• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • FDFMGA
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-22 10:23:25 följande:
    VILKEN skada skulle de åsamka Sverige?
    Åh, jag utgår från att en SD-styrd regering med Kristersson och Busch som portalfigurer på kort tid skulle kunna ställa till med mer oreda än man någonsin kan ana.

Tänk bara på Kristerssons meriter från Strängnäs där han lyckades sänka kommunens ekonomi på rekordtid.

Nu bedömer jag att risken för att det ska gå så illa inte är överhängande - men osvuret är bäst. Jag trodde inte det var möjligt att någon så löjligt självcentrerad och lögnaktig figur som Trump skulle kunna bli president i USA - men likväl blev han det.
  • Padirac
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-22 09:13:27 följande:

Tramsigt svar. Klart det finns massor av skillnader. Frågan är vad som Sverige gjort radikalt annorlunda än andra närliggande länder de senaste 40 åren. Bara EN sak står tydligt ut. Vi har haft MYCKET högre invandring från främst MENA och har många fler och större invandrartäta områden än dessa länder vari brottsligheten till stor del är koncentrerad, speciellt när det gäller grova brott och våldsbrott.

Enbart cykloper har ett ett öga.

Världen är mer mångfacetterad än de enögda kan se.
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-22 10:13:53 följande:

Är inte så intresserad av gränsdragningen.

Noterat.. gränsdragning inte så intressant.
  • Flash Gordon
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-22 10:25:24 följande:
    Det här hände innan jag blev politiskt intresserad, så jag minns inte längre. Var det alltså så att han började med mångkulturfjantet först när han redan var statsminister, och ingen kunde göra något åt det längre? Att han dolde den åsikten innan? 
    Politik följer trender precis om allt annat. Det enda du behöver göra för att med hyfsat god precision förutspå den politiska framtiden är att titta på trenden, lutningen, varåt det barkar.

.
    Reinfeldt och hans "vänsterfalang" tog över eftersom Bo Lundgren med sin gamla hederliga moderatstil misslyckades nåt kapitalt i valet 2002. Det lämnade fältet öppet för nya krafter att ta över, prova något nytt.

Det fanns gott om gamla moderater kvar i partiet men de var för tillfället utspelade eftersom deras politik misslyckats 2002. Sedan fanns det de som bara var nöjda med vad som helst - de accepterade Reinfeldt. Sedan fanns det de som var helt inne på Reinfeldts linje.

2014 var det tvärtom. Då var det Reinfeldt som fuckade upp och så började de gamla hederliga moderaterna ta tillbaka initiativet. De som en gång accepterade Reinfeldt acceptera nu Ulf istället. Och på den resan är man nu.

I sak är det riktigt att Reinfeldt gjorde upp med MP om invandringen för att jävlas med SD. Det var personligt för honom. Reinfeldt har alltid varit "vänster" inom moderaterna. Han skev en bok också nar han var ung. Går att ladda ned någon gammal pdf-kopia från nätet. Om hur välfärdssystemen som "söver svensken" ska rivas. Ett sätt att riva dem är att överbelasta dem med en enorm invandring.

.
    Det är ju i princip det vi ser nu hur yrvakna politiker försöker rädda välfärden genom att stoppa invandringens negativa påverkan på densamma.

Alternativet är ju att göra som Lööf och Reinfeldt antytt.

Sverige kan ta emot 30 miljoner invandrare (Lööf) och Jag flyger över Sverige och ser hur mycket tom yta vi har - Sverige är inte fullt! (Reinfeldt)
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2021-07-22 12:49:14 följande:
    2014 var det tvärtom. Då var det Reinfeldt som fuckade upp och så började de gamla hederliga moderaterna ta tillbaka initiativet. De som en gång accepterade Reinfeldt acceptera nu Ulf istället. Och på den resan är man nu.
    Nja, historierevisionism är ju en vanlig följeslagare till auktoritära dogmer.

Men nog var det nästan tre år Kinberg Batra  M:s partiledare - mellan 2014 och 2017.

Men hon kallade ju sig till och med feminist så beröringsskräcken kan vara svårbemästrad Skrattande

sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Kinberg_Batra
  • Anonym (Johan)
    FDFMGA skrev 2021-07-22 10:09:55 följande:

Nej, jag kan tycka att Löfven kan vara lite pinsam ibland - men det löje som riktas mot regeringen från gnällhögern betraktar jag som oavsiktlig satir över gnällhögerns förståndsgåvor.

Men det faktum att gnällhögern utgör en intellektuell belastning för Sverige är egentligen inte mycket att skratta åt. Det är väl bara en konsekvens av att populism i allmänhet och högerpopulism i synnerhet har i hög utsträckning lockar de klenaste förstånden.

Mmm den intellektuella eliten i Tensta är såklart röd medan begåvnibgsreserven i Danderyd är blå. Tack för dina fantastiskt konstruktiva inlägg
  • Anonym (Johan)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-22 10:25:24 följande:

Det här hände innan jag blev politiskt intresserad, så jag minns inte längre. Var det alltså så att han började med mångkulturfjantet först när han redan var statsminister, och ingen kunde göra något åt det längre? Att han dolde den åsikten innan? 

Reinfeldt var helt okänd innan valrörelsen 2006. Invandringspolitik var inget han öht nämnde då. Det kom så småningom när man allierade sig med MP. Däremot har FR haft en plan sedan tidigare att ha stor invandring för att krossa välfärdsstaten, vilket fungerat rätt bra. Men det visste få om då, trots att det stod i hans 30 år gamla bok.
  • Flash Gordon
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-22 13:21:22 följande:
    Reinfeldt var helt okänd innan valrörelsen 2006. Invandringspolitik var inget han öht nämnde då. Det kom så småningom när man allierade sig med MP. Däremot har FR haft en plan sedan tidigare att ha stor invandring för att krossa välfärdsstaten, vilket fungerat rätt bra. Men det visste få om då, trots att det stod i hans 30 år gamla bok.
    Reinfeldt  blev partiledare 2004 så förhoppningsvis var han väl inte helt okänd före valet 2006. Men hans bok är fortfarande (i princip) okänd.

Det sovande folket
    ia904501.us.archive.org/22/items/detsovandefolket/fredrik_reinfeldt_-_det_sovande_folket_1993.pdf
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • FDFMGA
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-22 13:19:34 följande:
    Mmm den intellektuella eliten i Tensta är såklart röd medan begåvnibgsreserven i Danderyd är blå. Tack för dina fantastiskt konstruktiva inlägg
    Nu, tror jag iofs att ganska få som gnäller här är uppvuxna i Danderyd - detta mot bakgrund av hur gnällhögern har för vana att formulera sig.

Personligen har jag betydligt större förståelse för att någon som invandrat till Sverige har problem med svenskan än jag har för plågsamma skriftliga uttrycksförsök och tankeansträngningar från etniska svenskar utan diagnostiserade neuropsykiatriska funktionshinder.

Jag förstår iofs att gnällhögerns filterbubbla är ett intellektuellt sluttande plan - men den som valt att belasta Sverige med att häcka i den fönsterlösa åsiktskorridoren har gjort detta frivilligt.
  • Anonym (Absolut)

Till den som vill tolka känner sig manad är detta till, ledtråd kika ovan

Jösses du måste vara språkprofessor så fina ord du använder synd att resten och innehållet är så innehållslöst precis som allt annat du försöker förmedla .

Håll dig till sanningen så kanske någon tror dig

Svar på tråden Är invandringen en belastning?