• Anonym (hostande kvinnan)

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Jag har en kronisk lungsjukdom. Jag hostar mycket och ihållande. I början av pandemin kunde det hända att jag blev avslängd från bussen eller att folk skrek åt mig, men då var det bara av enstaka personer och vid enstaka tillfällen. Jag tyckte trots det att det var obehagligt, så min man fick låna en bil av en släkting under ett tag och var tvungen att köra mig till och från jobbet, vilket var krångligt för oss båda.

Under våren och sommaren har jag kunnat åka buss igen. Folk började förstå att folk som hostar är vaccinerade. Jag gjorde som vanligt: jag förklarade för närmaste medresenärer att "Jag har inte covid, utan har en lungsjukdom. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tycker att det är obehagligt att jag hostar." Till slut behövde jag inte göra det längre, mer än för de som satt närmast. Visst kunde någon fälla en kommentar, men om jag då sade att jag inte hade corona, så var det lugnt, eftersom bussarna i princip var halvfulla och vi som åkte buss, var stammisarna, typ.

Nu öppnades samhället igen. Min man kan inte låna bilen mer, eftersom den är såld. Folk är som galna - och värre än i början av pandemin! Bussarna är fullsatta. Folk skriker, gapar och lynchstämning sker i princip varje dag, på fullpackade bussar... men jag måste till och från jobbet. Jag förstår folks oro, men jag måste ta mig till och från jobbet...

Hur hade ni velat att jag annonserade att jag inte har covid? 

Jag har försökt prata med de som blir arga, men de lyssnar inte. De tror inte på att jag har en kronisk lungsjukdom, när jag säger det, eftersom de är så upprörda att de inte lyssnar. Och om någon långt bak i bussen väl har börjat skrika, så skriker folk, längre fram i bussen, som inte har hört mig förklara. Jag är så rädd att jag ska bli misshandlad för det här.

• Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?
  • Anonym (Q)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-07 00:31:51 följande:
    Välkommen att åka buss med mig en vecka! Det vore fantastiskt om du kunde analysera, diskutera OCH "skydda" mig under hela veckan! Kanske skulle du kunna skriva ett reportage om det och sälja till någon skvallerpress? 
    Jag tycker det låter som en utomordentlig ide att du skriver in till tidningarna och ber  dem göra ett reportage om denna hemska våldsvåg mot hostande människor i Malmö. Förväntar mig att se artikeln inom en snar framtid, lycka till!
  • Anonym (Osaka)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-06 22:58:39 följande:

Det här är i Malmö. Jag åker nästan från ändhållplats, till ändhållplats.alltså; från utkanten (typ landsbygd) och genom hela stan - en mycket seg och långsam buss som stannar ofta. Det är framför allt inne i stan och genom miljonprogramområdena det är värst, men värst är hållplatserna inom stan.  Folk är helt galna! Jag kan dock inte få grepp om vilka som skriker högst. Det kan lika gärna vara en gubbe som har åkt med mig hela vägen från "landet" in till stan, som lyckas prata igång en massa tanter, till ett gäng tonåringar, som blir helt galna över att "kärringen hostar och då hjälper inte vaccinet, som vi precis har fått", till någon enstaka mycket orolig människa som vrålar, skriker eller de stackare som säger "FOLK SOM HOSTAR SKA INTE ÅKA BUSS! Det är ju själva fan att man måste gå av bussen!" varpå flera säger tröstande: "Jaaa, du var ju långt fram, vi andra är ju säkert smittade redan."

Men va! Helt galet ju. Tom jag som höggravid och därmed i riskgrupp, och ovaccinerad, blir inte rädd för att någon hostar. Herregud. Om du var nära mig hade jag däremot uppskattat att du sa att du har en lungsjukdom, det hade räckt gott och väl för mig. I somras fick jag förklara ibland att jag har hemsk pollenallergi, och det var det ingen som hade problem med. Alltså, jag åker också i Malmö, och har upplevt folk som sitter och snorar rätt ut och typ torkar snoret från näsan med handen. Eller kommer snorig till jobbet och torkar bort snoret med handen. DOM borde folk skrika på. 
  • Anonym (Osaka)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-10-06 23:06:57 följande:

Folk har helt enkelt ruttnat på att "folk" inte har vett att stanna hemma när de är sjuka, de har ruttnat på att detta skit aldrig tar slut pga att folk skiter i restriktioner och rekommendationer.
    Jag tycker det tyder på civilkurage att våga skälla ut och kasta av någon som hostar på bussen.

