• Anonym (Vikt)

Han tycker jag är fet

Under graviditeten gick jag upp från cirka 70 kg och 174 cm lång till 90 kg. 3 kg gick jag ner efter förlossning och nu har jag gått ner ytterligare 10 kg och väger några månader efter förlossning 77 kg.

Trots att jag tycker att jag jobbat på bra så kritiserar barnets pappa mig och kallar mig slö, fet, m.m. och att han skäms att visa sig tillsammans med mig och vän/föräldrar och kritiserar mig för jag gick upp för mycket under graviditeten.

Varje dag tjatar han på mig om jag tränat, ska träna eller varför jag inte tränat och får utbrott om jag inte tränat, skäller ut mig, säger att jag är lat etc.

Till saken hör att jag har barnet 99,99 procent av all tid och måste träna tillsammans med barnet alternativt hemma samt lider av sömnbrist med ständiga uppvak med bebis. Trots det har jag tränat varannan dag sedan en månad efter barnets födelse.

Sedan hotar han med att ställa till problem för mig, snacka skit om mig för barnet t.ex. om jag inte gör som han tycker.

Förslag eller tankar om det här. Vad göra?

• Svar på tråden Han tycker jag är fet
  • Anonym (M)

[quote=81386367][quote-nick]Anonym (Axel) skrev 2021-09-19 17:17:39 följande:[/quote-nick]Jag tycker att diskussionerna om att ts vikt är normal kontra Pelle bör avta då jag tycker att det skapar en underton av att det skulle varit ok om maken hade rätt. Vilket det inte är. Ts mans beteende är hemskt och jag råder dig ts att lämna omgående. Även om du burit på 50, 60 - 2000 kgs övervikt så har ingen människa rätt att behandla dig på det sätt du skriver i tråden.

Quote]

Precis. Vikten är irrelvenat för tråden. Det är ett helt oacceptabelt beteende oavsett vad ens partner väger. Självklart. Ts detta handlar inte om din vikt alls utan om din mans oacceptabla beteende.

• LasseBD
    hanna1204 skrev 2021-09-19 14:56:18 följande:

Det finns ett bombsäkert sätt att gå ner i vikt; skilj dig. Då tappar du minst 80/90 kg direkt. Vilken elak sopa till ?man? du har. Korkad. Men släpp honom o öppna ditt liv för dig själv.

Haha. Dagens bästa.
  • EnAnonumius
    Anonym (Vikt) skrev 2021-09-18 22:33:12 följande:

Under graviditeten gick jag upp från cirka 70 kg och 174 cm lång till 90 kg. 3 kg gick jag ner efter förlossning och nu har jag gått ner ytterligare 10 kg och väger några månader efter förlossning 77 kg.

Trots att jag tycker att jag jobbat på bra så kritiserar barnets pappa mig och kallar mig slö, fet, m.m. och att han skäms att visa sig tillsammans med mig och vän/föräldrar och kritiserar mig för jag gick upp för mycket under graviditeten.

Varje dag tjatar han på mig om jag tränat, ska träna eller varför jag inte tränat och får utbrott om jag inte tränat, skäller ut mig, säger att jag är lat etc.

Till saken hör att jag har barnet 99,99 procent av all tid och måste träna tillsammans med barnet alternativt hemma samt lider av sömnbrist med ständiga uppvak med bebis. Trots det har jag tränat varannan dag sedan en månad efter barnets födelse.

Sedan hotar han med att ställa till problem för mig, snacka skit om mig för barnet t.ex. om jag inte gör som han tycker.

Förslag eller tankar om det här. Vad göra?

Hur mycket väger din sambo?

Säg sedan till honom att han har rätt att du behöver banta, och du behöver banta bort c:a <säg hans vikt här> och gör slut med honom.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (HH)

Du blir psykiskt misshandlad. Ring en kvinnojour.

• Anonym (Lägg ner..)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:22:35 följande:

Fast ett barn väger inte 20 kg. Det är bara sista månaden barnet väger 3-4 kg.

Man går upp mer än bara barnents vikt. Läs på. Du gör ett åtlöje av dig själv just nu.
  • Anonym (77)

Oj, det här är illa.. Detta är ett skadligt beteende från hans sida både mot ditt psyke och självkänsla. Båda de ska du vara jävligt rädd om.

Rejäl skärpning från hans sida, annars är det verkligen dags att lämna denna man.

• Tukt

Som flera varit inne på redan. Hur vida du är fet eller ej är inte problemet i relationen. Familjeterapi omgående säger jag....

• Anonym (Viktminska)

Gör dig av med dölasten (mannen) o gör vad du vill m din kropp efter det.

Visst jag har förståelse för att man har del i ansvaret att va o hålla sig attraktiv för sin partner osv, men hans beteende är oacceptabelt. Gör slut så fort det bara går, det där är inte en man jag hade velat ha i mitt liv.

Men, OM domhär tendenserna totalt kommit som en blixt fr blå himmel kanske han fått nån "bliförälder-psykos" "manlig-förlossningsdeppression" o då behöver han hjälp.

• Anonym (A)
    Tukt skrev 2021-09-20 17:42:42 följande:
    Som flera varit inne på redan. Hur vida du är fet eller ej är inte problemet i relationen. Familjeterapi omgående säger jag....
    Instämmer
  • EnAnonumius
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:38:11 följande:
    De du nämner är säkert nåt extra kg.

Men måste inte gå upp i ökade fettdepåer.

Varför lägger man av med att leva hälsosamt när man blir gravid? Träning , osv.

Alla som är gravida tillåter inte att tjocka till sig.

www.expressen.se/halsoliv/halsa/ar-gravid-i-8e-manaden--har-stenharda-magmuskler/
    Och du väljer att skita i att läsa vad som står i artikeln? Bara läser rubriken...

Men b.la detta står i artikeln du länkade till...

"Alla kvinnor är olika"

? Alla kvinnor bär upp sin graviditet olika. Det betyder inte att någon gör något fel eller inte är hälsosam. Vi har båda haft fantastiska graviditeter, mår utmärkt och är fulla av energi, skriver Chontel som utnämndes till Miss Australia 2009."

Så varför väljer DU att skita i att läsa hela artikeln?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lina)

Hej TS, jag undrar hur du har det nu? Har du kunnat säga emot hans elaka tjat? Jag förstår att det är jättesvårt, man är som nybliven mamma väldigt skör både fysiskt och psykiskt.

Ta hjälp av de som vill dig väl. Berätta för andra hur du har det.

Ta hand om dig och njut av att vara den fina mamman du är till ditt lilla barn.

Svar på tråden Han tycker jag är fet