• bbarajag

Sola i bikini på gräsmattan?

Någon som vet om man får sola vart man vill? Jag bor i hyreslägenhet och solar med bikini på gräsmattan bredvid lägenheten. 3 grannar kan se mig sola eftersom deras fönster är framför mig. Skulle jag sola på annat ställe här så är det antingen nästan vid entrédörren till mitt trapphus eller där alla 6-7 balkongerna är, då ser fler mig liksom.

Granntanten på typ 95år kommenterade till en annan granne för några dagar sen (hon är typ döv så hon skrek typ, så jag hörde klart och tydligt) ?Hon ligger ju nästan naken!?, och det störde mig lite. Vet även att fler grannar stört sig på att jag solar i bikini och vill inte se mig så ?lättklädd?. Är det ens tillåtet att jag solar såhär?

Ps. Jag vet att hon är gammal och säkert inte tänker likadant som yngre generationen. Men ändå. Vill gärna veta om det finns någon speciell regel.

• Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?
  • Anonym (Mam)

Nej, du får inte sola vart du vill! Motorväg, på någon annans tomt nära bostadshuset och skyddsområden är exempel på förbjudna platser. Men att sola på gräsmattan bredvid ett flerfamiljshus låter inte olämpligt eller konstigt alls, och ganska vanligt. Varför ens bekymra sig om en virrig gammal dams kommentarer?

• Anonym (sol)
    mari123 skrev 2021-06-14 15:38:53 följande:

Jag är 60+ och ALDRIG i hela mitt liv har jag hört talas om att ngn tycker illa vara över att ngn solar i bikini. På 80-talet gick damer i alla åldrar dessutom med bar överkropp. Fullständigt oladdat. Det kan väl inte vara så att vi är på väg mot ngn slags ny-puritanism? Liksom slöjorna brer ut sig?

Nypuritanism, där är du något på spåret!

Även i mitten/slutet på 90talet solade jag och väninnorna topless.

Nu verkar det knappt tänkbart.

Hänger nog ihop både med både ökad muslimsk befolkning och alt right-nissar. De är mer lika än gemene man tror. Tar till sig färdiga åsiktspaket och tycker sex är till för barnalstring, abort är skit mm.
  • mari123
    Anonym (sol) skrev 2021-06-14 16:11:41 följande:

Hänger nog ihop både med både ökad muslimsk befolkning och alt right-nissar. De är mer lika än gemene man tror. Tar till sig färdiga åsiktspaket och tycker sex är till för barnalstring, abort är skit mm.
    Den där "topless-perioden" var märklig på många plan. Knappt att man kan tänka sig den idag. Minns hur gamla tanter med hängbröst jämte unga flickor köade barbröstade till glasskiosken och inte kan jag tänka mig att någon "snuskgubbe" låg i buskagen! Det var så naturligt! Den där "snuskgubben" gick nog hem och tittade i en gammal katalog från Åhlen och Holm där kvinnorna hade BEHÅ
  • Anonym (K)
    mari123 skrev 2021-06-14 16:32:50 följande:

Den där "topless-perioden" var märklig på många plan. Knappt att man kan tänka sig den idag. Minns hur gamla tanter med hängbröst jämte unga flickor köade barbröstade till glasskiosken och inte kan jag tänka mig att någon "snuskgubbe" låg i buskagen! Det var så naturligt! Den där "snuskgubben" gick nog hem och tittade i en gammal katalog från Åhlen och Holm där kvinnorna hade BEHÅ

Ha ha ja att vara tonårig kille då var inte lätt. Var ju annat lite mer avslöjande mode på badbyxor och shorts då. Vet inte men många gånger tycker jag tjejerna gillade att retas också, gillade att visa upp sig och råkade stå lite för nära osv. Inte alla givetvis men många.
  • mari123
    Anonym (K) skrev 2021-06-14 16:41:53 följande:
    Ha ha ja att vara tonårig kille då var inte lätt. Var ju annat lite mer avslöjande mode på badbyxor och shorts då. Vet inte men många gånger tycker jag tjejerna gillade att retas också, gillade att visa upp sig och råkade stå lite för nära osv. Inte alla givetvis men många.
    Okej. Men nog blev du väl lite van efter ett tag? Efter 300 par bröst så kunde väl även du våga gå ner i badet?
  • Nutid
    Anonym (sol) skrev 2021-06-14 16:11:41 följande:

Det är väldigt faccinerande eftersom det inte var så länge sen,

Nu har det blivit mer tabu men samtidigt finns en kropps och sexfixering i mycket större grad. Jag tänker att ingen på den tiden stod och putade ut med röven och poserade på bild, eller snett uppifrån med upptryckta bröst och putläppar så de nästan ser korkade ut. allt snack om bleka anus, förstora bröst, fylla läpparna så man ser ut som en anka och om blygdläpparna ser sexiga ut.

Allt detta måste ha verkat som väldigt konstiga föreställningar på 70-90-talet.
    När brösten fick vara fria sexet var njutyning för alla och porrskådisar hade roligt och var glada. 

Sen kan man tänka att trotts alt snack om fri sex på den tiden så var det nog ändå lite tabu att vara för lössläppt som kvinna. Det tänker jag att det är bättre i dag med nätdejtingen när det är så vanligt att ingen skäms över det och en tjej som känner sig blyg och inte vilja skylta med vad hon gör.
  • mari123
    Nutid skrev 2021-06-14 17:04:44 följande:
    Det är väldigt faccinerande eftersom det inte var så länge sen,

Nu har det blivit mer tabu men samtidigt finns en kropps och sexfixering i mycket större grad. Jag tänker att ingen på den tiden stod och putade ut med röven och poserade på bild, eller snett uppifrån med upptryckta bröst och putläppar så de nästan ser korkade ut. allt snack om bleka anus, förstora bröst, fylla läpparna så man ser ut som en anka och om blygdläpparna ser sexiga ut.

Allt detta måste ha verkat som väldigt konstiga föreställningar på 70-90-talet.
    När brösten fick vara fria sexet var njutyning för alla och porrskådisar hade roligt och var glada. 

Sen kan man tänka att trotts alt snack om fri sex på den tiden så var det nog ändå lite tabu att vara för lössläppt som kvinna. Det tänker jag att det är bättre i dag med nätdejtingen när det är så vanligt att ingen skäms över det och en tjej som känner sig blyg och inte vilja skylta med vad hon gör.
    Jag minns 80-talet och top-less-modet glasklart. MEN inte var det ngn allmän "lössläppthet"? Jag tänker att de där bara brösten var så naturliga så de blev HELT "sexlösa". Nu är ju jag kvinna och hetero så jag vet ju inte MEN så upplevde jag det. På 70-talet var jag ung och DET var en udda tid. Hur det var då vill jag inte ens minnas. Har jobbat med att förtränga det.
  • Skogshuggaren
    mari123 skrev 2021-06-14 16:51:22 följande:
    Okej. Men nog blev du väl lite van efter ett tag? Efter 300 par bröst så kunde väl även du våga gå ner i badet?
    Jodå, visst vande man sig. Jag var också tonåring under den perioden, och i och med att det var så vanligt att tjejer och kvinnor gick utan överdel blev det inget konstigt. Visst spanade man lite extra på dem, men inte mer än så. 
  • Tecum
    mari123 skrev 2021-06-14 16:32:50 följande:
    Den där "topless-perioden" var märklig på många plan. Knappt att man kan tänka sig den idag. Minns hur gamla tanter med hängbröst jämte unga flickor köade barbröstade till glasskiosken och inte kan jag tänka mig att någon "snuskgubbe" låg i buskagen! Det var så naturligt! Den där "snuskgubben" gick nog hem och tittade i en gammal katalog från Åhlen och Holm där kvinnorna hade BEHÅ smile1.gif
    Haha, ja det fanns ingen anledning att smyga i buskarna på den tiden, gubben blev bara smutsig och fick myror i brallorna. Märkligt att det kan förändras så pass på så kort tid, nu är det närmast skandal om någon råkar visa en bröstvårta.
    Men ingen tog skada av hur det var då, ingen blev shamad eller traumatiserad och det var inte fler sexbrott på den tiden. Sex och nakenhet var något naturligt, inte farligt och utnyttjande som idag när en del inte ens tål se kvinnor som solar i bikini...
  • Anonym (nja)

Jag tänker så här, har man insynsskyddad trädgård så gör man vad man vill, är det gemensamma utrymmen får man visa hänsyn, det är alltså en sak att gå till stranden och en annan i det direkta grannområdet, där ska man visa hänsyn och det känna mer än gränslöst att springa omkring halvnaken där

Jag är inte pryd men var sak har sin plats. Vill man visa upp sig finns stranden eller så flyttar man till hus med insynsskyddad trädgård, bor man tätt med andra så är det A och O att visa hänsyn

Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?