• Anonym1720

Jag ångrar mitt andra barn

Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

• Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn
  • Anonym (k)
    Anonym1720 skrev 2021-06-04 21:41:38 följande:
    Hur är man ärlig då? Jag orkar inte med att fortsätta säga att jag är sjuk, då är det bättre hon slipper ha mig där alls än att gå och hoppas på ngt som aldrig händer Jag tror pappan hoppas att jag ska bli frisk igen (därav inga diskussioner för framtiden) men det känns inte som det blir så, och även om det blir så, så vill jag inte leva ett liv med två barn, det vet jag nu. Eftersom. Jag inte vill leva med pappan och klarar inte av två barn varannan vecka. Jag önskar jag bara kunde träffa äldsta dottern, det sa en sköterska till mig, vissa har ju separat vårdnad där det ena barnet kanske inte åker till pappan tex, det borde väl inte vara omöjligt men jag fattar att det låter ovettigt kanske

Jag vet inte hur vi ska hantera detta, därför kanske bättre dom inte har mig där alls att jag bara släpper vårdnaden helt. Jag hatar honom så mycket, bland annat för han tjatade mig till elbehandlingen som

Troligen är en eller den främsta orsaken till att jag är så sjuk

Barnet har en moster och morbror, en farfar och en mormor som finns där.
    Men elbehandlingen propsade han väl ändå på i hopp om att det skulle hjälpa? Klart han inte vill ha det så här heller. Han agerade ju iaf. 

Blir ju nåt enormt skadligt mot den lilla att bara stänga ute bara henne och träffa storasyster, det går ju inte.. Du säger att du ångrar henne, samtidigt har du ju inte lärt känna henne heller eftersom du flydde... 

Märks att du lider jättemycket av alltihop, men det känns inte riktigt som att du vill bli bättre.. Att det är tryggt på nåt sätt att stanna i detta mående, älta och leva i den påhittade idén om att allt är totalt omöjligt nu. 

Om du och din man ändå är separerade, skulle det då inte kunna gå att prova att ha varsitt barn varannan vecka sen? Så du bara har en i taget hela tiden.
    Även om det inte är optimalt för syskonrelationen, så får ju då bägge barnen iaf sin mamma. Eller vill du inte ha något med den lilla att göra alls? Känns mer som det är där det klämmer..?
  • Anonym1720
    Anonym (k) skrev 2021-06-04 23:12:11 följande:

Men elbehandlingen propsade han väl ändå på i hopp om att det skulle hjälpa? Klart han inte vill ha det så här heller. Han agerade ju iaf. 

Blir ju nåt enormt skadligt mot den lilla att bara stänga ute bara henne och träffa storasyster, det går ju inte.. Du säger att du ångrar henne, samtidigt har du ju inte lärt känna henne heller eftersom du flydde... 

Märks att du lider jättemycket av alltihop, men det känns inte riktigt som att du vill bli bättre.. Att det är tryggt på nåt sätt att stanna i detta mående, älta och leva i den påhittade idén om att allt är totalt omöjligt nu. 

Om du och din man ändå är separerade, skulle det då inte kunna gå att prova att ha varsitt barn varannan vecka sen? Så du bara har en i taget hela tiden.

Även om det inte är optimalt för syskonrelationen, så får ju då bägge barnen iaf sin mamma. Eller vill du inte ha något med den lilla att göra alls? Känns mer som det är där det klämmer..?

Nej det tror jag inte heller han ville men önskar så han aldrig hade tjatat och tagit reda på mer fakta innan han övertalade mig, el att jag tog reda på mer fakta

Jag ångrar vi fick ett till barn, av alla ovan skäl och vill därför inte lära känna henne, för jag kan inte vara två barns förälder, därav att jag bara ville ha kontakt med min stora. Så som du skriver, det klämmer vid den lilla då jag inte orkar med att vara förälder till två barn och nu inte ens till ett barn Jag vill absolut bli bättre; om inte för barnens skull så åtminstone för min egen, för hela mitt liv är oxå över som det är nu

Det kan jag inte uttala mig om, ett barn varannan vecka, sagt det idag igen, lika bra han säger jag är död,

Vilket jävla helvete jag försatt barnen och mig själv i, för jag skulle propsa på ett syskon, mår så dåligt så jag lika gärna kan dö min familj orkar inte med detta heller så förlorar förutom barnen, även kontakt med dom
  • Anonym1720
    Anonym (k) skrev 2021-06-04 23:12:11 följande:

Nej det tror jag inte heller han ville men önskar så han aldrig hade tjatat och tagit reda på mer fakta innan han övertalade mig, el att jag tog reda på mer fakta

Jag ångrar vi fick ett till barn, av alla ovan skäl och vill därför inte lära känna henne, för jag kan inte vara två barns förälder, därav att jag bara ville ha kontakt med min stora. Så som du skriver, det klämmer vid den lilla då jag inte orkar med att vara förälder till två barn och nu inte ens till ett barn Jag vill absolut bli bättre; om inte för barnens skull så åtminstone för min egen, för hela mitt liv är oxå över som det är nu

Det kan jag inte uttala mig om, ett barn varannan vecka, sagt det idag igen, lika bra han säger jag är död,

Vilket jävla helvete jag försatt barnen och mig själv i, för jag skulle propsa på ett syskon, mår så dåligt så jag lika gärna kan dö min familj orkar inte med detta heller så förlorar förutom barnen, även kontakt med dom
  • Anonym (Nej)
    Anonym1720 skrev 2021-06-04 20:56:43 följande:

Jag vet att jag hade varit frisk och så småningom slutat älta om syskon när tiden fick gå tills det var försent att få ett till barn kunde ha lämnat sambon för länge sen och fått vara varannan veckas mamma till en glad liten tjej. Fy fan vad detta smärtar. Även då att han hade haft lättare med bara ett barn, nu känns det ju som att hon blir åsidosatt även med ett syskon när det bara finns en förälder tillgänglig

Jag har sökt hjälp men det hjälper inte, blir bara värre och värre jag får troligtvis förlika mig med att barnen har sin pappa som kommer älska och ta hand om dom, och hoppas att smärtan lägger sig med tiden för min äldsta dotter ???? jag har vid tillfällen skrivit att han ska säga att jag är död, så hon kan få påbörja sin sorgeprocess över att inte träffa mig mer jag kommer inte följa med henne på hennes första skoldag, alla sådana saker, det gör så ont i mig vad jag ställt till med, även om jag trodde jag gjorde ngt bra som blev ödestigert för hela vår familj och alla runtikring min mamma är helt knäckt över allt med

Du har inte förstört din dotters liv pga att du har skaffat syskon, det är helt normalt att göra det. Däremot är det inte normalt att resonera som du gör. Din hysteri påverkar
  • Anonym (Nej)
    Anonym1720 skrev 2021-06-04 23:57:35 följande:

Har du kontakt med psykiatrin? Det hoppas jag för det är väldigt skruvade/udda/störda resonemang du skriver
  • Anonym1720
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-05 00:03:24 följande:

Har du kontakt med psykiatrin? Det hoppas jag för det är väldigt skruvade/udda/störda resonemang du skriver

Jag har kontakt med psykiatrin men blir bara sämre, inte bättre
  • Anonym1720

Finns det verkligen ingen som haft det som jag, ångrat att få ett till barn, att det inte blev som tänkt?

Tänker på mamman som ville ha en dotter istället för en son. Ngn måste ju ha känt att få ett till barn för sin äldstas skull inte blev som man hade tänkt sig, när man ?skaffade? barnet för den äldstas skull och sen inte insåg hur mycket mer jobb det skulle bli ett barn är inget, 2 barn är som fyra barn har jag hört ngn uttrycka sig, jag tror min depression blev så kraftig bland annat för barnet inte kom av naturlig längtan utan mer ?praktiska? skäl, som inte blev som det var tänkt och nu klarar jag inte av situationen vilket ger båda barnen ett livslångt lidande

• Anonym (k)
    Anonym1720 skrev 2021-06-04 23:57:35 följande:

Tycker ändå att du tänker helt snett. Sen är du otroligt hård mot barnens pappa, det är ändå han som tar hand om och ställer upp för barnen till 100%, när du bara stuckit.. 

Det märks att det mer handlar mer om att du bara vill ha den stora tjejen... än att  anstränga dig för att iaf försöka göra det bästa för även den lilla. Så då undrar jag egentligen om det är orken som tryter, när du ställs inför valet att ta hand om dem en i taget vilket kan vara en lösning... Men att du skyller på att du inte orkar två. 

Du skriver igen om andra som ångrat sina barn. Ja, men inte till den grad att man lämnar hela sin familj och en förstfödd man ändå älskar, extremt ovanligt skulle jag säga. 
  • Anonym (F)
    Anonym1720 skrev 2021-06-05 00:17:57 följande:

Finns det verkligen ingen som haft det som jag, ångrat att få ett till barn, att det inte blev som tänkt?

Tänker på mamman som ville ha en dotter istället för en son. Ngn måste ju ha känt att få ett till barn för sin äldstas skull inte blev som man hade tänkt sig, när man ?skaffade? barnet för den äldstas skull och sen inte insåg hur mycket mer jobb det skulle bli ett barn är inget, 2 barn är som fyra barn har jag hört ngn uttrycka sig, jag tror min depression blev så kraftig bland annat för barnet inte kom av naturlig längtan utan mer ?praktiska? skäl, som inte blev som det var tänkt och nu klarar jag inte av situationen vilket ger båda barnen ett livslångt lidande

Jo jag känner igen mig litegrann. Jag önskar mig en son mest av allt men kommer med största sannolikhet att få en dotter. Jag är livrädd att jag ska känna besvikelse. Samtidigt tog det ett tag för mig att bli gravid och jag har tidigare fått ett missfall så jag försöker tänka på det. Tänk på att du fick ett friskt barn vid 40 år och att det inte alltid kommer vara så jobbigt som det är under småbarnsåren. Kan det vara så att du fick en förlossningsdepression?
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn