla er själva i spegeln efter att ha jämfört er situation med judar under förintelsen? 

Jag bor i Stockholm. Folk hostar hela jävla tiden. Inget händer utöver lite fula/oroliga blickar ibland. Sluta sprid lögner. 

Skäms själv. Du är en av dem som vill tysta ned folk genom att dra antivaxxerkortet och räkna med att det ska få folk att skämmas och skrämmas till tystnad. Pinsamt usel diskussionsteknik.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Q) skrev 2021-10-06 23:59:12 följande:

Mhm. 

-Jämföra sig med offer för förintelsen (check)

-Snacka om hur man "skräms till tystnad" och "blir tystad" (check)

Några fler antivaxx bullshit du vill bidra med till vårt antivaxx bingo här på kvällen? Det är ju bara för himla roligt att ni tror att ni inte märks på flera mils avstånd med ert språk. 

Är redigt less på dig och dina gelikar. Här är en kvinna som måste åka kollektivt och har en KRONISK SJUKDOM som gör att hon hostar. Som blir utskälld och försöker hitta ett sätt som gör resan möjlig.

Vad gör du? Kallar henne antivaxxer och säger att hon ljuger. Du vet att det är ett begrepp som varit effektivt under pandemin att få medhåll och skamma andra. Därför använder du det, för att få vara lite duktig. Samla lite poäng och klappa dig på axeln.

Istället för att tänka att det kanske är en genuin trådstart och försöka hitta en lösning.

Kroniska lungsjukdomar/halssjukdomar ger ofta rätt jobbig hosta som också förvärras av nervositet och stress. Typ sånt som uppstår när man MÅSTE hosta på en buss och får onda ögat sv sina medpassagerare. Det blir en ond cirkel. Måste man då åka bussen varje dag lär det inte kännas enklare.

Men istället för att försöka hitta lösningar anklagar du en person för att ljuga.

DET är vad jag vänder mig emot. Det har blivit alldeles för lätt att bara säga att någon är en antivaxxer och räkna med att diskussionen eller frågan då ska stanna. Istället för att faktiskt diskutera eller försöka hjälpa.

Det är ett genuint lågt sätt att diskutera på oavsett vad man tycker om någons argument.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Q) skrev 2021-10-07 00:25:55 följande:

Men sluta ljuga, det räcker. Haha ja men självklart har lilla prinsessan en alldeles helt unik hosta som förvandlar alla omkring henne till aggressiva monster lol. 

Shit vad du är elak. En särskild typ av troll helt enkelt.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (ml) skrev 2021-10-07 07:30:13 följande:

Hostar du på det viset, ansök om färdtjänst. Blir du nekad kontakta pressen med hur du har det i kollektivtrafiken.

Kontakta pressen omgående, förresten. 

Här är ytterligare en tråd av någon som påstår sig vara vaccinerad för att sedan dra vaccinmotståndarnas argument.

Nu även med tillägget kronisk lungsjukdom.

Eller av någon med ett reellt problem. Men kul för er som vill känna er duktiga att hoppa på de som redan har problem. Hoppas ni mår bra av det.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (S) skrev 2021-10-07 13:05:36 följande:

Använd munskydd!! Och sätt dig antingen längst fram eller längst bak.

Segregera bussar för de med kroniska ickesmittsamma sjukdomar? Är det vägen framåt?
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (S) skrev 2021-10-07 13:53:04 följande:

Sa jag det eller??

Du bad TS med lungsjukdom att sitta i en viss del av bussen.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (S) skrev 2021-10-08 06:47:12 följande:

Det är inte samma sak.

Säger du det så. Om det är lösningen att de som hostar mkt på grund av en grundsjukdom ska sitta inen del av bussen och de andra i en annan del. Vad kallar du det?
Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?