• Anonym (Vikt)

Han tycker jag är fet

Under graviditeten gick jag upp från cirka 70 kg och 174 cm lång till 90 kg. 3 kg gick jag ner efter förlossning och nu har jag gått ner ytterligare 10 kg och väger några månader efter förlossning 77 kg.

Trots att jag tycker att jag jobbat på bra så kritiserar barnets pappa mig och kallar mig slö, fet, m.m. och att han skäms att visa sig tillsammans med mig och vän/föräldrar och kritiserar mig för jag gick upp för mycket under graviditeten.

Varje dag tjatar han på mig om jag tränat, ska träna eller varför jag inte tränat och får utbrott om jag inte tränat, skäller ut mig, säger att jag är lat etc.

Till saken hör att jag har barnet 99,99 procent av all tid och måste träna tillsammans med barnet alternativt hemma samt lider av sömnbrist med ständiga uppvak med bebis. Trots det har jag tränat varannan dag sedan en månad efter barnets födelse.

Sedan hotar han med att ställa till problem för mig, snacka skit om mig för barnet t.ex. om jag inte gör som han tycker.

Förslag eller tankar om det här. Vad göra?

• Svar på tråden Han tycker jag är fet
  • Anonym (M)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:38:11 följande:

De du nämner är säkert nåt extra kg.

Men måste inte gå upp i ökade fettdepåer.

Varför lägger man av med att leva hälsosamt när man blir gravid? Träning , osv.

Alla som är gravida tillåter inte att tjocka till sig.

www.expressen.se/halsoliv/halsa/ar-gravid-i-8e-manaden--har-stenharda-magmuskler/

Jag tycker att ni ska ta denna diskussion i en annan tråd. Oavsett om ts är överviktig eller ej är det stora problemet hur hennes partner behandlar henne. Man har inte rätt att behandla en närstående illa bara för att den är överviktig. Hur myckrt som är rimligt att gå upp i vikt under en graviditet påverkar inte hur illa ts partners beteende är. Alltså är den diskussionen irrelevant för ts problem som är en partner som behandlar henne illa.
  • Anonym (N)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 12:57:44 följande:

Vi vet ju inte hela historien. Vi har bara fått se det från hennes perspektiv.

Jag tycker inte hot är en bra morot till att gå ner i vikt. Jag bara konstatera att hon är överviktig.

Det vet hon nog själv om, men det är ju inte det tråden handlar om och dessutom håller hon ju på att gå ner i vikt. Jag ser ofta ditt alias Pelle förekomma i diverse trådar om kvinnors vikt och utseende. Du borde hålla dig ifrån att kommentera om du inte har något vettigt att tillföra.
  • Anonym (va?)
    Anonym (M) skrev 2021-09-19 13:43:41 följande:
    Jag tycker att ni ska ta denna diskussion i en annan tråd. Oavsett om ts är överviktig eller ej är det stora problemet hur hennes partner behandlar henne. Man har inte rätt att behandla en närstående illa bara för att den är överviktig. Hur myckrt som är rimligt att gå upp i vikt under en graviditet påverkar inte hur illa ts partners beteende är. Alltså är den diskussionen irrelevant för ts problem som är en partner som behandlar henn
    Du har helt rätt! Det är of topic!

TS, borde vara sjukt stolt över att hon redan gått ner 10 kg. Att hon redan är igång med träning varannan dag är imponerande, framförallt med allt ansvar över bebis och all sömnbrist.

@TS Var stolt och stressa inte för mycket! Låt det ta tid att återhämta dig efter graviditet och förlossning. Tänk på att njuta av att vara nybliven mamma. Vikt, träning och allt annat kan du ta tag i när du har vilja och energi (om du vill). Din partner skall du inte lyssna på. Hans beteende är långt ifrån okej som de flesta andra skrivit i denna tråd. 
  • Anonym (Dödvikt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:38:11 följande:
    De du nämner är säkert nåt extra kg.
    Men måste inte gå upp i ökade fettdepåer.

Varför lägger man av med att leva hälsosamt när man blir gravid? Träning , osv.
    Alla som är gravida tillåter inte att tjocka till sig.

www.expressen.se/halsoliv/halsa/ar-gravid-i-8.../
    Nu får jag rent hålla händerna i styr för att inte säga vad jag egentligen tycker om dig. För att uttrycka det milt- kom igen när du själv är gravid, mår så illa att bara lukten av tvål gör att man vill spy, man har så svårt att gå att man behöver ta till rullstolen på sjukhuset för att ta sig till UL, det ovanpå det är ca 30 grader varmt varje dag när man är höggravid, man har en riskgraviditet, man har en underliggande sjukdom som gör att man inte kan träna eller nåt av alla andra komplikationer gravida kan ha- först då har du ens rätt att yttra dig! Jag kunde knappt äta öht pga illamående. Vet du vad min b.m sa- ät vad som helst bara du får i dig nåt. Vem vet bäst ang. graviditet- du eller hon? Min enda tanke som gravid var att föda ett levande barn efter många missfall. Hur min kropp skulle se ut som gravid sket jag i. Hur kroppen skulle se ut efteråt var också underordnat.
  • nihka
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 12:57:44 följande:

Vi vet ju inte hela historien. Vi har bara fått se det från hennes perspektiv.

