• Bunny s

För oss 35+ som försöker bli gravida

Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-21 11:19:57 följande:
    Tack för omtanken. ❤️ 

Jag har haft väldiga buksmärtor från och med lördag kväll. Värst är det på natten/när jag ligger ner. Jag har inte längre mensvärk utan det är en ömhet över buken som knappt går att beskriva. Åkte till gynakuten men de sa bara att smärta är individuellt - åk hem och ät Alvedon och Ipren och hör av dig om du får feber 😞 
    detta känns inte normalt. Mitt förra missfall gjorde absolut inte ont på detta sättet. Jag blöder i princip inte längre men smärtan är kvar. 
    Låter fruktansvärt 😔 har det avtagit något eller är det likadant? 
  • Bunny s
    DidoAeneis skrev 2024-05-21 10:06:55 följande:

Så tråkigt att höra Längtan efter barn nr 2!!! Fyfan, vilka hemskheter vissa av oss behöver gå igenom. Men det finns nog ett ljus i slutet av tunneln, även om det känns mörkt just nu.

Igår kom mensen, på äl+13. Har rejält med mensvärk vilket får mig att tro att jag hade ägglossning i alla fall. Det känns bra. Hoppas kroppen är återställd nu.

Ny tag för dig 🥰 skönt ändå att kunna tro att man vågar lita på sin ägglossning. 
    Jag är på dag 10 i cykeln. Beräknad äl dag 14-19. Får se 😊
  • Bunny s
    Idaho1989 skrev 2024-05-20 14:04:17 följande:

ÄL+7 idag, BIM-8. Ömma bröst, framför allt bröstvårtorna, lite molvärk i magen och konstant kissnödig. Försöker att inte överanalysera minsta lilla, men det är så svårt att låta bli 🤦?♀️ Har dessutom åkt på en jobbig förkylning så man känner sig inte på topp direkt 🤧

Spännande :D dags att testa dig snart? 
  • Bunny s
    Anonym (Längtanefter3) skrev 2024-05-20 14:57:23 följande:

Hej, 

jag hoppar in i den här tråden och hoppas det är ok. 

jag och min man har två barn sedan tidigare, 5 och 7 år gamla och jag blev gravid ganska snabbt med båda två. 

är nu 37 år och känns helt omöjligt att få till det igen.. 
    vi har egentligen kört principen ?blir det så blir det? men ju längre tiden går utan att det faktiskt tar sig desto mer stressad och less blir jag. Min man är inte lika på utan tycker att det räcker med de välskapta och fina barn vi har  egentligen, vilket jag också naturligtvis tycker. Men längtan är ändå stor efter en till underbaring i livet.. 

vi fick ett missfall i augusti förra året i V7 men har väl i princip försökt varje månad i ett år.. jag tror iaf att jag har ägglossning. jag är en av de som känner den nästan som värkar i ett par timmar, sjukt skum känsla.. 

vad finns det för hjälp att få? Visst är det väl så att man inte kan få hjälp av ?vanlig? sjukvård? 

fattar bara inte varför det inte tar sig, men man är ju såklart äldre också och kanske fick vi den enda chansen till ett syskon den gången vi fick missfall. 

hur länge har ni andra försökt? Om inte annat får man lite pepp och tröst från andra i detta forum :) 

Hej och välkommen! 

Vad jobbigt det låter. 
    Kan verkligen förstå att det blir deppigt och frustrerande. Jobbigt när man inte vet säkert med äl, men samtidigt så beskriver du ju de där värkarna så förhoppningsvis så släpper ägget också. Kanske du ska prova att tempa för att se om ägget släpper? Jag har börjat med det för första gången nu i den här cykeln. Är på dag 10. Beräknad äl ca dag 16-19 skulle jag tro. 

Ang hjälp så vet jag inte riktigt. 
    Jag bor i Dalarna och har inte bott här med barn 1 och 2 men hade hjälp från en fertilitetsklinik då. 
    Nu när jag ringde till vården i Dalarna så hänvisar de mig till en privat feetilitetsklinik för att om man gar 1 gemensamt barn redan så får man inte hjälp via landstinget. Ring barnmorskemottagningen/gyn på din vc och rådfråga, så gjorde jag. 

Jag är också, snart, 37 år.
    Fick barn för 11 och 9 år sen och har bara ett halvdant försök bakom mig så jag har ingen aning om hur det ska gå. Har pco:s också men som verkar ordnat till sig med åldern.
    Lycka till! 
  • Bunny s
    Pez skrev 2024-05-23 09:39:52 följande:

Hej alla! Jag blir 36 år i år och ska göra ett syskonförsök här. När jag gjorde ett tidigt ultraljud när jag var gravid 2022 så fråga personen om jag hade PCO när hon tittade på mina äggstockar. Dessutom sa hon att min vänstra var väldigt liten. Detta har etsats fast hos mig och jag undrar, ni som har PCO, har ni oregelbundna cyklar? Min har alltid varit regelbunden så därför har jag inte tänkt att jag skulle ha PCO. Jag vet att jag haft follikelcystor men det förstår jag att man kan ha ändå. 

Det där med min vänstra äggstock oroar mig också såklart.. Men antar det räcker med en, det gjorde ju det förut.

Hej! Ja precis, mycket oregelbunden cykler och utebliven ägglossning, egen äl ibland. 
    Numera visar alla tecken på att jag har både äl och är regelbunden, det kan nämligen komma igång AB sig själv med åldern. 

Att du har pco-aktiga äggstockar behöver inte betyda att du har pco:s. Det har du först när du har något symtom pga de många omogna äggblåsorna på dina äggstockar som tex oregelbunden mens, eller ingen alls, skäggväxt, annan manlig kroppsbehåring, insulinresenstens, akne mm. 

Du kan alltså ha inga eller bara enstaka symtom. 

I ditt läge hade jag temoat och använt äl-test för att kolla så du har lh-stegringen och att tempen sen visar på att ägglossning också skedde. 

Jag kommer ju alltid ha mina pco-äggstockar och jag tror inte att jag längre har problem med ägglossningen, vi får se! 
  • Bunny s
    Pez skrev 2024-05-23 10:39:55 följande:
    Intressant! Jag har inga av de symtom du nämner men då skulle jag alltså ändå kunna ha det 🤷 Skönt att det verkar komma igång av sig själv. Jag förstod när jag läste nån artikel att kvinnor med PCO ofta är fertila senare än andra pga flera äggblåsor så det är ju positivt för er med "diagnosen". 

Jag har funderat på det med temp men jag vet inte om det går när jag har många uppvak varje natt, sover dåligt pga småbarn och jämt är förkyld pga förskolebaciller. Nu har jag haft två förkylningar efter varann och är inne på totalt 4v med hosta nattetid som stör. Men det hade varit väldigt kul att testa, kanske om det tar lång tid att bli gravid. 

Visar din temp att du lossar ägg? Eller kan det visa fel? 

Jag ska börja med ÄL test denna cykel. Jag gjorde det förra gången under en cykel och jag blev gravid men hade aldrig ett positivt test. Jag hade ju uppenbarligen ÄL ändå 🤩 Jag trodde inte det var tillförlitligt med tester. 

men nu ska jag testa två gånger om dagen när det närmar sig och ligga var tredje dag ändå ifall det inte visar nått🥳 jag är nyfiken på om det visar nått.
    Låter som en bra idé att testa två ggr om dagen. 
    Har bara använt det en cykel och gjorde så, 2 ggr per dag. Fick positivt. 
    Har nämligen läst att en del har få timmar stegring , så det är klokt att testa flera ggr. 
    Med pco så kan man dock ha positivt hela tiden , så det är inte för alla det funkar. 
    Jag har inte det problemet pch inte du heller uppenbarligen 😊

Jag förstår, då funkar ju inte tempning för dig. Jag har aldrig tempat förut och är bara på dag 10 i cykeln. Beräknad äl ca dag 16-19. 
    Jag kan inte heller tempa varje morgon eftersom jag vaknar upp ibland. 
    Men ska följa noga nu när det börjar närma sig äl och ta tempen om jag vaknar typ 04, för då har jag ju ändå sovit djupsömn. Men ibland har jag inte orkat för man är ju så trött och vill inte riskera att piggna till 😅

När har du beräknad äl? Eller kanske svårt att säga nu när du har lite oregelbundet efter ppillerstopp?
  • Bunny s
    Pez skrev 2024-05-23 11:24:56 följande:
    Otroligt spännande! Har inte riktigt satt mig in i hur tempning funkar exakt men om det funkar så måste det ju va sjukt spännande att följa! 

Jag använder flo och den säger ÄL 2 juni på CD13 men tänker börja testa kanske dag 8 eller borde jag tidigare? Hade cykler på 25-27 dagar förut. Nu har det varit 38 och 30 senaste. Jag får tydliga ÄL flytningar iaf 🤞
    Ja, det funkar som så att tempen stiger 0.2-0.5 grader och håller sig så några dagar efter att ett ägg släppt. Det är pga att protesteron utsöndras.
    Jag hoppas att jag ska lyckas att tempa rätt för deg vore ju superkul att få ägglossningen bekräftad på det sättet 😍
    Vad bra att du har tydlit ägglossningssekret. Det är ett sånt bra och tydligt tecken 😊 jag har också det. 
    Har bara haft 3 cykler efter p-pillerstopp och märker att jag har det 2 dagar före äl. På äl-dagen är det lite torrare och inte lika tydligt. 

Jag bet inte riktigt hur de där apparna funkar som visar när du ska ha äl, men den är ju lite svårt för dem att visa rätt gissar jag, om du har en oregelbunden cykel. Tur du märker på andra sätt istället.jag hade cykler på 30,30 och 32 dagar. Så jag räknar med äl dag 16-19 den här gången med. Vi får se 😊 
    Om du haft en cykel på 38 dagar så skulle jag gissa att du hade äl ca dag 24 i den cykeln och ca dag 16 i din senaste. Eller har du koll på hur lång din lutealfas är? 
    Iofs inser jah med en snabb googling att jag inte ska utgå från att den behöver vara 14 dagar. Står att den brukar vara 11-16 dagar så det där skiljer ju lite från kvinna till kvinna 😁
  • Bunny s
    Idaho1989 skrev 2024-05-23 17:21:38 följande:
    Tänkte försöka vänta till BIM om inte några fler symptom dyker upp, har bara "dyra" gravtest kvar hemma och tänkte vara lite ekonomisk 😅
    Jag förstår dig! Du kanske inte heller har något testa tidigttest? 
    Spännande tider för dig nu 😊
  • Bunny s
    Symetrical skrev 2024-05-24 08:31:28 följande:
    Sorry för kapning, men jag har tempat i nästan 10 år, varav flera av de innefattade noll djupsömn med uppvak minst varannan timme pga småbarn. Trots det har jag fått en tydlig ökning av tempen som visat på äl precis när test, sekret och känningar också pekat på det. Viktigast för mig har varit att ta tempen samma tid varje morgon och om det inte varit möjligt har jag använt mig av en omräknare för att få en så adekvat mätning som möjligt 😊 Gällande att börja några dagar in i cykeln så går det hur bra som helst! Har själv knappt tempat under mensen, då jag tempar vaginalt och det har känts sådär lockande då 😆

Lycka till och välkommen till bästa tråden på fl 🤩
    Vad roligt att få uttalande från experten 😁
    Bra, då kanske det går bra ändå fast jag också kan vakna lite då och då. 
    Då ska vi vända oss till dig vid frågor. Vi är ju superfärska ang tempning 🤣
  • Bunny s
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-24 09:38:35 följande:

Jag åkte till Gynakuten igen i förrgår, tvingade dem att titta på mig eftersom jag inte kunde ligga ner pga smärta. det blev som ett tryck över buken då. Kunde heller inte lyfta benen mer än knähöjd utan att det högg i magen. Märklig smärta. De tog blodprover och infektionsvärde och allt var ok men på ultraljudet så såg de fri vätska i buken samt blod. ca 1-1,5 liter gissade de på eftersom det var stora områden. Detta har retat hela insidan av buken och det är det som gör så ont. Man gör inget åt det utan kroppen ska ta hand om det själv. Fick även lämna serum-hCG för referens. ska tillbaka imorgon kväll och lämna ett nytt sådant prov. 

De kunde konstatera att livmodern var helt tom, kroppen har fått bort allt. det var skönt för nu slipper jag skrapning eller cytotec. 

Jag är glad att de gick med på att titta på mig eftersom jag fick med mig ordentliga smärtstillande hem. Det gör att jag kan sova trots att det egentligen gör ont att ligga ner och det gör också att jag kan röra mig lite lättare på dagarna och det i sin tur hjälper kroppen att transportera bort vätskan. 

Nu får jag försöka blicka framåt och hoppas att kroppen återhämtar sig snabbt och att jag kan få ägglossning snart igen. Suck.

Fy fan. Låter fruktansvärt med de där smärtorna och ömheten 😪 
    Vad skönt att få komma in för att få höra att det inte är något allvarligt samt att det är tomt! 
    Superbra 🙏🙏 
    Toppen med smärtstillande tabletter. Hoppas du återhämtar dig snart och kan börja om igen 💕
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida