• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (hippos)

Hur vågar man inte vaccinera sig?

"Delta slår mot turistorterna ? unga tas in på intensiven"

www.expressen.se/nyheter/delta-slar-mot-turistorterna-unga-tas-in-pa-intensiven/

Vaccinen ger inte 100% skydd mot delta men det ger över 64% och över 93% mot allvarlig sjukdom vilket är bra tills vi får dom uppdaterade vaccinen(sen fungerar vaccinet bra mot andra varianter)

omni.se/ny-studie-pfizers-vaccin-ger-lagre-skydd-mot-delta/a/VqOg0l

Vaccin är alltså bättre än 0% skydd som man får genom att inte vaccinera sig.

• Ess
    klyban skrev 2021-07-11 10:59:32 följande:

Din trovärdighet försvinner där utan anmälan.
    Och med morfin så ger det svår abstinens, och inser när du återger den att du inte var i närheten då.

Dock vad gråzonen är på vaccinet undrar jag, jag ger upp den och inser det ingen finns och diskutera då man aldrig förklarar exakt vad man menar den är.
    Vilket är perplexande minst sagt.

Dock vet vi redan att över 9miljoner doser är givna till såna som vågat ta vaccinet.
    Finns inget som ädnrar den punkten, inte ens med "gråzoner" som aldrig förklaras.

Mer borde ta reda på vad som händer på IVA och hur svår COVID-19 kan vara och de extrema fördelarna med att vaccinera sig mot att vara ovaccinerad och som ovaccinerad är det en dramatiskt ökad risk för skador och död.
    Sånt är viktigt att berätta, och med den desinformation som kommer så ofta.

Och de är såhär många som vågar ta vaccinen trots all desinformation:
    Antalet doser givna:
    2021-07-09 9 086 607

Antalet vaccinerade personer med minst en dos:
    2021-07-09 5 523 876  67,4%

Antalet personer som fått två doser:
    2021-07-09 3 562 731  43,5%

Ehhh, jo jag var där och även mina andra släktingar (inte samtidigt dock), det är fullt möjligt att trappa ut morfin, även om de gärna ger det för att de gamla ska bli mer lätthanterliga. 
    Min mamma och hennes syster är i livet så det är de som tar de stora besluten som tex en anmälan. Så exakt vad menar du med trovärdighet?
    Ärligt så skiter jag i vad du tror, för du tror så mycket om precis allt och inget av det stämmer.
    Man kommer längre med att ligga på personalen/läkarna här och nu, inte med att lämna in en anmälan i efterhand.
  • klyban
    Anonym (hippos) skrev 2021-07-11 11:52:37 följande:

Hur vågar man inte vaccinera sig?

"Delta slår mot turistorterna unga tas in på intensiven"

www.expressen.se/nyheter/delta-slar-mot-turis.../

Vaccinen ger inte 100% skydd mot delta men det ger över 64% och över 93% mot allvarlig sjukdom vilket är bra tills vi får dom uppdaterade vaccinen(sen fungerar vaccinet bra mot andra varianter)

omni.se/ny-studie-pfizers-vaccin-ger-lagre-sk...

Vaccin är alltså bättre än 0% skydd som man får genom att inte vaccinera sig.

Det är såna här saker som vi måste få ut genom desinformationen, de vill ha "åsikten" att det är farliga att vaccinera sig än få sjukdomen, och sen säger dom "jag har fått CVOID-19 och det gick så bra.".

Det är en gigantisk gigantiskt GIGANTISKT skillnad att ställa sig i gruppen med ~15000 döda och +~11000 postvcovid skadade(Den senare gruppen vill man förminska, och den gruppen drabbar väldigt många yngre också.).
    Mot att ställa sig i den grupp som har EXTREMT sällsynta svår biverkning, som kanske handlar om en-två handfull på par miljoner doser givna.

Detta är otroligt att en del sällar sig med den grupp som har så mycket död och skador av COVID-19.
    Undra vad denna ologiska rädsla kommer ifrån, för den är absolut inte faktabaserad om att inte ta vaccinet där inte.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-07-10 18:26:07 följande:

Det var ju du som pratat om gråzon och ingen förstår hur det passar in där. Börja inte med autonomi nu, det verkar inte heller höra hemma där.

Ehh...jo både gråzoner och autonomi hör hemma inom vården och även äldreomsorgen.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-07-10 17:26:03 följande:

Hur ska jag förklara att det inte finns någon gråzon med förvaltare?

Du ställer en fråga som aldrig går svara på, och enbart för att du aldrig berättar vad exakt som är en gråzon.

En dement har närstående och/eller en förvaltare som tar dessa beslut, som ibland är delegerat till vårdinrättningen.

Och det är någon av dessa som tar beslutet att ge vaccinet, den dementa har inte mycket och säga här, visste du inte om det som utbildar i sjukvårdsområdet?

Jag har aldrig påstått att det finns gråzoner med förvaltare. Det var du som tog det upp.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-07-11 21:16:24 följande:
    Jag har aldrig påstått att det finns gråzoner med förvaltare. Det var du som tog det upp.

Ingen vet än vad gråzonerna med att våga ta ett vaccin är än.
    Kommer det ta lång tid att precisera exakt vad du är du pratar om?

För annars står vi här och alla har vågat och INGEN gråzoner att ta ett vaccin för COVID-19 existerar och ENBART pga du inte sakligt förklarar exakt vad det är och denna "gråzon".

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    Ess skrev 2021-07-10 21:17:54 följande:

Jag misstänker att det handlar mycket om stress, typ de tar sängen och rullar iväg den och säger att de ska flytta personen, men personen som ligger där hör inte eftersom det pratas bakom den.

Sen i min uppfattning så är de lite väl glada för att tratta i de gamla morfin, har sett det både med svärföräldrarna och sen mina morföräldrar. Men när det gällde min mormor så fick vi dem att sluta ge henne det, hon behövde det inte utan det gick nog på slentrian. Men det krävdes många påstötningar för att de skulle sluta med det. Det känns som om det med är en rejäl gråzon.

Alltid där jag jobbat så har vi varit restriktiva med morfin till alla. Enbart gett det vid smärtor eller oro. Men ja, mycket är stress i vården.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-07-10 21:54:55 följande:

Där berättar du att du inte förstår morfin och att det inte bara går att byta ut med bara att sätta ut morfin långsamt.

För oavsett ger det svår abstinens även då.

Och ja, morfin är en lömsk medicin, dock finns ingen gråzon där för vaccinen.

Inser även att du tror dig veta bättre än vårdpersonal som jobbar på dessa boenden och där de har en del dementa.

Det berättade du innan och när du inte accepterade att h*n var virrig.

Anhöriga är de sista som förstår demens har inträffat.

Dock som vad som hänt här, det är att du fortfarande inte berättat vad gråzonen är, utan mest gissat.

Gamla människor har levt när inga vaccin fanns, och har lärt sig hur viktiga de är för överlevnad.

Allt detta är välkända sker.

Och ni anmälde inte att vaccination skett, och det berättar allt.

Det går helt bra att byta ut morfinet mot annat. Inom äldrevården eller sjukhus ges generellt så lite morfin att nertrappning inte behövs. Der behövs däremot mot narkomaner, men det är en helt annan sak.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-07-10 21:58:27 följande:

Svarar du dig själv nu?

Vet du om att morfin getts pga smärta?

Sen kan man diskutera om det alltid behövs senare, dock så är det inte så enkelt som du utger det vara att sätta ut morfin.

Det är satans mer komplext.

Det är dock inte vaccination, det vet vi redan fungerar med COVID-19.

Och det är omöjligt att låtsas bort.

Morfin ges pga smärtor eller mot oro bla annat. Och jo, det är enkelt att normalt sätta ut morfin.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-07-11 22:05:29 följande:

Ingen vet än vad gråzonerna med att våga ta ett vaccin är än.

Kommer det ta lång tid att precisera exakt vad du är du pratar om?

För annars står vi här och alla har vågat och INGEN gråzoner att ta ett vaccin för COVID-19 existerar och ENBART pga du inte sakligt förklarar exakt vad det är och denna "gråzon".

Gråzoner med att våga ta vaccinet? Vad pratar du egentligen om?
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?