• bbarajag

Sola i bikini på gräsmattan?

Någon som vet om man får sola vart man vill? Jag bor i hyreslägenhet och solar med bikini på gräsmattan bredvid lägenheten. 3 grannar kan se mig sola eftersom deras fönster är framför mig. Skulle jag sola på annat ställe här så är det antingen nästan vid entrédörren till mitt trapphus eller där alla 6-7 balkongerna är, då ser fler mig liksom.

Granntanten på typ 95år kommenterade till en annan granne för några dagar sen (hon är typ döv så hon skrek typ, så jag hörde klart och tydligt) ?Hon ligger ju nästan naken!?, och det störde mig lite. Vet även att fler grannar stört sig på att jag solar i bikini och vill inte se mig så ?lättklädd?. Är det ens tillåtet att jag solar såhär?

Ps. Jag vet att hon är gammal och säkert inte tänker likadant som yngre generationen. Men ändå. Vill gärna veta om det finns någon speciell regel.

• Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?
  • Anonym (E)
    Anonym (Fiffi) skrev 2021-06-13 17:44:47 följande:
    Det är inte min uppgift - jag ska kunna gå i mitt område utan att behöva bevittna sånt. Det gäller även blottare. Jag har svårt att tro att du skulle acceptera att någon gick fram till dig när du hade picknick och rapade och pruttande 1m från dig eller spelade jättedålig musik i örat på dig. Man ska inte behöva leka blind och döv i sitt eget bostadsområde.
    För att resten av världen ska anpassa sig efter dina (outtalade) preferenser? Bo ute i skogen då, så slipper du se människor alls. Annars är det fritt fram att både gå, stå, sitta och ligga i bikini på allmän plats.

Vad har dina exempel med saken att göra? Personer i bikini springer knappast fram till dig och kör upp tuttarna eller rumpan i ansiktet på dig heller.
  • RenLuft
    bbarajag skrev 2021-06-13 14:32:08 följande:

Någon som vet om man får sola vart man vill? Jag bor i hyreslägenhet och solar med bikini på gräsmattan bredvid lägenheten. 3 grannar kan se mig sola eftersom deras fönster är framför mig. Skulle jag sola på annat ställe här så är det antingen nästan vid entrédörren till mitt trapphus eller där alla 6-7 balkongerna är, då ser fler mig liksom.

Granntanten på typ 95år kommenterade till en annan granne för några dagar sen (hon är typ döv så hon skrek typ, så jag hörde klart och tydligt) ?Hon ligger ju nästan naken!?, och det störde mig lite. Vet även att fler grannar stört sig på att jag solar i bikini och vill inte se mig så ?lättklädd?. Är det ens tillåtet att jag solar såhär?

Ps. Jag vet att hon är gammal och säkert inte tänker likadant som yngre generationen. Men ändå. Vill gärna veta om det finns någon speciell regel.

Så vitt jag vet, så är det ens rättighet att sola på en allmän gräsmatta. Folk hos mig solar i princip överaltt, tycker jag. Sola är nyttigt dessutom, så jag hoppas att du fortsätter med det.
  • Anonym (Fler som vill)
    bbarajag skrev 2021-06-13 15:35:36 följande:

Korkad kommentar av vad jag förmodar är en gubbe som sitter blek inomhus framför sin slitna dator. Här finns det bara gamla tanter och gamla farbröder som jag antar inte gillar det dom ser på det sättet, jag är yngst på 27. Och att jag solar i bikini ska inte behöva vara ett orosmoment att folk kollar på mig och gillar det. Vill känna mig trygg och inte bli kollad på på det sättet du skriver.

Det var naturligtvis mening att det skulle vara roligt.

Ber om ursäkt om du känner dig förorättad av kommentaren.
  • Anonym (Fiffi)
    Anonym (34:an) skrev 2021-06-13 18:37:08 följande:

Fortsätter du sola så ser du snart ut som din 95-åriga granne och då lär ingen bry sig????

Haha precis !
  • Anonym (Dina)

Självklart får du sola i bikini på en gräsmatta. Jag skulle bara ignorera tanten. Jag tycker också att du ska ignorera de flesta idiotkommentarer som du har fått här i tråden.

Vi lever i ett fritt land och det är din kropp.

• Anonym (Dina)
    Anonym (Fiffi) skrev 2021-06-13 16:25:16 följande:

Jag tycker du akta dig. Folk kan gå förbi och de dig. Har själv varit utsatt för sexuella övergrepp och det är ingenting jag vill få påtvingat på näthinnan.

Bättre du solar på balkongen eller på landet. Sedan kan det komma snuskgubbar som fotar i smyg om runkar och i värsta fall sprider bilderna.

