• Anonym (ska bli pappa)

OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF

Min sambo blev inlagd på sjukhuset igår pga andra saker, idag ringer hon och säger att de har upptäckt att hon är gravid i vecka 29! Snacka chock! Vi har skyddat oss och på senaste halvåret-året har det inte blivit så mycket sex bla pga dödsfall i bådas familjer, men tydligen tillräkligt ändå. Jag vet inte hur de räknar ut sånt där med veckor och grejer men vi får väl lita på uträkningarna. Någon som vet det förresten och kan förklara? Det var ett tag sen biologin i 8an. I alla fall, jag frågade sambon om hon ville att jag skulle fixa något runt detta medan hon var på sjukhuset och hon sa "var praktisk så kan jag fixa det gulliga sen när jag kommer hem men jag vet inte vad det betyder". Jag vet inte heller vad det betyder, så alla mammor och pappor därute, vad behöver fixas som är "praktiskt". Det enda jog kommit på är någon slags bilskydd? Och säng men kanske inte sängkläderna? Någon som har tips om bra bok eller hemsida om bebisar som jag kan läsa? Vi hade inte ens tänkt försöka få barn på något halvår-år till pga studier som vi ville ha klara först.

Huvudet är virrigt av lycka, spänning, oro.

Hjälp.

• Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF
  • Anonym (happy)
    Citronsaft skrev 2021-03-04 13:04:26 följande:
    Varför skulle man inte?

Gick över tiden med 1 vecka fick ett bar på 2,9 kg.

Fullt normalt. Är väl bättre i dessa tider att ha plagg hemma redan än att behöva ge sig ut och köpa. Dessutom vet man ju aldrig om man går hela tiden ut.
    2.9 kg är utanför +/-1 standardavvikelse av 3,5 kg (= +/- 0.5kg)  så det är inte ovanligt men verkligen inte det vanligaste, då 84% av nyfödda i Sverige väger mer än så (givet att vikten är normalfördelad).
  • Anonym (T)
    Anonym (happy) skrev 2021-03-04 13:25:09 följande:

2.9 kg är utanför +/-1 standardavvikelse av 3,5 kg (= +/- 0.5kg)  så det är inte ovanligt men verkligen inte det vanligaste, då 84% av nyfödda i Sverige väger mer än så (givet att vikten är normalfördelad).

Alltså vår dotter drunknade i storlek 56 även när hon gått upp till 3,3 kg. Så jag tycker verkligen inte det skadar med plagg i storlek 50
  • Anonym (M)
    Anonym (happy) skrev 2021-03-04 13:25:09 följande:

Men du skrev ju ?varför skulle de få ett barn under 3 kg...?? medan 84 procent i själva verket betyder att typ ett av sju barn föds under 3 kg. Jag antar att du även refererar till fullgångna barn vilket man inte garanterat får. Det är väl inte direkt så osannolikt att detta barn är ett av de sju att man inte ens kan ta upp det scenariot för diskussion.

Fick själv en 2,5 kilos och blev direkt varse att åtminstone fem personer i min absoluta närhet också hade fått barn under 3 kg av olika kända och okända orsaker. Inte för att det är något statistiskt underlag, men särdeles ovanligt skulle jag verkligen inte säga.

DÄREMOT tycker jag inte man behöver investera i strl 44 inför nedkomsten. Mitt barn fick några sådana plagg efterhand men strl 50 var inga problem generellt. På sommaren kan det även bli en hel del tid i enbart blöja.
  • twinboymom

Nr 1: Teckna gravidförsäkring. Trygg hansas betalvariant är bra.

Nr 2: Om ni har det väldigt gott ställt ekonomiskt; ta det lugnt och köp allt när ni vill.

Om ni vill komma undan billigare (klokare):

Smidigast är om det finns någon barnloppis/ affär där de säljer barngrejer på kommission i närheten. Då lämnar folk in grejer som affären säljer åt dem; och så får de någon viss procent pengar.

Jag fyndade nästan allt till min bebis i magen på 1h. Fina grejer och kläder till kanske en femtedel av priset.

Vagn och babyskydd köpte jag begagnat på facebook för några hundralappar. Bilstol nr 2 är mer värd att köp ny.

• korngryn
    Anonym (E) skrev 2021-03-03 20:58:43 följande:

Grattis!

Många bra tips i tråden. Jag tänker att storstäda och rensa kyl/frys/skafferi om det behövs för det är en tråkig syssla att göra med en bebis. Laga sedan rejält med matlådor och kanske lite gott för snabb energi som tinar fort t.ex chokladbollar. Fyll upp med enkla snacks såsom majskakor. Kanske att en blombukett väntar när hon kommer hem och hennes älsklingsgodis :) Då det är en så stor chock för henne och omställning för er båda.

Det låter som en bra ide! Man behöver inte hålla på och köpa massa utrustning till bebisen. Det mesta blir ändå ofta oanvänt. Bättre att se lite efter hand vad ni tycker att ni behöver. Men matlådor och godis är guld värt!
  • korngryn
    Anonym (Line) skrev 2021-03-04 07:14:41 följande:

I Finland får man nästan allt det du räknar upp i mammalådan. I Sverige går pengarna istället till att utöka invandringen och bekosta covid-19 IVA patienter.

Jag hade inte velat ha en mammalåda.

Tycker det är knäppt att köpa helt nya kläder till en unge som kommer kunna ha dem i ett par månader max. Det är ett totalt onödigt slöseri med jordens resurser. Det finns ju hur mycket begagnat som helst. Betalade hellre några kronor för fina begagnade kläder än att få nyproducerade gratis. Mycket bättre för miljön. Ser verkligen inte varför staten skulle sponsra nyproducerade kläder till småbarn. Fullt med kemikalier, blekmedel och färgämnen är det också i nya kläder innan de blivit tvättade några gånger.

Sen förstärker det ju synen på att ungen bara är mammans ansvar. Det kunde väl heta barnlåda åtminstone.
  • Blue Waffle
    Anonym (ska bli pappa) skrev 2021-03-03 17:27:47 följande:

Min sambo blev inlagd på sjukhuset igår pga andra saker, idag ringer hon och säger att de har upptäckt att hon är gravid i vecka 29! Snacka chock! Vi har skyddat oss och på senaste halvåret-året har det inte blivit så mycket sex bla pga dödsfall i bådas familjer, men tydligen tillräkligt ändå. Jag vet inte hur de räknar ut sånt där med veckor och grejer men vi får väl lita på uträkningarna. Någon som vet det förresten och kan förklara? Det var ett tag sen biologin i 8an. I alla fall, jag frågade sambon om hon ville att jag skulle fixa något runt detta medan hon var på sjukhuset och hon sa "var praktisk så kan jag fixa det gulliga sen när jag kommer hem men jag vet inte vad det betyder". Jag vet inte heller vad det betyder, så alla mammor och pappor därute, vad behöver fixas som är "praktiskt". Det enda jog kommit på är någon slags bilskydd? Och säng men kanske inte sängkläderna? Någon som har tips om bra bok eller hemsida om bebisar som jag kan läsa? Vi hade inte ens tänkt försöka få barn på något halvår-år till pga studier som vi ville ha klara först.

Hjälp.

Gratulerar!
    Ett tips är att kolla biblioteket eller bokhandeln för böcker, men även MVC kan ge bra tips. Mycket finns på nätet.

Börja tänka på NAMN! Det är något ni ska enas om och det kan ta tid. Gör lite namnlistor.

Det ni behöver i början är
    * Babymonitor,
    * Kläder storlek 50-56
    * Blöjor storlek 1 (kan rekomendera Naty, de är bra)
    * Nappflaska
    * Bröstpump om tjejen tänkt amma.
    * Vagn (Man kan självklart köpa den efter barnet är född men det är inte kul att stå i en butik och prova vagnar med en nyfödd och massa folk)

Fundera på om ni ska sova med bebis i sängen, då vill ni ha ett babynäste, annars spjälsäng/vagga.

*Babyskydd till bilen. Så ni kommer hem från sjukhuset.
  • Anonym (Y)
    Anonyx skrev 2021-03-03 20:24:36 följande:

Tipsa sambon om Britax. Jag kör det märket på både barnvagn och babyskydd. Babyskyddet i bilen är superenkelt att koppla bort och helt sonika sätta på 'ramen' på barnvagnen, då jag ska te.x handla eller åka bort. Lättast så. Då har man både en barnvagn med liggdel, men även en där man enkelt kan koppla bort liggdelen och klicka på babyskyddet istället. Fiffigt!

Du vet att du bara ska använda babyskyddet i liggvagnen i NÖDFALL, inte att skjutsa runt bebisen i då det kan leda till ryggskador.

Rätt märkligt tips att ge någon somär novis på området........
  • Anonym (T)
    Blue Waffle skrev 2021-03-04 19:31:49 följande:

Gratulerar!

Ett tips är att kolla biblioteket eller bokhandeln för böcker, men även MVC kan ge bra tips. Mycket finns på nätet.

Börja tänka på NAMN! Det är något ni ska enas om och det kan ta tid. Gör lite namnlistor.

Det ni behöver i början är

* Babymonitor,

* Kläder storlek 50-56

* Blöjor storlek 1 (kan rekomendera Naty, de är bra)

* Nappflaska

* Bröstpump om tjejen tänkt amma.

* Vagn (Man kan självklart köpa den efter barnet är född men det är inte kul att stå i en butik och prova vagnar med en nyfödd och massa folk)

Fundera på om ni ska sova med bebis i sängen, då vill ni ha ett babynäste, annars spjälsäng/vagga.

*Babyskydd till bilen. Så ni kommer hem från sjukhuset.

Jag förstår att både bröstpump och babymonitor är ovärderligt för många.

Vill bara ge perspektivet, om nu budget är begränsad, att inte alla är i behov av detta.

Jag har inte pumpat en gång och babymonitor var vi inte behövt förens barnet var 1,5 år.

Ts. Babymonitor köper du billigt begagnat om ni ska ha det. Det är absolut inget du måste akutköpa innan barnet är fött.

Bröstpump brukar kunna gå att hyra på bb om man är osäker på om man kommer använda detta
  • Tomelilla15
    Anonym (ska bli pappa) skrev 2021-03-03 17:27:47 följande:

Hjälp.

Hur kan du förkortningen BF utan att kunna något om bebisar?
Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF