Inlägg från: Anonym (Osaka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Osaka)

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-06 22:58:39 följande:

Det här är i Malmö. Jag åker nästan från ändhållplats, till ändhållplats.alltså; från utkanten (typ landsbygd) och genom hela stan - en mycket seg och långsam buss som stannar ofta. Det är framför allt inne i stan och genom miljonprogramområdena det är värst, men värst är hållplatserna inom stan.  Folk är helt galna! Jag kan dock inte få grepp om vilka som skriker högst. Det kan lika gärna vara en gubbe som har åkt med mig hela vägen från "landet" in till stan, som lyckas prata igång en massa tanter, till ett gäng tonåringar, som blir helt galna över att "kärringen hostar och då hjälper inte vaccinet, som vi precis har fått", till någon enstaka mycket orolig människa som vrålar, skriker eller de stackare som säger "FOLK SOM HOSTAR SKA INTE ÅKA BUSS! Det är ju själva fan att man måste gå av bussen!" varpå flera säger tröstande: "Jaaa, du var ju långt fram, vi andra är ju säkert smittade redan."

Men va! Helt galet ju. Tom jag som höggravid och därmed i riskgrupp, och ovaccinerad, blir inte rädd för att någon hostar. Herregud. Om du var nära mig hade jag däremot uppskattat att du sa att du har en lungsjukdom, det hade räckt gott och väl för mig. I somras fick jag förklara ibland att jag har hemsk pollenallergi, och det var det ingen som hade problem med. Alltså, jag åker också i Malmö, och har upplevt folk som sitter och snorar rätt ut och typ torkar snoret från näsan med handen. Eller kommer snorig till jobbet och torkar bort snoret med handen. DOM borde folk skrika på. 
  • Anonym (Osaka)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-10-06 23:06:57 följande:

Folk har helt enkelt ruttnat på att "folk" inte har vett att stanna hemma när de är sjuka, de har ruttnat på att detta skit aldrig tar slut pga att folk skiter i restriktioner och rekommendationer.
    Jag tycker det tyder på civilkurage att våga skälla ut och kasta av någon som hostar på bussen.

Nu är det säkert som du säger, du har en annan lungsjukdom. Men folk vill inte höra detta, de orkar inte, de har redan hört alla ursäkter...
    Ingen vågar lite på någon, speciellt inte en främling på bussen, dit ord är inget värt, ingen vågar ta den chansen.

Det är tyvärr bara för dig att finna dig i att ingen kan vistas i miljöer där det inte går att hålla social distansering om man har covid-symtom längre.

Du får helt enkelt köpa bil och sluta åka kollektivt.

Det här ser jag verkligen inget av, och jag åker långt varje dag i kollektivtrafiken (tyvärr). Folk trängs glatt och har inga problem. Dom pratar och skrattar med varandra. Folk kommer snoriga till jobbet och ingen bryr sig eller säger nåt. Folk hostar, nyser och har sig, ingen bryr sig (kom ihåg att människan är skapt så att vi hostar och nyser naturligt, många glömde det i pandemin). 
Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?