Jag tycker inte hot är en bra morot till att gå ner i vikt. Jag bara konstatera att hon är överviktig.

Satt på händerna för att inte svara på ditt första sjuka inlägg och trodde kanske att du kunde vara efterklok, men icke.

För det första handlar den här tråden om en person som är utsatt för psykisk misshandel, för det andra är det delen för relationsproblem i känsliga rummet. Läs forumreglerna för här bufflar man inte på som du gör. Du har skrivit att TS är fet utifrån din egen sjuka anorektiska syn på normalvikt som du sprider över forumet.

TS är inte fet. Hon hamnar precis över gränsen till övervikt och drar man av vikten på amningsbrösten hamnar hon troligtvis inom spannet för normalvikt. Och detta bara några månader efter en förlossning. Det är normalt. Du verkar ju inte ha en aning om hur det fungerar. Du mobbar och ger asdåliga råd. Håll dig till det du kan nåt om istället.
  • Bagar Bengtsson

Din man låter heeeelt störd minst sagt. Jag tycker du ska visa han denna tråd så han får se svaren, även Pelles, för att se hur han reagerar. Han kanske har en annan syn och får gärna då skriva i tråden hur han upplever det.

Som någon skrev får man räkna med nio månader innan man KANSKE kommer ner till sin vanliga vikt igen, men det är heller inte säkert.

Tycker det är bra gjort att få in träningspass i den takten du har. Promenader med barnvagn är ju ett sätt. Pelle har dock rätt i en sak, det hänger främst på kosten. Så länge du ammar ska du äta vad DU tycker är rätt, inte vad din man tycker.

• Anonym (N)

Din man borde läsa på om graviditet och viktuppgång. Om jag vore dig skulle jag givit honom en rejäl utskällning! Jag hade ALDRIG accepterat att bli behandlad så av min man och i synnerhet inte när jag gått igenom en graviditet med allt vad det innebär!

Nu har du redan gått ner 10 kg och det är bra för hälsans skull, men när man ammar behöver man extra energi (av näringsrik mat) så en för snabb viktnedgång medan man ammar är kanske inte det bästa. Men framförallt ska du inte gå ner i vikt för att din idiot till man tjatar utan för din hälsas skull.

Men det viktigaste är ert barn och att ni får tillräckligt med sömn för att orka! Som nybliven förälder är det nog mycket med det som redan är, så att träna intensivt för att gå ner i vikt snabbt och på det få lite sömn är som att springa rakt in i den berömda väggen.

Och Pelle prutt, sluta kommentera kvinnors vikt och utseenden. Posta en bild på hur du ser ut så kan vi få bedöma dig.

• EmelieE1996
    Anonym (N) skrev 2021-09-19 14:36:53 följande:

Din man borde läsa på om graviditet och viktuppgång. Om jag vore dig skulle jag givit honom en rejäl utskällning! Jag hade ALDRIG accepterat att bli behandlad så av min man och i synnerhet inte när jag gått igenom en graviditet med allt vad det innebär!

Nu har du redan gått ner 10 kg och det är bra för hälsans skull, men när man ammar behöver man extra energi (av näringsrik mat) så en för snabb viktnedgång medan man ammar är kanske inte det bästa. Men framförallt ska du inte gå ner i vikt för att din idiot till man tjatar utan för din hälsas skull.

Men det viktigaste är ert barn och att ni får tillräckligt med sömn för att orka! Som nybliven förälder är det nog mycket med det som redan är, så att träna intensivt för att gå ner i vikt snabbt och på det få lite sömn är som att springa rakt in i den berömda väggen.

Och Pelle prutt, sluta kommentera kvinnors vikt och utseenden. Posta en bild på hur du ser ut så kan vi få bedöma dig.

Bra skrivet!
  • EmelieE1996
    Anonym (va?) skrev 2021-09-19 13:41:26 följande:

Vad består extrakilona av?I slutet av graviditeten utgör barnet cirka 3,5 kilo av viktökningen, resten är:

Livmoder ? cirka 1 kg

Moderkaka ? cirka 0,5 kg

Bröst ? cirka 1 kg

Fostervatten ? cirka 1 kg

Vätska som binds i kroppen ? cirka 1,5 kg

Ökad blodmängd ? cirka 1,5 kg

Fettdepåer till amningen ? cirka 0,5?1 kg

Bra att du upplyser de mindre vetande männen!
  • EmelieE1996
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:00:22 följande:

Jag har inte sagt att hon ska hårdbanta men att hon måste göra något åt kosten för att se resultat.

Det finns mycket att ta av så att det skulle påverka möjlproduktionen har jag svårt att tro.

Jag ser massor av kvinnor som lyckas gå ner gravidkilona så svårt kan det ju inte vara...

Du är man och har och kommer heller aldrig gå igenom en graviditet så du varken ska eller kan uttala dig om saken!
Svar på tråden Han tycker jag är fet