• bbarajag

Sola i bikini på gräsmattan?

Någon som vet om man får sola vart man vill? Jag bor i hyreslägenhet och solar med bikini på gräsmattan bredvid lägenheten. 3 grannar kan se mig sola eftersom deras fönster är framför mig. Skulle jag sola på annat ställe här så är det antingen nästan vid entrédörren till mitt trapphus eller där alla 6-7 balkongerna är, då ser fler mig liksom.

Granntanten på typ 95år kommenterade till en annan granne för några dagar sen (hon är typ döv så hon skrek typ, så jag hörde klart och tydligt) ?Hon ligger ju nästan naken!?, och det störde mig lite. Vet även att fler grannar stört sig på att jag solar i bikini och vill inte se mig så ?lättklädd?. Är det ens tillåtet att jag solar såhär?

Ps. Jag vet att hon är gammal och säkert inte tänker likadant som yngre generationen. Men ändå. Vill gärna veta om det finns någon speciell regel.

• Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?
  • Anonym (K)
    miselda skrev 2021-06-15 19:51:53 följande:

Man solar inte med bikini i parker eller där allmänheten är, barn vuxna allt. Man gör bara inte så. Jag vet svenskar gör så och kunde skyla er kropp lite för respekten för andra och er själva tycker jag. 

Hjärtligt välkommen till Sverige! Landet där frihet och jämställdhet är fina ord om än det finns mycket kvar innan vi är där. Hoppas du också trivs med de värderingar vi har här så hjälps vi åt tillsammans att bygga världens finaste land där allas olikheter accepteras
  • Limeblad
    miselda skrev 2021-06-15 19:51:53 följande:

Man solar inte med bikini i parker eller där allmänheten är, barn vuxna allt. Man gör bara inte så. Jag vet svenskar gör så och kunde skyla er kropp lite för respekten för andra och er själva tycker jag. 

Vart tycker du man ska sola om man inte har egen trädgård eller innergård?
  • cosinus

Jag är uppväxt i flerfamiljshus och där solade massor av folk på innergården.

Svärmor bor så och där händer det att jag solade förr om åren när vi var på besök.

Kan väl tycka att man har all rätt i världen att lägga sig ner i bikini på valfri gräsplätt som inte hindrar barnens lek, är precis utanför grannes ev uteplats eller ytterdörr.

Jag hade nog valt att ha på en strandklänning på vägen ut både för att slippa springa in i grannar i bikini och dels för att kunna ta på mig mer vid behov. Om någon otippad situation skulle uppstå.

• miselda
    Anonym (K) skrev 2021-06-15 21:47:41 följande:
    Hjärtligt välkommen till Sverige! Landet där frihet och jämställdhet är fina ord om än det finns mycket kvar innan vi är där. Hoppas du också trivs med de värderingar vi har här så hjälps vi åt tillsammans att bygga världens finaste land där allas olikheter accepteras
    Jaha okej tack så mycket då. Vadå finns mycket kvar? Är det inte redan som ni vill ha det?
  • miselda
    Limeblad skrev 2021-06-15 21:58:41 följande:
    Vart tycker du man ska sola om man inte har egen trädgård eller innergård?
    Alltså det hade ju inte varit helt fel om man inte måste sola så fort det blir varmare väder. I många länder så aktar man sig för solen därför att man vet att det kan vara skadligt som till exempel hudcancer, rynkor, solfläckar och att huden helt enkelt kan skadas av uv strålning. I varma länder är man såklart också utomhus men man använder solskydd, man sitter i skuggan och man ligger inte och pressar och solar. Men här när solen kommer så går ni ut till stranden, gården, parken, balkongen överallt för att ligga och sola och förstöra huden. Sen tycker ni det ser så snyggt ut när ni blir bruna, många blir röda också men det tycker ni är helt okej för då har ni "fått färg" säger ni. Egentligen är huden bränd som första gradens brännskada (huden är bränd bara det yttre hudlagret) så jättekonstigt beteende ni har! 
  • Anonym (K)
    miselda skrev 2021-06-16 09:29:44 följande:

Jaha okej tack så mycket då. Vadå finns mycket kvar? Är det inte redan som ni vill ha det?

Som vi vill ha det, du är också med :) Vi lever inte i ett helt jämställt samhälle men är på god väg.
  • miselda

Sen också när det är sommar så dricker ni ännu mer. På midsommar så alla tanter och gubbar solbrända och fulla med glas i handen dricker vin och gubbarna dricker öl. Barnen är också med när ni dricker och märker att ni blir förändrade med alkoholen. Även om ni kan hålla er så är barn inte dumma dom känner när ni har hällt i er eran älskade alkohol. Sen grillar ni griskött och tanterna pratar mer och mer för dom blir mer fulla, om semester och visa bilder och ta foto med mobilen, männen har skjorta och shorts och grillar fläskkotletter och öl i handen. Kallar ni det en fin kultur? Hahaha jag skrattar så jag dör Skrattande

• miselda
    Anonym (K) skrev 2021-06-16 09:42:37 följande:
    Som vi vill ha det, du är också med :) Vi lever inte i ett helt jämställt samhälle men är på god väg.
    Aha okej tack {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (K)
    miselda skrev 2021-06-16 09:40:44 följande:

Alltså det hade ju inte varit helt fel om man inte måste sola så fort det blir varmare väder. I många länder så aktar man sig för solen därför att man vet att det kan vara skadligt som till exempel hudcancer, rynkor, solfläckar och att huden helt enkelt kan skadas av uv strålning. I varma länder är man såklart också utomhus men man använder solskydd, man sitter i skuggan och man ligger inte och pressar och solar. Men här när solen kommer så går ni ut till stranden, gården, parken, balkongen överallt för att ligga och sola och förstöra huden. Sen tycker ni det ser så snyggt ut när ni blir bruna, många blir röda också men det tycker ni är helt okej för då har ni "fått färg" säger ni. Egentligen är huden bränd som första gradens brännskada (huden är bränd bara det yttre hudlagret) så jättekonstigt beteende ni har! 

Mycket har du rätt i men läs på lite om solens effekt på kroppen och avsaknad av sol vintertid. Ju längre norrut man kommer i landet så har vi kortare somrar dessutom. Menar ju inte att man ska bli vidbränd bara för det. Sedan använder nog de flesta solskydd i någon form. Solen står också lägre här uppe så det blir lägre uv strålning än närmare ekvatorn där solen står i zenit mitt på dagen.
  • miselda
    Anonym (K) skrev 2021-06-16 09:50:06 följande:
    Mycket har du rätt i men läs på lite om solens effekt på kroppen och avsaknad av sol vintertid. Ju längre norrut man kommer i landet så har vi kortare somrar dessutom. Menar ju inte att man ska bli vidbränd bara för det. Sedan använder nog de flesta solskydd i någon form. Solen står också lägre här uppe så det blir lägre uv strålning än närmare ekvatorn där solen står i zenit mitt på dagen.
    Men ni kan ta D vitaminer om rädd att sakna. Den är lägre men ändå jag tror kan få nästan samma farliga för huden här i sverige också om inte skyddar sig. Köp solskydd 50+ och använd den. Jag har alltid 50+ solskydd på mig och köpte på Normal vet du vilken affär det är? Dom har bra och du kan köpa den jag köpte som heter Nivea om du inte vill slösa på andra märke. Den Nivea jag har den är jättebra faktiskt och kanske kostade 70 kronor jag kommer inte ihåg men ska kolla nästa gång jag ska dit. Det är en sån reseflaska så den är inte stor men den räcker länge ändå.
Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?