• Anonym (Tillfällighet)

Fråga: Män mer öppna för tillfällig sex kontakt än oss kvinnor. Varför?!

Hur kommer dig sig att killar/män är mer öppna för sexkontakt tillfällig än vad vi tjejer/kvinnor är?

• Svar på tråden Fråga: Män mer öppna för tillfällig sex kontakt än oss kvinnor. Varför?!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-03-13 09:34:52 följande:

Din anekdotiska bevisföring är inte så mycket värd. Din bekantskapskrets är kanske inte så representativ? De flesta kvinnor har barn med helt vanliga män. Sen kommer vissa män alltid att vara attraktivare, charmigare, roligare etc än andra. Dessa får ofta barn med flera kvinnor. Men de är sällan gangsters eller kåkfarare eller dylikt. Det är bara trasiga kvinnor som attraheras av såna. Tvärtom har högutbildade och högavlönade män oftare barn med fler kvinnor än lågutbildade och lågavlönade. Det är i den senare kategorin som de flesta gangsters och bad boys hamnar.
    Ja, kanske du har rätt där. Då har jag antagligen aldrig träffat en kvinna som inte har varit trasig. För alla har varit konstiga mer eller mindre. Men är heller inte så högavlönad så den marknaden kanske jag inte känner till så mycket.
  • Dilf

Bra fråga! Ta för er och lev lite????

• New  Dawn
    Tecum skrev 2021-03-13 09:12:13 följande:

Det grundar jag på ett idogt läsande på FL och andra relationsforum under 15 års tid, plus ett antal inslag i media i ämnet. Sen finns det statistik som visar på antalet sexpartners hos män och kvinnor, där många kvinnor haft väldigt många partners. Så många att det inte kan förklarar av annat än ons och tillfälliga förbindelser.

Varför tvivlar du på den utvecklingen, det är ju en naturlig följd av ökad jämställdhet? Läs #51 av fornminne, hon förklarar det bra.

Ja, jag tvivlar på att den utvecklingen är någon större del. Dvs att kvinnor oftare VILL ha tillfälligt sex.

Jag får nog be dig läsa fornminnes inlägg 13, 34, 44, 58, 60 så förstår du helheten mer.

Visa gärna statistiken.

De finns dock kvinnor som vill ha tillfälligt sex och de har det lättare än män. Det är klart att den gruppen kvinnor har det lättare nu jämfört med för 50 år sedan, och ännu hellre för 100 år sedan, men jag tror ändå att betydligt färre kvinnor än män är intresserade av tillfälligt sex.

Kärleksrelationer vill båda ha. Jag tror att det förr i tiden inte var lika okej att prova sig fram på samma sätt. Jag kan tänka mig att kraven har ökat i dag, och det avspeglar sig. Jag tror mer det handlar om kortare relationer som inte håller, men jag tror inte drivkraften till dessa är tillfälligt sex, utan ett SÖKANDE efter en partner.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Snäckan)

Tror att det också beror på att män lättare blir tillfredsställda av att ligga med vem som, bara de är snygga nog eller annat. Beror ju mycket på hur könet är konstruerat.

De får orgasm och de blir avslappnade. Hade jag uppnått detta hade jag legat oftare med alla unga snyggingar som stöter på en:)

För min del, som kvinna, behöver jag bli tänd på personen. Alltså bli sexuellt attraherad för att det ska vara skönt. Det händer inte så ofta och beror på mer än det yttre.

Förälskälse och känslor påverkar sällan mig när det kommer till sex. Har ofta varit förälskad utan att vara sexuellt intresserad. Alltså inte velat ha sex.

• Anonym (Bilo)

Det är häpnadsväckande att det blev sån diskussion.
    Alla vet ju hur det ligger till.
    Män har kuk, och är svin som bara vill en sak.
    Kvinnor gnäller över det. Tills dom själva är kåta.
    Då vill dom ha svinet.

• fornminne
    New Dawn skrev 2021-03-13 10:19:53 följande:
    Ja, jag tvivlar på att den utvecklingen är någon större del. Dvs att kvinnor oftare VILL ha tillfälligt sex. Jag får nog be dig läsa fornminnes inlägg 13, 34, 44, 58, 60 så förstår du helheten mer. Visa gärna statistiken. De finns dock kvinnor som vill ha tillfälligt sex och de har det lättare än män. Det är klart att den gruppen kvinnor har det lättare nu jämfört med för 50 år sedan, och ännu hellre för 100 år sedan, men jag tror ändå att betydligt färre kvinnor än män är intresserade av tillfälligt sex. Kärleksrelationer vill båda ha. Jag tror att det förr i tiden inte var lika okej att prova sig fram på samma sätt. Jag kan tänka mig att kraven har ökat i dag, och det avspeglar sig. Jag tror mer det handlar om kortare relationer som inte håller, men jag tror inte drivkraften till dessa är tillfälligt sex, utan ett SÖKANDE efter en partner.

De flesta kvinnor som har tillfälligt sex, har det några enstaka gånger. Antingen det eller inte alls. Sen finns det en liten grupp kvinnor som har sex med väldigt många. De är inte nödvändigtvis färre än dito män. Men betydligt fler män än kvinnor, skulle ligga runt om de fick chansen. Det är dock bara relativt få män förunnat att göra det. Om vi pratar heterosexuella män alltså.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2021-03-13 10:19:53 följande:
    Ja, jag tvivlar på att den utvecklingen är någon större del. Dvs att kvinnor oftare VILL ha tillfälligt sex.
    Jag får nog be dig läsa fornminnes inlägg 13, 34, 44, 58, 60 så förstår du helheten mer.
    Visa gärna statistiken.

De finns dock kvinnor som vill ha tillfälligt sex och de har det lättare än män. Det är klart att den gruppen kvinnor har det lättare nu jämfört med för 50 år sedan, och ännu hellre för 100 år sedan, men jag tror ändå att betydligt färre kvinnor än män är intresserade av tillfälligt sex.

Kärleksrelationer vill båda ha. Jag tror att det förr i tiden inte var lika okej att prova sig fram på samma sätt. Jag kan tänka mig att kraven har ökat i dag, och det avspeglar sig. Jag tror mer det handlar om kortare relationer som inte håller, men jag tror inte drivkraften till dessa är tillfälligt sex, utan ett SÖKANDE efter en partner.
    Ja så är det till viss del, men det finns en andel som vill ha sex för sexets skull i första hand. Men visst finns det fler män män i gruppen, det jag menar är att skillnaden håller på att jämnas ut. 

Jag tycker fortfarande att jag och fornminne är på samma linje, bra inlägg av henne.
  • New  Dawn
    fornminne skrev 2021-03-13 11:10:37 följande:

De flesta kvinnor som har tillfälligt sex, har det några enstaka gånger. Antingen det eller inte alls. Sen finns det en liten grupp kvinnor som har sex med väldigt många. De är inte nödvändigtvis färre än dito män. Men betydligt fler män än kvinnor, skulle ligga runt om de fick chansen. Det är dock bara relativt få män förunnat att göra det. Om vi pratar heterosexuella män alltså.

Ja. Hur många är svårt att veta. I TS frågeställning handlar det ju om att män är mer öppna för tillfälligt sex och det tror jag. Jag tror definitivt att män är mycket, mycket mer öppna och intresserade av detta, och just därför är det ju så lätt för kvinnor att få sex om hon vill. Kvinnor kan ibland ha tillfälligt sex, men, som du säger, upptäcka att det inte ger så mycket och därför inte intresserade av att göra det igen.

Ibland är syftet att hitta någon, men om det inte känns bra blir det inget mer.
  • Anonym (XXX)

I grund och botten ligger det i generna. Om man tittar på de flesta djur, så kan hannen para sig med många, och samla en flock av honor omkring sig, medan honorna bara får para sig med en hanne varje parningssäsong. (Ja jag vet att det finns undantag, men det här är i alla fall den absolut vanligaste ordningen i naturen.)

Sedan, när vi blev människor och fick intelligens och kunde börja fatta medvetna beslut, så bakades instinkterna in i lagar, religion, kultur. D.v.s.: dom flesta människor "kände på sig" (på grund av att det ligger i instinkterna) att det var fel att en kvinna hade sex med många, och därför bakades detta in i religiösa bud, lagar och regler. 

En annan viktig faktor är naturligtvis, att om kvinnor ligger runt blir det många oförsörjda barn, samt många barn med fel pappa. Det första var en katastrof, under alla årtusenden och århundraden ända fram till 1960-talet ungefär, eftersom det inte fanns resurser att förmedla till en ensam mamma och hennes barn, i form av barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd eller försörjningsstöd. Inte heller fanns det subventionerade dagis, så få kvinnor som blev ensamma med ett eller flera små barn kunde arbeta. De skulle ha en väldigt tur, om de fick börja som pigor eller husor någonstans hos en snäll tant (eller välgörenhetsdam, som satte en ära i att hjälpa "fallna kvinnor"), och ta med sig sitt barn.

I det senare fallet - barn som har fel far - så kunde det hända, att en gård eller ett gods, samt ett gammalt fint efternamn, gick till stalledrängens eller den kringresande handelsmannens barn... om frun i huset inte klarade att hålla ihop benen. Självklart var män rädda för detta, så kvinnor som gjorde så måste skuldbeläggas hårt. (Det fanns ju inga DNA-tester.)

Allt det här är naturligtvis med oss idag - både det biologiska och det kulturella. Det kräver ett stort mått av gränslöshet av en kvinna, att kunna gå utanför normerna.

• New  Dawn
    Tecum skrev 2021-03-13 11:13:01 följande:

Ja så är det till viss del, men det finns en andel som vill ha sex för sexets skull i första hand. Men visst finns det fler män män i gruppen, det jag menar är att skillnaden håller på att jämnas ut. 

Jag tycker fortfarande att jag och fornminne är på samma linje, bra inlägg av henne.

Jag fokuserar på inställningen och jag tror fortfarande att män skulle ha mycket mer tillfälligt sex om de kunde.

Det är så ohyggligt lätt för en kvinna att ha tillfälligt sex och det beror ju på just det faktum att män ÄR så öppna för sex.

Jag tror inte det håller på att jämnas ut. Jag tror nämligen att de flesta kvinnor som testat detta upplever att det inte ger dem så mycket och jag tror också större andel kvinnor, än män känner sig "tomma" efteråt och inte mår bra av det. Jag kan faktiskt tänka mig att det tom går åt andra hållet, att kvinnor ännu mer tänker efter vad de egentligen vill, och står för att de faktiskt inte vill ha tillfälligt sex och att det är okej. (Det behöver inte betyda att de inte är kåta och gillar sex) Hittills har det propagerats mycket för att kvinnor inte ska dömmas om de har sex med fler, tillfälligt sex, och man vill gärna trycka på att kvinnor är lika kåta som män. Det fyller en funktion när vi kommer från tider då kvinnor skuldbelagds för mycket, men någonstans kommer känslorna i fatt och man måste fråga sig vad man egentligen vill och mår bra av.
Svar på tråden Fråga: Män mer öppna för tillfällig sex kontakt än oss kvinnor. Varför?!