Nu är det säkert som du säger, du har en annan lungsjukdom. Men folk vill inte höra detta, de orkar inte, de har redan hört alla ursäkter...
    Ingen vågar lite på någon, speciellt inte en främling på bussen, dit ord är inget värt, ingen vågar ta den chansen.

Det är tyvärr bara för dig att finna dig i att ingen kan vistas i miljöer där det inte går att hålla social distansering om man har covid-symtom längre.

Du får helt enkelt köpa bil och sluta åka kollektivt.

Det här ser jag verkligen inget av, och jag åker långt varje dag i kollektivtrafiken (tyvärr). Folk trängs glatt och har inga problem. Dom pratar och skrattar med varandra. Folk kommer snoriga till jobbet och ingen bryr sig eller säger nåt. Folk hostar, nyser och har sig, ingen bryr sig (kom ihåg att människan är skapt så att vi hostar och nyser naturligt, många glömde det i pandemin). 
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Q) skrev 2021-10-07 00:25:55 följande:

Men sluta ljuga, det räcker. Haha ja men självklart har lilla prinsessan en alldeles helt unik hosta som förvandlar alla omkring henne till aggressiva monster lol. 

Shit vad du är elak. En särskild typ av troll helt enkelt.
  • Djurvän03
    Anonym (Q) skrev 2021-10-07 00:25:55 följande:

Men sluta ljuga, det räcker. Haha ja men självklart har lilla prinsessan en alldeles helt unik hosta som förvandlar alla omkring henne till aggressiva monster lol. 

Nu är det ju så att Sverige består av mer än bara Stockholm. Men det visste du inte va?
  • Djurvän03
    Anonym (Orimligt) skrev 2021-10-07 05:31:47 följande:

Shit vad du är elak. En särskild typ av troll helt enkelt.

Elak och väldigt inskränkt som inte kan se utanför sin egen bubbla ä.
  • Anonym (ml)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-07 00:22:40 följande:

JA! Folk hostar! Folk hostar hela tiden! Det har jag märkt, framför allt efter att pandemin körde igång, då jag lade märket till folk. Jag hostar dock mer än vad folk i allmänhet hostar. Som jag skrev i min trådstart så hostar jag ihållande och konstant. DET är skillnaden! 

Jag har hostat tidigare också. Jag har märkt att folk blir irriterade. Det är ingenting konstigt. Skillnaden, nu, mot tidigare är att de blir aggressiva. Dessutom är det ett enormt problem om busschauffören hakar på, så att man blir avkastad vid en hållplats, och därmed blir 20 minuter för sen till jobbet - därav denna trådstart.

Hostar du på det viset, ansök om färdtjänst. Blir du nekad kontakta pressen med hur du har det i kollektivtrafiken.
    Kontakta pressen omgående, förresten. 

Här är ytterligare en tråd av någon som påstår sig vara vaccinerad för att sedan dra vaccinmotståndarnas argument.
    Nu även med tillägget kronisk lungsjukdom.
  • Kvittning

Jag tror nog att en lapp kan vara den bästa idén ändå. Alla andra alternativ kräver ju att du förklarar dig om och om igen eftersom att du ju åker långt och det hela tiden kliver på nytt folk. 

"Jag har en kronisk icke-smittande lungsjukdom som inte smittar"

• Anonym (Orimligt)
    Anonym (ml) skrev 2021-10-07 07:30:13 följande:

Hostar du på det viset, ansök om färdtjänst. Blir du nekad kontakta pressen med hur du har det i kollektivtrafiken.

Kontakta pressen omgående, förresten. 

Här är ytterligare en tråd av någon som påstår sig vara vaccinerad för att sedan dra vaccinmotståndarnas argument.

Nu även med tillägget kronisk lungsjukdom.

Eller av någon med ett reellt problem. Men kul för er som vill känna er duktiga att hoppa på de som redan har problem. Hoppas ni mår bra av det.
  • Anonym (Skydda mig!)

Jag hade uppskattat om du bar munskydd på bussen (det gäller alla men framförallt personer med hosta).

Som reglerna är nu måste jag sjukskriva mig för minsta lilla snuva, och även om både du och jag fått covidvaccin kan du ju ha något luftvägsvirus som far ut i luften när du hostar. Att märka skillnad på den vanliga hostan och den vanliga hostan plus en lätt infektion är inte alltid så lätt.

Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?