Vi har inte något burkatvång i Sverige utan här får kvinnor klä sig som de vill. Att sola i bikini på en gräsmatta måste man som kvinna få göra.
  • Anonym (Vilma)

Ok, så här tänker jag om solningens aspekter som kommit upp i tråden:

Det är vad jag vet fullt tillåtet. Det jag tycker att du kanske kan tänka på är att inte ha miniliten string och pytteliten trekantsöverdel som typ bara täcker bröstvårtorna. I såna är man ju i princip naken och det hade jag som granne inte tyckt var särskilt trevligt.

Och lägg dig inte så att grannen inte kan titta ut alls genom fönstret utan att se din rumpa i förgrunden. En halvnaken bak är kanske inte vad man vill ha precis utanför fönstret vid middagen.

Sen är det ju så, precis som skrivits, att du kan bli ett runkobjekt. Precis som det är tillåtet för dig att visa din avklädda kropp så är det tillåtet för andra att titta på den och tänka som de vill (men inte göra och säga!!). Min gamle far sa en gång när vi pratade om offentlig lättkläddhet - tror du att de förstår att en gammal gubbe som jag tänker på snusk när jag ser dem? Vill de verkligen det?

Och var rädd om dig. Hudcancer har ökat med 60% de senaste tio åren. Och svenskarna verkar ha ändrat sina solvanor och vill bli 80-talsbruna igen. På 80-talet (eller var det tidigt 90-tal?) kördes landsomfattande kampanjer för att öka kunskapen om sol och hudcancer. Men unga vuxna idag var ju inte med på den tiden. Min gissning är att det är de som solbadade på 70- och 80-talen som idag drabbas av hudcancer. :( Det kommer ju oftast när man blivit lite äldre.

Men jag vet, det är sååå skönt att ligga och känna solen mot huden. Jag älskar det, men har barn numera så hinner som tur är inte sola särskilt mycket.

Nu har mamman sagt nog med moralkakor.

• Anonym (Hanna)

MEN VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MÄNNISKOR??? prata om övergrepp och hudcancer?? Du lever i ett fritt land, du behöver inte skyla din kropp eller utgå från att människor ska samlas runt dig och runka. Herregud, sola på gräsmattan om du vill det, det är andras problem om dom inte kan hantera en solande människa, inte ditt.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-13 22:20:23 följande:
    VA? jag fattar ingenting
  • Anonym (sol)

Självklart har man rätt att sola i bikini på gräsmattan där man bor!

Lika självklart har folk rätt att titta på vad de vill under tiden de passerar.
    Man kan inte räkna med att kunna sola i bikini och att alla som passerar ska vända bort blicken. Det är naivt, orimligt och går inte att bestämma var andra människor får ha sin blick som tur är..
    Det är verkligen inte bara snuskgubbar som slänger ett ögonkast. Den snygga 25-åriga granntjejen kan vara lesbisk eller bisexuell också. Ser jag en snygg kvinna som solar kanske jag tittar lite, men mer som jaha? Som jag kan titta på ett fotbollsspelande barn eller någon som är ute med katten. Fast jag är bisexuell. Du tittar väl inte på varje lättklädd man (om du är straight) och dreglar heller? De flesta vet när man tittar för mycket alldeles oavsett vem man tittar på, uppseendeväckande, snygg eller ful.. 
    Ville bara peka på att varje människa har rätt till sina egna tankar och rätten att använda sina egna ögon. 

En människa i tråden tog upp att barn inte ska se en solande människa. What?! Tror du att ett barn får en traumatisk upplevelse av att se solande människor? Ge dig! Har sett solande människor i hela mitt liv, topless också. Liksom de flesta andra, helt normalt.
    Det samma människa tog upp om sexuella övergrepp har ingenting med solande att göra. Sexuella övergrepp har tyvärr de flesta av oss blivit utsatta för i varierande grad, det är en handling.
    Jag blev slagen med ett hundkoppel så jag vill helst att alla med hund använder mjuka badrocksskärp som koppel till sina hundar istället. Seriöst?! Lika dumt som ditt argument.
    Det är dessutom fullt möjligt att bli våldtagen av en fullt påklädd man som enbart dragit ner gylfen och bara dragit av byxor och trosor/kallingar på den han våldtar, en näst intill helt påklädd fullbordad våldtäkt. Skulle den våldtagna personen få för sig att förbjuda kläder tror du? Nej..

Fortsätt att sola om du vill ts, men undvik stringtrosor, det kan du iaf spara till stranden eller hemma på balkongen. Själv brukar jag sola i trekantsöverdel och korta shorts när jag solar på gården.

Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?