• Anonym (Vikt)

Han tycker jag är fet

Under graviditeten gick jag upp från cirka 70 kg och 174 cm lång till 90 kg. 3 kg gick jag ner efter förlossning och nu har jag gått ner ytterligare 10 kg och väger några månader efter förlossning 77 kg.

Trots att jag tycker att jag jobbat på bra så kritiserar barnets pappa mig och kallar mig slö, fet, m.m. och att han skäms att visa sig tillsammans med mig och vän/föräldrar och kritiserar mig för jag gick upp för mycket under graviditeten.

Varje dag tjatar han på mig om jag tränat, ska träna eller varför jag inte tränat och får utbrott om jag inte tränat, skäller ut mig, säger att jag är lat etc.

Till saken hör att jag har barnet 99,99 procent av all tid och måste träna tillsammans med barnet alternativt hemma samt lider av sömnbrist med ständiga uppvak med bebis. Trots det har jag tränat varannan dag sedan en månad efter barnets födelse.

Sedan hotar han med att ställa till problem för mig, snacka skit om mig för barnet t.ex. om jag inte gör som han tycker.

Förslag eller tankar om det här. Vad göra?

• Svar på tråden Han tycker jag är fet
  • hanna1204

Det finns ett bombsäkert sätt att gå ner i vikt; skilj dig. Då tappar du minst 80/90 kg direkt. Vilken elak sopa till ?man? du har. Korkad. Men släpp honom o öppna ditt liv för dig själv.

• velig13
    EmelieE1996 skrev 2021-09-19 14:50:32 följande:

Du är man och har och kommer heller aldrig gå igenom en graviditet så du varken ska eller kan uttala dig om saken!

Dessutom blir kroppen oerhört effektiv på att behålla graviditetskilon. Amningsdepåerna runt mage och höfter kan ibland sitta som berget. Naturen är finurlig på det sättet
  • molly50
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 12:57:44 följande:
    Vi vet ju inte hela historien. Vi har bara fått se det från hennes perspektiv.

Jag tycker inte hot är en bra morot till att gå ner i vikt. Jag bara konstatera att hon är överviktig.
    Jag tycker det räcker gott och väl med det TS har berättat.
    Det han sysslar med är psykisk misshandel och då behöver vi inte hans version.
    Det finns inga ursäkter för hans beteende.
    Dessutom är TS inte ens överviktig. Det är ett par kilos övervikt efter hennes graviditet.
    Hur kort tid tror du man återhämtar sig efteråt,egentligen?
    Om han vill att TS ska gå ner i vikt så kan han ju börja med att hjälpa TS med barnet så hon får den sömn hon behöver för att överhuvudtaget orka träna.
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:00:22 följande:
    Jag har inte sagt att hon ska hårdbanta men att hon måste göra något åt kosten för att se resultat.

Det finns mycket att ta av så att det skulle påverka möjlproduktionen har jag svårt att tro.

Jag ser massor av kvinnor som lyckas gå ner gravidkilona så svårt kan det ju inte vara...
    Man ska överhuvudtaget inte banta när man ammar då det visst kan påverka mjölkproduktionen.
    Man måste tänka på vad man äter när man ammar. För barnets skull. Inte bara för sin egen.
    Som sagt,läs på lite om vilka påfrestningar kroppen utsätts för under graviditet och amning innan du uttalar dig,
  • molly50
    Anonym (Pelle) skrev 2021-09-19 13:09:59 följande:
    Absolut,

Men hans kritik att hon gick upp till 90 kg under graviditeten kan jag förstå. Det är ju fetma. Det är varken bra för förlossningen , hennes hälsa eller barnet. Hur kan man tillåta sig det ?

Däremot är det väl dumt att älta det som varit. Han borde se hennes framsteg och fortsatt uppmuntran till nedgång istället för hot.
    Du vet att man kan samla på sig en massa vätska i kroppen under graviditeten?
    Man kan drabbas av foglossning som gör att man inte kan röra på sig så mycket.
    Man har en massa hormoner i kroppen som i sig kan göra att man går upp i vikt.
    Det behöver alltså inte alls handla om att man ätit fel,som du verkar tro.
    Jag antar att du inte har egna barn då du uttalar dig om saker du verkar ha noll koll på.
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2021-09-19 16:05:59 följande:

Du vet att man kan samla på sig en massa vätska i kroppen under graviditeten?

Man kan drabbas av foglossning som gör att man inte kan röra på sig så mycket.

Man har en massa hormoner i kroppen som i sig kan göra att man går upp i vikt.

Det behöver alltså inte alls handla om att man ätit fel,som du verkar tro.

Jag antar att du inte har egna barn då du uttalar dig om saker du verkar ha noll koll på.

Pelle är tydligen singel, eftersom, vilket han skrivit innan, inga kvinnor uppfyller hans preferenser

Vi är alla för tjocka tydligen
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-09-19 16:30:44 följande:
    Pelle är tydligen singel, eftersom, vilket han skrivit innan, inga kvinnor uppfyller hans preferenser

Vi är alla för tjocka tydligen
    Ok.  Det ante mig.
    Inte så konstigt att ingen kvinna uppfyller hans kriterier när han söker kvinnor med ett bmi under 18.
    Skrämmande.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2021-09-19 13:43:41 följande:

Jag tycker att ni ska ta denna diskussion i en annan tråd. Oavsett om ts är överviktig eller ej är det stora problemet hur hennes partner behandlar henne. Man har inte rätt att behandla en närstående illa bara för att den är överviktig. Hur myckrt som är rimligt att gå upp i vikt under en graviditet påverkar inte hur illa ts partners beteende är. Alltså är den diskussionen irrelevant för ts problem som är en partner som behandlar henne illa.

En annan tråd i en annan del av forumet. Känsliga rummet är inte till för diskussioner som så utan för att stötta TS. Trakasserier kan man anmäla.
  • Anonym (Fridis)

Om Pelle är en man kan han bara hålla käften.

Alla graviditeter ser olika ut och alla går upp och ner olika mycket. Jag gick upp 27 kg under min senaste graviditet. Dagen efter förlossning hade jag gått ner 13 kg. Alltså bara mitt barn med allt var 13 kg. (Hon vägde 3,5 kg). Var ganska svullen också.

Har efter snart ett år gått ner alla gravidkilon plus 8 kg till. Men jag är ändå överviktigt om man kollar BMI. Väger 78 kg till mina 175 cm. Tränar knappt något men äter mycket mindre nu än tidigare. Är inte tjock i kroppen men har en stor rumpa som säkert väger en del.

Har man gått ner sina gravidkilon ett år efter förlossningen så är det bra. Det tar tid. Och man får låta det ta tid.

• Tom Araya
    Anonym (Vikt) skrev 2021-09-18 22:33:12 följande:

Under graviditeten gick jag upp från cirka 70 kg och 174 cm lång till 90 kg. 3 kg gick jag ner efter förlossning och nu har jag gått ner ytterligare 10 kg och väger några månader efter förlossning 77 kg.

Trots att jag tycker att jag jobbat på bra så kritiserar barnets pappa mig och kallar mig slö, fet, m.m. och att han skäms att visa sig tillsammans med mig och vän/föräldrar och kritiserar mig för jag gick upp för mycket under graviditeten.

Varje dag tjatar han på mig om jag tränat, ska träna eller varför jag inte tränat och får utbrott om jag inte tränat, skäller ut mig, säger att jag är lat etc.

Till saken hör att jag har barnet 99,99 procent av all tid och måste träna tillsammans med barnet alternativt hemma samt lider av sömnbrist med ständiga uppvak med bebis. Trots det har jag tränat varannan dag sedan en månad efter barnets födelse.

Sedan hotar han med att ställa till problem för mig, snacka skit om mig för barnet t.ex. om jag inte gör som han tycker.

Förslag eller tankar om det här. Vad göra?

Du har uppenbarligen skaffat barn med ett riktigt praktarsle till man, som inte har någon respekt för dig eller förståelse för vad du har gått igenom.

Bara meningen om att han hotar med att ställa till med skit skriker ju "lämna aset!".
  • Anonym (Axel)

Jag tycker att diskussionerna om att ts vikt är normal kontra Pelle bör avta då jag tycker att det skapar en underton av att det skulle varit ok om maken hade rätt. Vilket det inte är. Ts mans beteende är hemskt och jag råder dig ts att lämna omgående. Även om du burit på 50, 60 - 2000 kgs övervikt så har ingen människa rätt att behandla dig på det sätt du skriver i tråden.

Och Pelle - f*k off!

Svar på tråden Han tycker jag är fet