Fråga: Män mer öppna för tillfällig sex kontakt än oss kvinnor. Varför?!
Hur kommer dig sig att killar/män är mer öppna för sexkontakt tillfällig än vad vi tjejer/kvinnor är?
Hur kommer dig sig att killar/män är mer öppna för sexkontakt tillfällig än vad vi tjejer/kvinnor är?
Bra fråga! Ta för er och lev lite????
Det grundar jag på ett idogt läsande på FL och andra relationsforum under 15 års tid, plus ett antal inslag i media i ämnet. Sen finns det statistik som visar på antalet sexpartners hos män och kvinnor, där många kvinnor haft väldigt många partners. Så många att det inte kan förklarar av annat än ons och tillfälliga förbindelser.
Varför tvivlar du på den utvecklingen, det är ju en naturlig följd av ökad jämställdhet? Läs #51 av fornminne, hon förklarar det bra.
Tror att det också beror på att män lättare blir tillfredsställda av att ligga med vem som, bara de är snygga nog eller annat. Beror ju mycket på hur könet är konstruerat.
De får orgasm och de blir avslappnade. Hade jag uppnått detta hade jag legat oftare med alla unga snyggingar som stöter på en:)
För min del, som kvinna, behöver jag bli tänd på personen. Alltså bli sexuellt attraherad för att det ska vara skönt. Det händer inte så ofta och beror på mer än det yttre.
Förälskälse och känslor påverkar sällan mig när det kommer till sex. Har ofta varit förälskad utan att vara sexuellt intresserad. Alltså inte velat ha sex.
Det är häpnadsväckande att det blev sån diskussion.
Alla vet ju hur det ligger till.
Män har kuk, och är svin som bara vill en sak.
Kvinnor gnäller över det. Tills dom själva är kåta.
Då vill dom ha svinet.
De flesta kvinnor som har tillfälligt sex, har det några enstaka gånger. Antingen det eller inte alls. Sen finns det en liten grupp kvinnor som har sex med väldigt många. De är inte nödvändigtvis färre än dito män. Men betydligt fler män än kvinnor, skulle ligga runt om de fick chansen. Det är dock bara relativt få män förunnat att göra det. Om vi pratar heterosexuella män alltså.
I grund och botten ligger det i generna. Om man tittar på de flesta djur, så kan hannen para sig med många, och samla en flock av honor omkring sig, medan honorna bara får para sig med en hanne varje parningssäsong. (Ja jag vet att det finns undantag, men det här är i alla fall den absolut vanligaste ordningen i naturen.)
Sedan, när vi blev människor och fick intelligens och kunde börja fatta medvetna beslut, så bakades instinkterna in i lagar, religion, kultur. D.v.s.: dom flesta människor "kände på sig" (på grund av att det ligger i instinkterna) att det var fel att en kvinna hade sex med många, och därför bakades detta in i religiösa bud, lagar och regler.
En annan viktig faktor är naturligtvis, att om kvinnor ligger runt blir det många oförsörjda barn, samt många barn med fel pappa. Det första var en katastrof, under alla årtusenden och århundraden ända fram till 1960-talet ungefär, eftersom det inte fanns resurser att förmedla till en ensam mamma och hennes barn, i form av barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd eller försörjningsstöd. Inte heller fanns det subventionerade dagis, så få kvinnor som blev ensamma med ett eller flera små barn kunde arbeta. De skulle ha en väldigt tur, om de fick börja som pigor eller husor någonstans hos en snäll tant (eller välgörenhetsdam, som satte en ära i att hjälpa "fallna kvinnor"), och ta med sig sitt barn.
I det senare fallet - barn som har fel far - så kunde det hända, att en gård eller ett gods, samt ett gammalt fint efternamn, gick till stalledrängens eller den kringresande handelsmannens barn... om frun i huset inte klarade att hålla ihop benen. Självklart var män rädda för detta, så kvinnor som gjorde så måste skuldbeläggas hårt. (Det fanns ju inga DNA-tester.)
Allt det här är naturligtvis med oss idag - både det biologiska och det kulturella. Det kräver ett stort mått av gränslöshet av en kvinna, att kunna gå utanför normerna.
Ja så är det till viss del, men det finns en andel som vill ha sex för sexets skull i första hand. Men visst finns det fler män män i gruppen, det jag menar är att skillnaden håller på att jämnas ut.
Jag tycker fortfarande att jag och fornminne är på samma linje, bra inlägg av henne.