• Anonym (Vikt)

Han tycker jag är fet

Under graviditeten gick jag upp från cirka 70 kg och 174 cm lång till 90 kg. 3 kg gick jag ner efter förlossning och nu har jag gått ner ytterligare 10 kg och väger några månader efter förlossning 77 kg.

Trots att jag tycker att jag jobbat på bra så kritiserar barnets pappa mig och kallar mig slö, fet, m.m. och att han skäms att visa sig tillsammans med mig och vän/föräldrar och kritiserar mig för jag gick upp för mycket under graviditeten.

Varje dag tjatar han på mig om jag tränat, ska träna eller varför jag inte tränat och får utbrott om jag inte tränat, skäller ut mig, säger att jag är lat etc.

Till saken hör att jag har barnet 99,99 procent av all tid och måste träna tillsammans med barnet alternativt hemma samt lider av sömnbrist med ständiga uppvak med bebis. Trots det har jag tränat varannan dag sedan en månad efter barnets födelse.

Sedan hotar han med att ställa till problem för mig, snacka skit om mig för barnet t.ex. om jag inte gör som han tycker.

Förslag eller tankar om det här. Vad göra?

• Svar på tråden Han tycker jag är fet
  • Anonym (*-*)

Bara läst TS

Han låter oerhört otrevlig.

När är planen att han tar barnet med föräldraledighet till 100%? Under hur lång tid kommer han göra det?

När man bara läst TS kan man inte riktigt förstå varför du är med honom?

• Anonym (Dödvikt)
    Anonym (H) skrev 2021-09-19 12:32:02 följande:
    Ursäkta, men är ditt svar ett dåligt skämt eller är du allvarlig?
    Pelle menar alltid allvar. Det enda han skriver är gnällinlägg på tjejer som har BMI över 20 för de är i hans värld drulfeta och värdelösa. 

Ts: den enda vikt du i nuläget ska göra dig av med är dödvikten till sambo. 
  • Anonym (Hemska jävel)

Vilken fruktansvärt vidrig man. Psykisk misshandel som sagt.

• Anonym (va?)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:00:22 följande:
    Jag har inte sagt att hon ska hårdbanta men att hon måste göra något åt kosten för att se resultat.

Det finns mycket att ta av så att det skulle påverka möjlproduktionen har jag svårt att tro.

Jag ser massor av kvinnor som lyckas gå ner gravidkilona så svårt kan det ju inte vara...
    Hon har ju gått ner 10 kg på ett par månader. Är inte det att se resultat? 
  • Limeblad
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:00:22 följande:

Jag har inte sagt att hon ska hårdbanta men att hon måste göra något åt kosten för att se resultat.

Det finns mycket att ta av så att det skulle påverka möjlproduktionen har jag svårt att tro.

Jag ser massor av kvinnor som lyckas gå ner gravidkilona så svårt kan det ju inte vara...

Vet du ens nånting om hur amning påverkar hormonnivåer, viktnedgång och viktökning? Hur bäckenbotten påverkas? Vad man ska tänka på efter kejsarsnitt? Skulle inte tro det. Vi snackar om fyra månader efter förlossning. Det är viktigt att inte gå för fort fram.

Du är ett as och ts man likaså!
  • Anonym (Dödvikt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:09:59 följande:
    Absolut,
    Men hans kritik att hon gick upp till 90 kg under graviditeten kan jag förstå. Det är ju fetma. Det är varken bra för förlossningen , hennes hälsa eller barnet. Hur kan man tillåta sig det ?

Däremot är det väl dumt att älta det som varit. Han borde se hennes framsteg och fortsatt uppmuntran till nedgång istället för hot.
    Egentligen borde varken jag eller nån annan ens bemöda sig om att svara dig i tråd efter tråd efter tråd. Du har en enda agenda här på F.l och din kvinnosyn är helt vidrig. Men okey då... Som gravid räknar man inte BMI eller säger att man är fet. Man är gravid. Och då går man upp i vikt. Det är inget man tillåter sig. Man brukar säga 9 månader upp= det får ta/bör ta ca 9 månader att gå ner. 
  • neverpreggo

Ignorera idioten som aldrig kommer att få ett förhållande och tar ut det på att vara riktigt otrevlig varje gång någon andas vikt utan minsta social kompetens eller reflektion. Tror vi funnit hans problem. Antagligen något trist "onämnbar" dock som tycker att det är jättekul att driva folks ätstörningar.

• Anonym (va?)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:22:35 följande:
    Fast ett barn väger inte 20 kg. Det är bara sista månaden barnet väger 3-4 kg.
    Ja, en bebisen är inte det enda som väger när man är gravid. Moderkaka, bröst, fostervattem, vatska, ökad blodmängd, fettdepåer för amning och säkert mer. Sedan ja, man samlar på sig lite fett också. 10-20 kg viktuppgång vid en graviditet är fullt normalt. 
  • sextiotalist
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:22:35 följande:

Fast ett barn väger inte 20 kg. Det är bara sista månaden barnet väger 3-4 kg.

Jag gick upp 17 kilo endast pga graviditeten. Ja, vikten återgick till det som var innan, av sig självt
  • Anonym (va?)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:38:11 följande:
    De du nämner är säkert nåt extra kg.

Men måste inte gå upp i ökade fettdepåer.

Varför lägger man av med att leva hälsosamt när man blir gravid? Träning , osv.

Alla som är gravida tillåter inte att tjocka till sig.

www.expressen.se/halsoliv/halsa/ar-gravid-i-8e-manaden--har-stenharda-magmuskler/
    Vad består extrakilona av?

I slutet av graviditeten utgör barnet cirka 3,5 kilo av viktökningen, resten är:

Livmoder ? cirka 1 kg
    Moderkaka ? cirka 0,5 kg
    Bröst ? cirka 1 kg
    Fostervatten ? cirka 1 kg
    Vätska som binds i kroppen ? cirka 1,5 kg
    Ökad blodmängd ? cirka 1,5 kg
    Fettdepåer till amningen ? cirka 0,5?1 kg

Svar på tråden Han tycker jag är fet