Inlägg från: Phalaenopsis |Visa alla inlägg
  • Phalaenopsis

Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?

Det är sorgligt, men jag tror på lapp-förslaget. Min dotter är autistisk och beter sig rejält knepigt ibland. Jag brukar ha på henne en reflexväst där det står, och folk blir mycket mer förstående då. Det blir för all del även de som jag förklarar för, men det är tröttsamt att förklara för alla jämt, och dessutom känns det konstigt att själv gå fram till folk som står tysta och ger oss onda ögat på avstånd. Mycket lättare om det står tydligt från början för alla i närheten.

• Phalaenopsis
    Anonym (Va?!) skrev 2021-10-07 12:03:03 följande:
    Har du en reflexväst på henne där det står att hon har en diagnos?
    Japp. Och att hon inte kan tala men har god balans/kan simma (för strandbruk). Själv bryr hon sig inte det minsta om det, eftersom hon socialt sett snarare är 1-2 år än åtta.
    Hon brukar klara av saker som får folk att sätta i halsen på lekplatsen, och de blir inte lugnare av att hon inte svarar när de söker kontakt. Och hennes slöa föräldrar som bara står där borta och tittar på. :)
  • Phalaenopsis
    Anonym (Internationell) skrev 2021-10-10 06:15:22 följande:

Det är intressant faktiskt. Helt plötsligt är förkylningar dåligt. När det förr var HELT NORMALT att ha konstant snoriga ungar på dagis. HELT NORMALT att din unge är sjuk MINST varannan vecka från förkylning. 
    Nu är det dödligt onormalt.

Jo, och nu tror många att barnen slipper de förkylningarna och att man kanske skulle permanenta förkylningsreglerna i förskolan. Problemet är att det är ett 50-tal förkylningsvirus som barn behöver gå igenom för att ha en hygglig förkylningsimmunitet när de kommer i skolåldern. Så perioden när barn är sjuka "jämt" sträcks nu istället ut till att ungarna kommer att få en massa förkylningar i skolan.  Hur man än vänder sig har man ändan bak.
  • Phalaenopsis
    Anonym (hostande kvinnan) skrev 2021-10-08 23:53:41 följande:
    Jag måste ha missat den här diskussionen i tråden. Vänligen förtydliga för mig som faktiskt är Trådstartaren, vad du menar.
    Det var en OT-utvikning på en följdfråga. Rådet är att ha en tydlig lapp/väst där din diagnos står tydligt. Så att du inte behöver försöka förklara för hela världen hela tiden och slipper arga blickar från de som inte frågar.
Svar på tråden Jag hostar mycket och åker kollektivt - vad kan jag göra för att lugna er som är medresenärer?