• Anonym1720

Jag ångrar mitt andra barn

Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

• Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn
  • Anonym1720
    Anonym (k) skrev 2021-06-05 21:20:54 följande:

Du skriver hela tiden att du är så sjuk, samtidigt som du vet att det aldrig hade blivit så här om ni bara haft ett barn. Hur kan du veta det om du nu är så sjuk?

Det går ju inte ihop. 

Jag tror ändå att du får ut någonting av att befinna dig där du gör just nu. Även om det låter märkligt så har du liksom blivit kompis med denna fixering om ett barn och att idén om att du är för evigt obotligt sjuk. Menar dock inte att du valt det medvetet, men någon slags trygghet ger det dig.

Därför att jag var frisk när vi hade ett barn. Sjukdom kom i följd med andra barnet. Alltså hade det inte hänt annars, förlossningen eller att inte klara situationen gjorde att det blev såhär, eller depressionen och på den ECTn som förstörde mitt liv. Så, inget hade hänt om barn nr 2 inte fötts.

Det ger ingen trygghet att vara såhär sjuk, det är fruktansvärt, att inget blir bättre och att barnen förlorar sin mamma. Väntar varje dag på att må bättre men det kommer bara inte så nej, ingen trygghet alls. Bara en längtan tillbaka till ett barn, för då var jag frisk
  • Anonym (P)

Vet du vad ts. Jag har full förståelse för att du är sjuk. Men du får inte den minsta sympati från mig. Fullt fokus här borde vara att bli frisk men du verkar mest älta att du längtar tillbaka till när du hade ett enda barn. Nu har DU satt två barn till världen. Och det är fan dessa två som det är riktigt synd om här. Inte dig. Inte ett dugg dig. Vilken jävla tur att ditt stora barn fick en lillasyster att gå igenom livet med. Hade lillasyster inte fötts hade du säkerligen blivit sjuk pga någon annan anledning. Och hon hade varit ensam. För detta är så djupt störda tankar. Vanföreställningar som

enbart finns i ditt huvud.

• Anonym (k)
    Anonym1720 skrev 2021-06-05 21:37:54 följande:
    Därför att jag var frisk när vi hade ett barn. Sjukdom kom i följd med andra barnet. Alltså hade det inte hänt annars, förlossningen eller att inte klara situationen gjorde att det blev såhär, eller depressionen och på den ECTn som förstörde mitt liv. Så, inget hade hänt om barn nr 2 inte fötts.

Det ger ingen trygghet att vara såhär sjuk, det är fruktansvärt, att inget blir bättre och att barnen förlorar sin mamma. Väntar varje dag på att må bättre men det kommer bara inte så nej, ingen trygghet alls. Bara en längtan tillbaka till ett barn, för då var jag frisk
    Om du inte fick ut nåt av dig så hade du ju inte redan bestämt dig för att det är så här det ska vara resten av livet. Säger inte att du tycker det är roligt.

Men det lite som de här på tv-n som väger ca 300 kg och är sängliggande...
    De mår skit och allt är pest och pina, men de vill ändå inte förändra nåt egentligen för att sjukdomen/vikten blir en trygghet i sig. Du har liksom ställt in dig på att det här är ditt och dina flickors liv nu, det tycker jag är så märkligt och påminner om detta.
    Du upprepar bara att du är sjuk och vill inte ta in några tips, som t.ex. ha en flicka i taget. Nä andra barnet ska bara bort, det är din fantasivärld som du faktiskt väljer att vara kvar i. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym1720 skrev 2021-06-05 21:37:54 följande:

Men nu kommer det aldrig bli så och det behöver du acceptera. Ju mer du gräver ner dig i gropen desto svårare kommer det bli att må bra. Men du måste bestämma vad du vill. Att önska något du aldrig kan få är menlöst. Kan du tänka dig att fundera över att din önskan ska vara att vara mamma till dina två barn? Om du önskar det så har du något att arbeta för. Just nu spelar det ingen roll vad du gör för du vill bara ha det du inte kan få. Så ändra din önskan och ta små små steg därifrån. Men som sagt det du gör med den här tråden är ju bara att fortsätta gräva ner dig i din depression.
  • Anonym (A)
    Anonym (k) skrev 2021-06-05 21:56:53 följande:

Om du inte fick ut nåt av dig så hade du ju inte redan bestämt dig för att det är så här det ska vara resten av livet. Säger inte att du tycker det är roligt.

Men det lite som de här på tv-n som väger ca 300 kg och är sängliggande...

De mår skit och allt är pest och pina, men de vill ändå inte förändra nåt egentligen för att sjukdomen/vikten blir en trygghet i sig. Du har liksom ställt in dig på att det här är ditt och dina flickors liv nu, det tycker jag är så märkligt och påminner om detta.

Du upprepar bara att du är sjuk och vill inte ta in några tips, som t.ex. ha en flicka i taget. Nä andra barnet ska bara bort, det är din fantasivärld som du faktiskt väljer att vara kvar i. 

Precis, du har fått för dig att bara för att det inte blev som du ville eller hade tänkt från början så kommer allting att fortsätta vara skit med 2 barn.

Du kommer aldrig komma framåt i livet eller någon annanstans för den delen, om du inte ens är intresserad av att utforska ett annat tankesätt eller scenario.

Det är tragiskt att du inte tycker det är värt att kämpa för vare sig du själv eller barn 1 eller 2. Båda behöver dig, men du bäddar in dig i "stackars mig" filten och skyller på någon jäkla elterapi och att det är barn nr 2's fel.

Barn nr 2 har ingen som helst skuld i det här, och ditt påstående att utan det andra barnet hade det inte blivit såhär för då var du frisk - det är bullshit.

Du har förmodligen haft dem här tendenserna hela tiden...

Och det märks tydligt att du inte vill ha hjälp. Du verkar ha gjort dig ganska bekväm i den rollen du har nu.
  • Anonym (k)
    Anonym (A) skrev 2021-06-05 22:26:03 följande:
    Precis, du har fått för dig att bara för att det inte blev som du ville eller hade tänkt från början så kommer allting att fortsätta vara skit med 2 barn.

Du kommer aldrig komma framåt i livet eller någon annanstans för den delen, om du inte ens är intresserad av att utforska ett annat tankesätt eller scenario.

Det är tragiskt att du inte tycker det är värt att kämpa för vare sig du själv eller barn 1 eller 2. Båda behöver dig, men du bäddar in dig i "stackars mig" filten och skyller på någon jäkla elterapi och att det är barn nr 2's fel.

Barn nr 2 har ingen som helst skuld i det här, och ditt påstående att utan det andra barnet hade det inte blivit såhär för då var du frisk - det är bullshit.

Du har förmodligen haft dem här tendenserna hela tiden...

Och det märks tydligt att du inte vill ha hjälp. Du verkar ha gjort dig ganska bekväm i den rollen du
    Bra fortsättning. Ja, bekväm.

Just också detta återkommande om elterapin "efter den kan jag inte bli bättre, gjorde allt värre". Om och om igen. Samma resonemang hos alla som egentligen inte vill bli hjälpta. 

Bara för att man är deprimerad är det inte heller bra att omgivningen tassar på tå. Ett dåligt mående betyder inte att man har rätt att vältra sig i att allt är för evigt hopplöst eller vägra göra förändringar (det är precis det som sker i de här viktprogrammen och det kommer hjälpa dig exakt lika lite som det hjälper dem). 
    Du har inte den rätten. 

DU valde att skaffa dessa två barn. Är det inte dags att iaf börja försöka tänka annorlunda? Det klarar du eftersom du klarar att få ner massor av dina tankar här i text. Nej, det blir inte som förr, men det kan bli bra ändå..
    Du pratar så varmt om din äldsta tjej men verkar inte ens vilja greppa chansen till en framtid med henne. Som att hon inte är värd det ändå. 

Ska du sitta hela livet ut och upprepa att du är sjuk, att allt är kört för att du tog beslutet att skaffa ett till barn, att allt är pappans, dotterns och elterapins fel osv.
    Depression är fruktansvärt, men det är en jättestor offerkofta också...
  • Embla twopointoh
    Anonym (k) skrev 2021-06-05 23:07:43 följande:
    Bra fortsättning. Ja, bekväm.

Just också detta återkommande om elterapin "efter den kan jag inte bli bättre, gjorde allt värre". Om och om igen. Samma resonemang hos alla som egentligen inte vill bli hjälpta. 

Bara för att man är deprimerad är det inte heller bra att omgivningen tassar på tå. Ett dåligt mående betyder inte att man har rätt att vältra sig i att allt är för evigt hopplöst eller vägra göra förändringar (det är precis det som sker i de här viktprogrammen och det kommer hjälpa dig exakt lika lite som det hjälper dem). 
    Du har inte den rätten. 

DU valde att skaffa dessa två barn. Är det inte dags att iaf börja försöka tänka annorlunda? Det klarar du eftersom du klarar att få ner massor av dina tankar här i text. Nej, det blir inte som förr, men det kan bli bra ändå..
    Du pratar så varmt om din äldsta tjej men verkar inte ens vilja greppa chansen till en framtid med henne. Som att hon inte är värd det ändå. 

Ska du sitta hela livet ut och upprepa att du är sjuk, att allt är kört för att du tog beslutet att skaffa ett till barn, att allt är pappans, dotterns och elterapins fel osv.
    Depression är fruktansvärt, men det är en jättestor offerkofta också...

Jag håller med om det här i stort sett, men samtidigt måste man komma ihåg att TS har ADHD, och det gör att TS hjärna förmodligen inte "fungerar" på samma sätt som hos någon som är "normal". Problemet är förmodligen djupare än "bara" en depression.

Den här typen av fixering är vanligt vid NPF-diagnoser, och det är därför jag upprepade gånger gett TS rådet att ta hjälp av någon som kan det här med ADHD.

En sak som är vanligt med ADHD, är bristande självinsikt och oförmåga att se saker ur andra perspektiv än sitt eget. Jag har en kompis med ADHD, och hon kan verkligen inte förstå att det hon gör påverkar andra, eller att hon på något sätt skulle ha en del av ansvaret vid konflikter. Jag har känt henne sedan tonåren (vi är 40+), och jag har för länge sett gett upp det här med att "prata förstånd" med henne, för rationella resonemang går helt enkelt inte in. Det är inte hennes fel, men det gör att det inte går att ha en normal, ömsesidig relation med henne.

Jag tänker att det är möjligt att TS fungerar på liknande sätt. Hur mycket vi än försöker resonera med henne, kommer hon envist att hålla fast vid sin bild och sin fixering.

Jag lider med TS, men främst lider jag med hennes barn. Det skär i hjärtat när jag tänker på den lilla som har en mamma som inte vill ha henne, så det kanske är lika bra just nu att det är pappan som har vårdnaden. Förhoppningsvis kan TS komma ur sin depression och få hjälp att bryta sig loss från sin fixering så småningom, så att flickorna kan få en mamma som älskar dem båda.

• Anonym (A)
    Embla twopointoh skrev 2021-06-06 00:03:55 följande:

Jag håller med om det här i stort sett, men samtidigt måste man komma ihåg att TS har ADHD, och det gör att TS hjärna förmodligen inte "fungerar" på samma sätt som hos någon som är "normal". Problemet är förmodligen djupare än "bara" en depression.

Den här typen av fixering är vanligt vid NPF-diagnoser, och det är därför jag upprepade gånger gett TS rådet att ta hjälp av någon som kan det här med ADHD.

En sak som är vanligt med ADHD, är bristande självinsikt och oförmåga att se saker ur andra perspektiv än sitt eget. Jag har en kompis med ADHD, och hon kan verkligen inte förstå att det hon gör påverkar andra, eller att hon på något sätt skulle ha en del av ansvaret vid konflikter. Jag har känt henne sedan tonåren (vi är 40+), och jag har för länge sett gett upp det här med att "prata förstånd" med henne, för rationella resonemang går helt enkelt inte in. Det är inte hennes fel, men det gör att det inte går att ha en normal, ömsesidig relation med henne.

Jag tänker att det är möjligt att TS fungerar på liknande sätt. Hur mycket vi än försöker resonera med henne, kommer hon envist att hålla fast vid sin bild och sin fixering.

Jag lider med TS, men främst lider jag med hennes barn. Det skär i hjärtat när jag tänker på den lilla som har en mamma som inte vill ha henne, så det kanske är lika bra just nu att det är pappan som har vårdnaden. Förhoppningsvis kan TS komma ur sin depression och få hjälp att bryta sig loss från sin fixering så småningom, så att flickorna kan få en mamma som älskar dem båda.

Nuförtiden kan man ju bli medicinerad även för ADHD för att få en underlättande vardag, det är väl ingen ursäkt man kan gömma sig bakom.

Vare sig man har ADHD eller andra underliggande problem har man ju ett ansvar att ta hand om sina barn som man väljer att skaffa.
  • Anonym (k)
    Embla twopointoh skrev 2021-06-06 00:03:55 följande:

Dock blir det ju ändå lite märkligt när allt gick superbra innan barn två enligt ts, dvs då var hon inte alls sjuk på nåt sätt. Och ADHD-n fanns ju där då med..
  • Embla twopointoh
    Anonym (A) skrev 2021-06-06 00:14:25 följande:
    Nuförtiden kan man ju bli medicinerad även för ADHD för att få en underlättande vardag, det är väl ingen ursäkt man kan gömma sig bakom.

Vare sig man har ADHD eller andra underliggande problem har man ju ett ansvar att ta hand om sina barn som man väljer att skaffa.
    Att man förstår varför något är som det är är inte samma sak som att ursäkta det. Men om man förstår, kan man också förhålla sig till saken på ett mer realistiskt sätt och det är även bra mycket lättare att hitta lösningar när man förstår. Som att jag inser att det inte är någon idé att ens försöka få min vän att inse sin del i en konflikt, för hon har inte den insikten och mognaden, så jag kan lägga min energi på annat.
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn