Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF

Stort grattis!

Till att börja med. Jag förstår det som att även hon studerar? Isf bör du se till att hon snarast. Alltså på en gång. Går in och sjukanmäler sig både hos csn och försäkringskassan om hon inte gjort det.

Som studerande får hon ersättning från CSN vid sjukdom. Men det skall ändå anmälas även till fk.

Genom att göra detta kommer csn vid bedömning vid ny ansökan om studiemedel bevilja detta även om hon misslyckas med de kurder hon läser nu. Och hon kommer även kunna beviljas stufifemedel för samma kurser igen.

Nummer två. Skicka in moderakapsintyg och ansök om föräldrapenning hos fk. Det tar ett tag att faställa sgi. Då ni studerar misstänker jag att ni är i behov av att ersättningen från fk kommer på en gång sedan.

Det praktiska.

Ni behöver troligtvis ett babyskydd. Detta bör man inte köpa begagnat om man inte kan vara hundra på att tidigare ägare inte krockat med det. Alltså ok att köpa av vän du litar på men kanske inte annars.

Köp ett som är säkerhetstestat och uppfyller sveriges villkor. Kolla om du kan hitta något på rea.

I övrigt. Diskutera med henne vad hon tycker ni behöver. Vill ni ha spjälsäng? Bedsidecrib? Vagn? Vilken vagn ska ni ha? Bärsele?

Detta är beslut ni kanske bör ta gemensamt. Kolla av marknaden och låt henne vara med och bestämma. Och så ser du till att köpa detta begagnat och fixa hem det.

I alla fall i storstäder så skänks mycket spjälsängar bort eller kostar 100-lappar.

Kläder. Kolla blocket om någon säljer klädpaket. Det brukar vara billigt och jag misstänker som sagt att ni kanske inte har världens största budget.

Men. Rusa inte iväg och köp saker utan henne. Detta kom som en chock för båda och jag tänker att fixandet faktiskt kanske behöver fylla en funktion för er båda i att förstå att en bebis är på väg.

Prata med henne. Vad vill hon att du ordnar och vad vill hon vara med och ta beslut om?

• Anonym (T)
    Citronsaft skrev 2021-03-04 10:30:30 följande:

Nej bebis kan inte ha stora kläder. Det är sjukt otympligt och blir kallt. Får man ett barn på under 3 kg så drunknar dom i 50.

Håller med. Sedan jag fick barn har jag absolut inte förstått det där med att inte köpa storlek 50. Vår dotter var 1,5 månad när hon kunde börja ha 56. Många plagg i 50 använde hon till två månader

Vägde 2,9 vid födseln och drunknade i 50. Hade varit lämpligt med plagg i storlek 44.

Att köpa begagnade plagg i storlek 50 är ju inte svårt att hitta billigt. Så några plagg i 50 lär ju knappast skada.
  • Anonym (T)
    Anonym (happy) skrev 2021-03-04 12:47:16 följande:

Varför skulle man få ett barn på under 3 när man redan är i v 29 och inte ens vet att man är gravid?

Snittvikten för nyfödda idag är 3.5 kg.

Med tanke på att plagg i storlek 50 ofta går att köpa för 10 kronor plagget begagnat så tänker jag att det kan vara skönt att ha några plagg i liten storlek hemma. För oss hade det inte varit kul att

Ha plagg från bara 56
  • Anonym (T)
    Anonym (happy) skrev 2021-03-04 13:25:09 följande:

2.9 kg är utanför +/-1 standardavvikelse av 3,5 kg (= +/- 0.5kg)  så det är inte ovanligt men verkligen inte det vanligaste, då 84% av nyfödda i Sverige väger mer än så (givet att vikten är normalfördelad).

Alltså vår dotter drunknade i storlek 56 även när hon gått upp till 3,3 kg. Så jag tycker verkligen inte det skadar med plagg i storlek 50
  • Anonym (T)
    Blue Waffle skrev 2021-03-04 19:31:49 följande:

Gratulerar!

Ett tips är att kolla biblioteket eller bokhandeln för böcker, men även MVC kan ge bra tips. Mycket finns på nätet.

Börja tänka på NAMN! Det är något ni ska enas om och det kan ta tid. Gör lite namnlistor.

Det ni behöver i början är

* Babymonitor,

* Kläder storlek 50-56

* Blöjor storlek 1 (kan rekomendera Naty, de är bra)

* Nappflaska

* Bröstpump om tjejen tänkt amma.

* Vagn (Man kan självklart köpa den efter barnet är född men det är inte kul att stå i en butik och prova vagnar med en nyfödd och massa folk)

Fundera på om ni ska sova med bebis i sängen, då vill ni ha ett babynäste, annars spjälsäng/vagga.

*Babyskydd till bilen. Så ni kommer hem från sjukhuset.

Jag förstår att både bröstpump och babymonitor är ovärderligt för många.

Vill bara ge perspektivet, om nu budget är begränsad, att inte alla är i behov av detta.

Jag har inte pumpat en gång och babymonitor var vi inte behövt förens barnet var 1,5 år.

Ts. Babymonitor köper du billigt begagnat om ni ska ha det. Det är absolut inget du måste akutköpa innan barnet är fött.

Bröstpump brukar kunna gå att hyra på bb om man är osäker på om man kommer använda detta
Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF