Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF

Anonym (happy) skrev 2021-03-04 13:25:09 följande:

2.9 kg är utanför +/-1 standardavvikelse av 3,5 kg (= +/- 0.5kg)  så det är inte ovanligt men verkligen inte det vanligaste, då 84% av nyfödda i Sverige väger mer än så (givet att vikten är normalfördelad).

Men du skrev ju ?varför skulle de få ett barn under 3 kg...?? medan 84 procent i själva verket betyder att typ ett av sju barn föds under 3 kg. Jag antar att du även refererar till fullgångna barn vilket man inte garanterat får. Det är väl inte direkt så osannolikt att detta barn är ett av de sju att man inte ens kan ta upp det scenariot för diskussion.

Fick själv en 2,5 kilos och blev direkt varse att åtminstone fem personer i min absoluta närhet också hade fått barn under 3 kg av olika kända och okända orsaker. Inte för att det är något statistiskt underlag, men särdeles ovanligt skulle jag verkligen inte säga.

DÄREMOT tycker jag inte man behöver investera i strl 44 inför nedkomsten. Mitt barn fick några sådana plagg efterhand men strl 50 var inga problem generellt. På sommaren kan det även bli en hel del tid i enbart blöja.
Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF