• bbarajag

Sola i bikini på gräsmattan?

Någon som vet om man får sola vart man vill? Jag bor i hyreslägenhet och solar med bikini på gräsmattan bredvid lägenheten. 3 grannar kan se mig sola eftersom deras fönster är framför mig. Skulle jag sola på annat ställe här så är det antingen nästan vid entrédörren till mitt trapphus eller där alla 6-7 balkongerna är, då ser fler mig liksom.

Granntanten på typ 95år kommenterade till en annan granne för några dagar sen (hon är typ döv så hon skrek typ, så jag hörde klart och tydligt) ?Hon ligger ju nästan naken!?, och det störde mig lite. Vet även att fler grannar stört sig på att jag solar i bikini och vill inte se mig så ?lättklädd?. Är det ens tillåtet att jag solar såhär?

Ps. Jag vet att hon är gammal och säkert inte tänker likadant som yngre generationen. Men ändå. Vill gärna veta om det finns någon speciell regel.

• Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?
  • Anonym (K)

Men allvarligt, vi har gemensamma regler som vi har kommit överens om i samhället att förhålla oss till (och vissa områden tex brf:ar har sina). Vad sedan andra tycker är en annan sak. Ska alla gå omkring och förhålla sig till vad andra tycker så blir det jäkligt svårt att göra någonting överhuvudtaget. Vill man inte se någon ligga och sola så behöver man faktiskt inte se på heller liksom man inte lagar mat som man inte tycker om och svär över att det inte är gott. Nä släpp tuttarna fria, det är sommar!

• Kvittning

I alla lägenheter jag bott i så har det alltid funnits någon eller några som solat i bikini på gården. Får erkänna att jag kommenterat, men såklart det är ok. Mina kommentarer har inte varit nedlåtande eller dömande utan mest kopplade till att jag inte förstår hur man orkar ligga och sola så utan att ha vatten att gå och svalka sig i. 

• Anonym (sol)
    Anonym (Fler som vill) skrev 2021-06-13 23:33:20 följande:

Så sammanfattningen är,

Det är tillåtet,men du får stå ut med att diverse tanter muttrar och att andra tittar.

Så sola på och strunta i de andra eftersom de har rätt att både muttra och titta.

Var man än är eller vad man än gör får man väl stå ut med att någon slänger ett ögonkast på en? Det behöver inte vara sexuellt. Kanske tittar några sekunder längre om du gör något uppseendeväckande eller har extrem klädstil, är ovanligt snygg eller ful.
    Det är så grundläggande, pallar man inte det får man börja umgås med totalt blinda, och gömma sig för andra människor genom att bygga en stor mur runt sitt hus eller flytta ensam ut i skogen.
    Det går ju inte att blindoperera alla människor för att någon tycker att det är obehagligt att bli sedd. Tycker man att det är fruktansvärt att synas så solar man nog inte ute, man lär ju knappast gå ut heller och gör man det försöker man antagligen se så alldaglig ut som möjligt.

Muttrande tanter som klagar över tillåtna saker är bara att strunta i, precis. Hur cringe hade det inte varit att plinga på hos tanten och "Hej! Jag är din granne nere på tvåan, har hört dig muttra över att jag solar. Kan du snälla sluta muttra när jag solar? Jag tar illa upp."
    Bäst att alltså bara skita i ev mutter, från var det än kommer. Tanten har nog fått en så begränsad värld att varje liten vardaglig sak blir en höna av en fjäder.
  • Anonym (Henologen)
    Anonym (Låt oss vara ifred) skrev 2021-06-13 16:55:57 följande:
    Och DÄÄÄÄR var vi en hel drös kvinnor som kommer känna ÄNNU mer obehag än vi redan gör när vi visar oss i bikini utomhus, för att nån gubbsjuk inte kan hålla tyst och bete sig som normalt folk gör, dvs inte sexualisera någon så fort den visar sig vara en kvinna som bara vill ha lite frihet i vardagen, så där som alla män har, ni vet. 
    Och du tror inte tanterna smygtittar på unga män?!?

Min fru suckar åt ett gäng granntanter som inte kan hålla ögonen ifrån mig och andra yngre män, och dessutom kommer en och annan av dem med synnerligen sunkiga anspelningar.
  • Anonym (Fiffi)
    Anonym (K) skrev 2021-06-14 08:58:08 följande:

Men allvarligt, vi har gemensamma regler som vi har kommit överens om i samhället att förhålla oss till (och vissa områden tex brf:ar har sina). Vad sedan andra tycker är en annan sak. Ska alla gå omkring och förhålla sig till vad andra tycker så blir det jäkligt svårt att göra någonting överhuvudtaget. Vill man inte se någon ligga och sola så behöver man faktiskt inte se på heller liksom man inte lagar mat som man inte tycker om och svär över att det inte är gott. Nä släpp tuttarna fria, det är sommar!

Man får inte släppa tuttarna fria. Man är efterbliven om man inte kan grundläggande sociala regler och drabbar alla
  • Anonym (Fiffi)
    chrissepisse skrev 2021-06-14 06:55:38 följande:

Ja, du får sola i bikini på gården. Jag skulle inte åka hiss eller gå i trapphuset i endast badkläder, men att ute på gården lägga sig på en filt eller i en solstol förstår jag inte problemet med.

Den gång jag höjde på ögonbrynen var när en granne gick ut och lade sig topless mitt på gården. Det tyckte jag var att gå över gränsen.

Varför skulle du inte åka hiss med bikini varför varför är det nåt fel med det kanske??? Åk top med nipple covers
  • Anonym (K)
    Anonym (Fiffi) skrev 2021-06-14 10:04:55 följande:

Man får inte släppa tuttarna fria. Man är efterbliven om man inte kan grundläggande sociala regler och drabbar alla

Något åt samma håll om man inte förstår skämt och ironi ;)
  • miselda

Måste vara på gräsmattan du lägger dig i bikini och solar? Går det inte bra att göra det på stranden eller på din balkong? 

• miselda
    Anonym (Fiffi) skrev 2021-06-14 06:13:17 följande:

[quote=81186887][quote-nick]Anonym (Hmm) skrev 2021-06-13 22:20:23 följande:[/quote-nick][/quote]

Okej så om det är helt problemfritt att fläka ut sig i bostadsområdet varför skriver hon en hel tråd om ämnet då? Man går inte in i köpcentrum, på restaurang eller i mataffär i enbart badkläder även om det inte är olagligt. Samtidigt går man inte och pruttar högljutt och gör fula miner åt folk. Varför? För att vi anpassar oss efter varandra. Ingen vill se en halvnaken röv i vädret när man vill sitta ifred och njuta av utsikten eller går på promenad.

Men här måste alla acceptera att se halvnakna folk ligga ute, vi lever i sverige så man kan inte begära att folk ska ha någon självrespekt och inte ligga med halvnaken röv utomhus.
  • Anonym (Fler som vill)
    miselda skrev 2021-06-14 10:29:01 följande:

Måste vara på gräsmattan du lägger dig i bikini och solar? Går det inte bra att göra det på stranden eller på din balkong? 

På vilket sätt gör det skillnad om det är på gräsmattan eller stranden?

Det finns ju andra människor på bägge ställen.
Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?