• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Ess
    AndreaBD skrev 2021-07-12 18:59:17 följande:
    Utifrån sammanhanget kan man komma fram till att du menar något mitt emellan självständiga beslut och att någon annan bestämmer åt en. Något mellan dessa två extrem alltså. Men det är ju ganska ospecifikt. 
    Ja precis, det är det som är gråzonen. Sedan beror det på stället och personalen vart på gråskalan det hamnar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Y) skrev 2021-07-12 18:32:01 följande:

Fick veta idag att man kan få covid av vaccinet. Detta är tydligen känt på IVA. Någon mer som hört det. Alltså inte bara lite feber nån dag utan verklig covid.

Nej det kan man inte.

?An mRNA vaccine is not a virus and can?t cause disease.

The other authorized vaccine uses a modified virus that can?t replicate and does not cause any disease, including COVID-19.?

www.aafp.org/dam/AAFP/documents/patient_care/public_health/COVID19-Vaccine-FAQs.pdf
  • klyban
    Ess skrev 2021-07-12 19:32:51 följande:
    Ja precis, det är det som är gråzonen. Sedan beror det på stället och personalen vart på gråskalan det hamnar.

Vad är gråzonen, vi undrar fortfarande, då man missar att berätta exakt vem som är där och hur de tvångsvaccineras.
    För det kan inte vara de under förvaltarskap har vi lärt oss.
    Och hur många är det i denna "gråzon"?
    För om vi inte vet, så antar jag de är noll.

Fick veta idag att man kan få covid av vaccinet. Detta är tydligen känt på IVA. Någon mer som hört det. Alltså inte bara lite feber nån dag utan verklig covid.

Inser jag läste fel, nej, COVID-1 vaccinet ger inte en COVID-19 infektion.
    DU kan våga som så många i Sverige har gjort redan och ta vaccinet.

Anonym (....) skrev 2021-07-12 19:25:01 följande:
    Visste du inte att man kan få covod-19 trots vaccinet? Det är känns sedan länge.

Påståendet var att vaccinet gav COVID-19 infektion.
    Inte att svaret var att man med vaccinet INTE kunde få en COVID-19 infektion.

För det vet vi redan med studierna att det inte är 100%.(Även om en amerikansk studien försökt säga det, dock inte en upprepad studie, så innan det sker och troligen inte gör, så följer vi studierna siffror som säger att tex ~94% är skyddade ifrån svårt sjukdomsförlopp och med två doser.)

EpicF skrev 2021-07-12 19:25:04 följande:
    Visste du inte att man kan få covod-19 trots vaccinet? Det är känns sedan länge.

Om du läser vad AndreaBD svarade på, så säger det inlägget att COVID-19 vaccinet ger en COVID-19 infektion.
    Försöker du säga att vaccinet ger en COVID-1 infektion?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF

Nej, man kan inte få covid AV vaccinet. Testar man positivt efter att ha fått vaccinet så har man haft det innan.

Jag tror du har missförstått. Man kan få covid-19 trots vaccinet, vilket förmodligen är det du fått veta. Men inte av vaccinet. Däremot kan man få förkylnings/influensasymtom av vaccinet, men det innebär inte att man testar positivt och får covid av vaccinet.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-07-12 19:47:38 följande:

Om du läser vad AndreaBD svarade på, så säger det inlägget att COVID-19 vaccinet ger en COVID-19 infektion.

Jag är fullt medveten om att jag i likhet med dig läste att man kan få covid-19 trots vaccinet, vilket stämmer. Missade i likhet med dig att det påstods att man kunde får det AV vaccinet, vilket inte stämmer.

Covid-1 infektion? Något nytt?
  • klyban
    EpicF skrev 2021-07-12 19:59:36 följande:
    Jag är fullt medveten om att jag i likhet med dig läste att man kan få covid-19 trots vaccinet, vilket stämmer. Missade i likhet med dig att det påstods att man kunde får det AV vaccinet, vilket inte stämmer.

Covid-1 infektion? Något nytt?
    Man får inte en COVID-19 infektion av själva vaccinet, och det var det påståendet sade.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Ess
    klyban skrev 2021-07-12 19:47:38 följande:

Vad är gråzonen, vi undrar fortfarande, då man missar att berätta exakt vem som är där och hur de tvångsvaccineras.
    För det kan inte vara de under förvaltarskap har vi lärt oss.
    Och hur många är det i denna "gråzon"?
    För om vi inte vet, så antar jag de är noll.

Inser jag läste fel, nej, COVID-1 vaccinet ger inte en COVID-19 infektion.
    DU kan våga som så många i Sverige har gjort redan och ta vaccinet.

Påståendet var att vaccinet gav COVID-19 infektion.
    Inte att svaret var att man med vaccinet INTE kunde få en COVID-19 infektion.

För det vet vi redan med studierna att det inte är 100%.(Även om en amerikansk studien försökt säga det, dock inte en upprepad studie, så innan det sker och troligen inte gör, så följer vi studierna siffror som säger att tex ~94% är skyddade ifrån svårt sjukdomsförlopp och med två doser.)

EpicF skrev 2021-07-12 19:25:04 följande:

En gråzon är ju precis vad det låter som, en grå zon. Inte svart, inte vit, grå.
    Tex kan det va så att de går in med sprutan och ger den, om inte den gamla finner sig direkt då och säger kraftfullt NEJ och kör ut dem, så har hen fått sprutan utan att protestera. Det är varken att ja eller ett nej till att få den, och då ligger det i gråzonen.
  • klyban
    Ess skrev 2021-07-12 20:29:01 följande:
    En gråzon är ju precis vad det låter som, en grå zon. Inte svart, inte vit, grå.
    Tex kan det va så att de går in med sprutan och ger den, om inte den gamla finner sig direkt då och säger kraftfullt NEJ och kör ut dem, så har hen fått sprutan utan att protestera. Det är varken att ja eller ett nej till att få den, och då ligger det i gråzonen.

Utan exempel som finns i verkligheten och som du exakt återger, så inser vi att det finns ingen gråzon om COVID-19
    Men källa på att man tvingar något ta ett COVID-19 vaccin, och som inte står under förvaltarskap.
    Anekdoter fungerar inte här, och om man undviker anekdoter och kommer med källa som påvisar en gråzon.
    Det är föst då vi pratar om nått som är sakligt och gråzoner på vaccinering med COVID-19 vaccin.

• Ess
    klyban skrev 2021-07-12 20:38:05 följande:

Utan exempel som finns i verkligheten och som du exakt återger, så inser vi att det finns ingen gråzon om COVID-19
    Men källa på att man tvingar något ta ett COVID-19 vaccin, och som inte står under förvaltarskap.
    Anekdoter fungerar inte här, och om man undviker anekdoter och kommer med källa som påvisar en gråzon.
    Det är föst då vi pratar om nått som är sakligt och gråzoner på vaccinering med COVID-19 vaccin.

En gråzon är inget som är klart påvisbart, hade det varit det så hade det hetat svart eller vitt. 
    Anekdoter funkar alldeles utmärkt, 99,9% av de vuxna människorna brukar förstå då.
  • klyban
    Ess skrev 2021-07-12 20:47:10 följande:
    En gråzon är inget som är klart påvisbart, hade det varit det så hade det hetat svart eller vitt. 
    Anekdoter funkar alldeles utmärkt, 99,9% av de vuxna människorna brukar förstå då.

Jo, de brukar vara enkla att påvisa med saklighet och fakta.
    Och en anekdot berättar inte mycket utan fakta som stödjer den på mer ställen än just anekdoten om vaccinet och med källa som påvisar det är mer än en.

Och det har du fallerat att göra om COVID-19 vaccinet.

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?