• Anonym (hostande kvinnan)

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Jag har en kronisk lungsjukdom. Jag hostar mycket och ihållande. I början av pandemin kunde det hända att jag blev avslängd från bussen eller att folk skrek åt mig, men då var det bara av enstaka personer och vid enstaka tillfällen. Jag tyckte trots det att det var obehagligt, så min man fick låna en bil av en släkting under ett tag och var tvungen att köra mig till och från jobbet, vilket var krångligt för oss båda.

Under våren och sommaren har jag kunnat åka buss igen. Folk började förstå att folk som hostar är vaccinerade. Jag gjorde som vanligt: jag förklarade för närmaste medresenärer att "Jag har inte covid, utan har en lungsjukdom. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tycker att det är obehagligt att jag hostar." Till slut behövde jag inte göra det längre, mer än för de som satt närmast. Visst kunde någon fälla en kommentar, men om jag då sade att jag inte hade corona, så var det lugnt, eftersom bussarna i princip var halvfulla och vi som åkte buss, var stammisarna, typ.

Nu öppnades samhället igen. Min man kan inte låna bilen mer, eftersom den är såld. Folk är som galna - och värre än i början av pandemin! Bussarna är fullsatta. Folk skriker, gapar och lynchstämning sker i princip varje dag, på fullpackade bussar... men jag måste till och från jobbet. Jag förstår folks oro, men jag måste ta mig till och från jobbet...

Hur hade ni velat att jag annonserade att jag inte har covid? 

Jag har försökt prata med de som blir arga, men de lyssnar inte. De tror inte på att jag har en kronisk lungsjukdom, när jag säger det, eftersom de är så upprörda att de inte lyssnar. Och om någon långt bak i bussen väl har börjat skrika, så skriker folk, längre fram i bussen, som inte har hört mig förklara. Jag är så rädd att jag ska bli misshandlad för det här.

• Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?
  • Anonym (Teddy)

Men herrejisses, var är detta nånstans? Är det på allvar? Jag lider med dig, jag har en vän med rökhosta. Hon fick utskällningar ibland i början av pandemin. Inte klokt vad folk kan bete sig illa när dom är rädda.

Du får nog ta i med hårdhandskarna, tuffa till dig. Säg ifrån med skärpa, sluta förklara dig så mycket, och försök att se tuff ut . Säg; jag har inte covid utan en lungsjukdom och sen inget mer. Låt folk bråka runt dig om de gitter, det har inte med dig att göra.

Det här är i Malmö. Jag åker nästan från ändhållplats, till ändhållplats.alltså; från utkanten (typ landsbygd) och genom hela stan - en mycket seg och långsam buss som stannar ofta. Det är framför allt inne i stan och genom miljonprogramområdena det är värst, men värst är hållplatserna inom stan.  Folk är helt galna! Jag kan dock inte få grepp om vilka som skriker högst. Det kan lika gärna vara en gubbe som har åkt med mig hela vägen från "landet" in till stan, som lyckas prata igång en massa tanter, till ett gäng tonåringar, som blir helt galna över att "kärringen hostar och då hjälper inte vaccinet, som vi precis har fått", till någon enstaka mycket orolig människa som vrålar, skriker eller de stackare som säger "FOLK SOM HOSTAR SKA INTE ÅKA BUSS! Det är ju själva fan att man måste gå av bussen!" varpå flera säger tröstande: "Jaaa, du var ju långt fram, vi andra är ju säkert smittade redan."

• Anonym (K)

Fyfan vad jobbigt. Och fyfan för folk alltså.

Om man nu är så jäkla orolig över att bli smittad så får man väl strunta i att åka buss då. Lättare sagt än gjort förstås.

Kan du inte prata med busschauffören? Han tycker väl säkert heller inte om att folk skriker. Eller det kanske är svårt? Tänker att han kan säga något mikrofonen, att be dom hållkäften eller hoppa av.

Och jag håller med föregående, skrik tillbaka, ne kanske inte så lätt förstås och jobbigt kanske om du har problem med lungorna. Skrik, jag har cancer i halsen därför jag hostar. Så kanske dom håller tyst.

Fan vad jobbigt. Tycker synd om dig. Hade jag suttit på den bussen hade jag skrikit på dom som skriker på dig.

Kan ni inte köpa en billig bil o ha sålänge?

• Anonym (Vaktmästaren)

Folk har helt enkelt ruttnat på att "folk" inte har vett att stanna hemma när de är sjuka, de har ruttnat på att detta skit aldrig tar slut pga att folk skiter i restriktioner och rekommendationer.
    Jag tycker det tyder på civilkurage att våga skälla ut och kasta av någon som hostar på bussen.

Nu är det säkert som du säger, du har en annan lungsjukdom. Men folk vill inte höra detta, de orkar inte, de har redan hört alla ursäkter...
    Ingen vågar lite på någon, speciellt inte en främling på bussen, dit ord är inget värt, ingen vågar ta den chansen.

Det är tyvärr bara för dig att finna dig i att ingen kan vistas i miljöer där det inte går att hålla social distansering om man har covid-symtom längre.

Du får helt enkelt köpa bil och sluta åka kollektivt.

• Anonym (Orimligt)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-10-06 23:06:57 följande:

Folk har helt enkelt ruttnat på att "folk" inte har vett att stanna hemma när de är sjuka, de har ruttnat på att detta skit aldrig tar slut pga att folk skiter i restriktioner och rekommendationer.

Jag tycker det tyder på civilkurage att våga skälla ut och kasta av någon som hostar på bussen.

Nu är det säkert som du säger, du har en annan lungsjukdom. Men folk vill inte höra detta, de orkar inte, de har redan hört alla ursäkter...

Ingen vågar lite på någon, speciellt inte en främling på bussen, dit ord är inget värt, ingen vågar ta den chansen.

Det är tyvärr bara för dig att finna dig i att ingen kan vistas i miljöer där det inte går att hålla social distansering om man har covid-symtom längre.

Men gud, hör du hur du låter.

En människa med kronisk lungsjukdom får banne mig köpa en bil, för såna kan vi inte ha ibland oss mer.

Är det här vad samhället blivit? Att vi trots vaccin som skyddar mor allvarlig sjukdom och död, så den som får covid får det lätt-måttligt, ska utesluta de stackare bland oss som lite av kroniska ickesmittsamma sjukdomar?

Man skäms.
  • lövet2

Var övertydlig. Skriv en lapp i A4-storlek och häng den om halsen när du åker buss. Gör det enkelt för folk att förstå också. "Lungsjukdom" är för diffust. Skriv "Jag hostar pga allergi. Det smittar inte!".

• Anonym (K)

Du är säkert en av dom som skriker.
  • Anonym (K)
    lövet2 skrev 2021-10-06 23:14:22 följande:

Var övertydlig. Skriv en lapp i A4-storlek och häng den om halsen när du åker buss. Gör det enkelt för folk att förstå också. "Lungsjukdom" är för diffust. Skriv "Jag hostar pga allergi. Det smittar inte!".

Skitbra!!! TS detta ska du göra. Du kan plasta in A4 lappen så skriver du på bägge sidorna. När du sitter ner och folk inte ser så håller du bara upp lappen. Skriv med stor svart tusch.
  • Anonym (K)

Just det, glömde säga att du är en idiot också.

?De orkar inte? anledningen till att folk ?inte orkar? är för att dom tänker på sig själva. Hade folk varit så noga och haft civilkurage som du påstår så skulle folk inte levt och betett sig som vanligt under hela denna pandemin. Men att komma 2 är efter när alla är vaccinerade och visa ?civilkurage?. Nä, välj något bättre tack.

Hej, vaktmästaren!

Jag har inget körkort och jag behöver heller inget körkort, eftersom jag kan åka kollektivt. Vi lånade en bil från släktingar, under en period, men nu är den såld. Vi behöver ingen bil. Faktum är att vi inte har råd med en bil. Jag tog mina vaccionsdoser i samband med att 60+:arna tog sitt vaccin. Om min lungkapacitet hade varit 3 % lägre än vad den var, så hade jag fått vara hemma under hela covid-pandemin. Jag var så rädd för corona, vilket också gjorde att vår släkting lånade ut sin bil till oss.

Vi har inte råd med en bil eftersom våra löner är dåliga. Faktum är att DU som är vaktmästare tjänar mer än vad jag gör - och vad min man gör. Vi är allihopa låginkomsttagare, men trots det så klankar du ner på oss, som inte har hantverket i handen. Jag vet att du - som vaktmästare - hade kunnat tjäna bättre inom byggbranschen, t.ex. men det gör du inte. Varför inte? Du har ju råd med bil? Kanske hade du haft råd med mer än så? (Förlåt min bitterhet.)

Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?