• Anonym1720

Jag ångrar mitt andra barn

Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

• Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn
  • Wolfie13

Problemet är väl att du redan bestämt dig för att det inte finns någon hjälp att få, att det bara blir värre. I dina inlägg skriver du flera ggr om hur dina barn inte kommer ha någon mamma i framtiden. Jättesorgligt. 

• Anonym1720
    Anonym (A) skrev 2021-06-05 12:34:46 följande:

Nej, jag kan inte föreställa mig helt och hållet hur din situation är.

Självklart blir det mer jobb med 2 barn än 1, men det var det du valde.

Det låter som att du redan har gett upp? Man måste ha vilja för att det ska kunna bli en förändring.

En vilja att må bättre, en vilja att förändra, en vilja att kämpa.

Det är ett jäkla jobb och det tar mycket tid och kraft från själen, men det kan bli bättre!

Jag har länge önskat mig fler barn, men jag var medveten om mitt extremt dåliga mående och att ett barn till skulle bli för mycket för mig just då, så jag valde att avstå tills jag mår bättre.

För jag ville må bättre, och jag går åt rätt håll nu.

Önskar jag hade tänkt lika, men var frisk då och såg inte att ett barn till skulle vara så mycket mer jobb :-/ önskar jag hade förstått annorlunda och att valt att avstå ett till barn när jag insåg hur det skulle bli, men visste det inte då
  • Anonym1720
    Anonym (Jag med) skrev 2021-06-05 16:01:31 följande:

Jag väntar ett syskon som kommer födas om ca 1mån och jag ångrar mig så innerligt att jag satt mig i denna situation. Barnet är planerat men ångrade mig redan börjat jag plussade på stickan. Men istället för att göra en abort så hoppades jag att det skulle gå över, det har det inte gjort.. stor anledning till att jag känner så här är för den otroliga kärlek jag har till min dotter och jag verkligen älskar att spendera all min tid med henne. Jag vil inte att det på något sett ska förändras men tyvärr kommer det att göra det. Jag kommer inte längre att kunde spendera all min tid med dottern och vår relation kommer att förändras. Jag har kollat upp både adoption och familjehem men min man vägrar.

Tog mod till mig sist jag var till bm och berätta hur jag känner så det kommer att följas upp. Jag gissar att jag lider av en graviditetsdepression och jag hoppas innerligt att det inte går över i en förlossningsdepression sedan utan att detta kommer att gå över bär bebisen föds och det kommer bli obeskrivlig kärlek till den med

Även om barnet inte kommit än så känns det ?skönt? att höra om ngn annan, nu är inte ditt andra barn fött än och kan ju ändras men jag känner ju som du gör, efter barnet är fött och precis de skälen, mitt band med min äldsta dotter var så starkt och det blev helt rubbat och jag var/är så ledsen över det så det inte är sant. Hela mitt liv är förstört och barnens med känner jag för dom får aldrig tillbaka sin mamma, iaf inte på samma sätt som innan när jag hade min äldsta endast som jag älskade och älskar över ALLT, den tiden kommer aldrig tillbaka min djupa depression fortsätter nog därav för det går aldrig att ändra. Nu kommer jag på min höjd och det är nog långt fram bli varannan helgs förälder, INGET blev som det var tänkt, önskar så jag kunde vrida tiden tillbaka! hela mitt (och barnens liv) ödelades

Men jag hoppas din depression kommer att gå över när barnet är fött, skriv gärna meddelande till mig och berätta <3
  • Anonym1720
    Swagger skrev 2021-06-05 12:51:12 följande:

Jag tror du behöver acceptera det du inte kan förändra.

Ta hjälp!

Ja men känns som jag inte kan acceptera det, även om jag måste. Kan inte sluta sörja och att ALLT detta var meningslöst, från början till slut nu har barnen ingen mamma utan endast en pappa som värnar om dom och tar hand om dom
  • Anonym1720
    Anonym (Omtanke) skrev 2021-06-05 15:21:47 följande:

Du är i kris. De tankarna du har är riktigt tunga. Min sambo har ångrat sina barn, han fick en depression när äldsta föddes och det är tydligt när han pratar om det att kärleken och kraven kämpar emot varandra. Det gick över, men vissa stunder när det är tungt kommer det igen. Livet med barn är komplicerat.

När man är mitt i något, särskilt depression, känns saker som eviga och hjärnan lurar oss med att tänka svart-vit. Den orkar inte riktigt se hur framtiden kan te sig i flera färger.

Jag vill påminna om att tankar och känslor sällan är för evigt. Njut av när din dotter kommer på besök, du kommer att fortsätta vara hennes mamma på något sätt. Ha bilder på henne skrattande, lekande, så som du blir glad av. Du behöver inte vara rättvis, tänka och känna lika mycket för barnen.

Lägg tankarna om hur du ska hantera det andra barnet och relationen med pappan i en låda. Jag skulle rekommendera att du tar en riktig låda, skriver namnen på man och barn på varsin lapp och sedan lägger dem i lådan. Visa hjärnan att inga beslut måste tas nu.

Din behandling kan inte pågått länge, även om hjärnan säger att det varit länge. Låt dig själv vila i att du inte vet hur framtiden kommer att bli. All omtanke jag kan ge!

Tack för omtanken <3 men att vara mamma ?på ngt sätt? räcker inte, trots att jag vet att det är så det kommer att bli ångrar mig så!!! Vill bara tillbaka till ett barn och att vara frisk
  • Anonym (F)
    Wolfie13 skrev 2021-06-05 00:53:55 följande:

Fast nu handlar väl knappast det här om att önska ett visst kön under graviditeten (och såna tankar som ändå oftast försvinner när barnet väl är fött). 

Du kan väl inte veta om mina tankar försvinner efter att barnet är fött! Förresten så undrade ts i ett inlägg om ingen annan kände liknande och nämnde själv en tråd om en mamma som önskade en flicka ist för pojke. Mitt tips till dig är att inte tillrättavisa utan att veta något! Din kommentar var dessutom totalt onödig och tillförde absolut ingenting.
  • Anonym1720
    Wolfie13 skrev 2021-06-05 17:00:49 följande:

Problemet är väl att du redan bestämt dig för att det inte finns någon hjälp att få, att det bara blir värre. I dina inlägg skriver du flera ggr om hur dina barn inte kommer ha någon mamma i framtiden. Jättesorgligt. 

Ja jag vet, men det är ju för jag så starkt känner att denna situation skulle aldrig ha blivit! även om den är så, och även om jag klarar av att vara mamma t ngn del framöver så är flera år av relationen till min äldsta (och yngsta om jag kan acceptera henne) förstört för alltid önskar sambon (även om jag fattar hur fel det är) säger jag är död, så kan hon bearbeta, jag klarar inte av att känna sådan ångest längre för hennes skull, jag går under vad jag gjort mot henne
  • Anonym1720
    Anonym1720 skrev 2021-06-05 17:56:20 följande:

Ja jag vet, men det är ju för jag så starkt känner att denna situation skulle aldrig ha blivit! även om den är så, och även om jag klarar av att vara mamma t ngn del framöver så är flera år av relationen till min äldsta (och yngsta om jag kan acceptera henne) förstört för alltid önskar sambon (även om jag fattar hur fel det är) säger jag är död, så kan hon bearbeta, jag klarar inte av att känna sådan ångest längre för hennes skull, jag går under vad jag gjort mot henne

mari123 skrev 2021-06-05 16:10:52 följande:

Vårt andra barn var planerat och efterlängtat...................MEN när hon var ett faktum så kunde jag ibland känna att jag förstört ngt. Inte så att jag ångrade min bebis MEN det hade ju varit jag och storasyster i nästan sex år och vi hade det så bra........och så kom hon den där lilla och var EXTREMT JOBBIG Jag vet inte om jag klarat henne utan äldsta dotterns hjälp......ja så var det. Två likadana och jag hade gått under Nu är de vuxna och vi pratar ofta om den här tiden och det är no hard feelings gudskelov). Mina döttrar är väldigt tajta och kärleksfulla mot varandra och det är jag SÅ lycklig över.

Fint du känner så, kan BARA känna att ett syskon blev SÅ FEL. Fanns ingen mening alls, allt blev bara så förstört och mycket mer jobbigt än vad jag trodde, och sörjer tiden med min äldsta ngt enormt och har skadat henne ngt enormt känner jag
  • Anonym1720
    Anonym1720 skrev 2021-06-05 17:56:20 följande:

mari123 skrev 2021-06-05 16:10:52 följande:

Vårt andra barn var planerat och efterlängtat...................MEN när hon var ett faktum så kunde jag ibland känna att jag förstört ngt. Inte så att jag ångrade min bebis MEN det hade ju varit jag och storasyster i nästan sex år och vi hade det så bra........och så kom hon den där lilla och var EXTREMT JOBBIG Jag vet inte om jag klarat henne utan äldsta dotterns hjälp......ja så var det. Två likadana och jag hade gått under Nu är de vuxna och vi pratar ofta om den här tiden och det är no hard feelings gudskelov). Mina döttrar är väldigt tajta och kärleksfulla mot varandra och det är jag SÅ lycklig över.

Fint du känner så, kan BARA känna att ett syskon blev SÅ FEL. Fanns ingen mening alls, allt blev bara så förstört och mycket mer jobbigt än vad jag trodde, och sörjer tiden med min äldsta ngt enormt och har skadat henne ngt enormt känner jag
  • Anonym1720
    Anonym (F) skrev 2021-06-05 17:54:18 följande:

Du kan väl inte veta om mina tankar försvinner efter att barnet är fött! Förresten så undrade ts i ett inlägg om ingen annan kände liknande och nämnde själv en tråd om en mamma som önskade en flicka ist för pojke. Mitt tips till dig är att inte tillrättavisa utan att veta något! Din kommentar var dessutom totalt onödig och tillförde absolut ingenting.

<3
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn