Inlägg från: Anonym (Skydda mig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skydda mig!)

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Jag hade uppskattat om du bar munskydd på bussen (det gäller alla men framförallt personer med hosta).

Som reglerna är nu måste jag sjukskriva mig för minsta lilla snuva, och även om både du och jag fått covidvaccin kan du ju ha något luftvägsvirus som far ut i luften när du hostar. Att märka skillnad på den vanliga hostan och den vanliga hostan plus en lätt infektion är inte alltid så lätt.

• Anonym (Skydda mig!)
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-08 21:47:54 följande:
    Ja, munskydd har jag inga problem med att bära faktiskt! (Även om det gör det hela svårare för mig att andas.) Jag har dock upplevt att när jag hostar OCH har munskydd, så blir folk i allmänhet mer skeptiska, eftersom ingen har munskydd längre. Om det faktiskt är så att det lugnar folk, så kan jag ta att det blir lite jobbigare att andas just den stunden jag sitter på bussen.

Jag tänker mer på att det hindrar smitta än att det skulle lugna folk. Men jag förstår att det blir problem när människor reagerar på irrationella sätt. Det är väl dessutom inte direkt ovanligt att de mest irrationella också är de mest agressiva...
  • Anonym (Skydda mig!)
    Anonym (Internationell) skrev 2021-10-10 05:13:25 följande:
    Eller så kollar man upp vad som händer. All statistik är inte gömd. Hur många dör normalt. Och hur många EXTRA har dött utöver normala dödsantalet. Att man dör MED covid innebär inte att man dör AV covid. T ex. Jag trodde alltid att sverige hörde till de mer intelligenta, upplysta, av folk. Det har varit en besvikelse att inse att den låga status sverige håller i det här området är sann.  Jag vet inte om jag brukade hålla det svenska folket för högt eller om de faktiskt har blivit mer korkade inom några få korta år. 

Det finns andra anledningar att vara schysst mot sina medresenärer än direkt livsfara. Som sagt så kan minsta förkylning orsaka ett kännbart inkomstbortfall så som reglerna ser ut nu. Det är inte läge att hosta på folk.
  • Anonym (Skydda mig!)
    Anonym (Internationell) skrev 2021-10-10 05:54:54 följande:
    När har det nånsin varit läge att hosta på folk?

Aldrig förvisso. Men nu är det ännu sämre läge än vad det var innan nolltoleransen mot förkylningar infördes.
Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?