• Anonym (ska bli pappa)

OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF

Min sambo blev inlagd på sjukhuset igår pga andra saker, idag ringer hon och säger att de har upptäckt att hon är gravid i vecka 29! Snacka chock! Vi har skyddat oss och på senaste halvåret-året har det inte blivit så mycket sex bla pga dödsfall i bådas familjer, men tydligen tillräkligt ändå. Jag vet inte hur de räknar ut sånt där med veckor och grejer men vi får väl lita på uträkningarna. Någon som vet det förresten och kan förklara? Det var ett tag sen biologin i 8an. I alla fall, jag frågade sambon om hon ville att jag skulle fixa något runt detta medan hon var på sjukhuset och hon sa "var praktisk så kan jag fixa det gulliga sen när jag kommer hem men jag vet inte vad det betyder". Jag vet inte heller vad det betyder, så alla mammor och pappor därute, vad behöver fixas som är "praktiskt". Det enda jog kommit på är någon slags bilskydd? Och säng men kanske inte sängkläderna? Någon som har tips om bra bok eller hemsida om bebisar som jag kan läsa? Vi hade inte ens tänkt försöka få barn på något halvår-år till pga studier som vi ville ha klara först.

Huvudet är virrigt av lycka, spänning, oro.

Hjälp.

• Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF
  • Anonym (chilla)

Innan jag fick första barnet så läste jag allt jag kom över, hade noll koll på bebisar och vad de behövde. Handlade allt som det stod att man skulle ha, läste tester på vagnar, sängar, gungstolar etc. Besatt och manisk, och fullständigt livrädd för att göra fel.

Så kom bebis och det enda bebis ville ha var min tutte. Och lite kläder. Första tiden var vi mest hemma, nån liten promenad ibland. Bebis sov i vår säng.

Så, det du behöver är kläder, blöjor, en vagn kan vara bra, och ett babyskydd till bilen såklart. Resten kan ni köpa sen, om ni tycker att ni behöver det.

• sextiotalist

Oj, vilken överraskning
    Grattis
    Nu är jag rätt säker på att ett barns primära behov inte har förändrats de senaste 25 åren.
    Men vi hade inte mycket i början
    Lite kläder, bodys som någon nämnde innan är bra. 
    Sparkdräkter för lite svalare dagar, mitt tips är att inte köpa med fasta strumpor, en del barn har långa ben, andra har lite större fötter (sonen tillhörde det senare, så vi fick klippa bort alla strumpor)
    Mössa, oavsett om det är kallt eller varmt ute, så behöver bebisens huvud skyddas.
    Blöjor
    Skötbord (vi använde det de första månaderna)
    Vagn
    Babyskydd
    Diflaska (för ersättning) och ersättning att ha hemma ifall det inte fungerar med amningen (för nyfödda då, inte som min sambo, köpte både diflaska och ersättning för något äldre barn ;))
    Jag köpte inga speciella sängkläder, utan klippte sönder ett täcke och stoppade in det i ett örngott. Perfekt för liggvagnen 
    Av gamla frottéhanddukar fixade jag tvättlappar. 

• Majala

Rekomenderar sovpåse istället för filtar och täcken iaf i sängen. Det är säkrare för barnet då hen inte kan dra den över ansiktet. Som någon annan skrev kommer ni nog inte behöva kläder mindre än 50. Bebis kan ha lite stora kläder i början.

• Citronsaft
    Anonym (Line) skrev 2021-03-04 07:14:41 följande:

I Finland får man nästan allt det du räknar upp i mammalådan. I Sverige går pengarna istället till att utöka invandringen och bekosta covid-19 IVA patienter.

Men oj. Hur har det med tråden att göra?
  • Citronsaft
    Majala skrev 2021-03-04 10:26:40 följande:

Rekomenderar sovpåse istället för filtar och täcken iaf i sängen. Det är säkrare för barnet då hen inte kan dra den över ansiktet. Som någon annan skrev kommer ni nog inte behöva kläder mindre än 50. Bebis kan ha lite stora kläder i början.

Nej bebis kan inte ha stora kläder. Det är sjukt otympligt och blir kallt. Får man ett barn på under 3 kg så drunknar dom i 50.
  • Anonym (T)
    Citronsaft skrev 2021-03-04 10:30:30 följande:

Nej bebis kan inte ha stora kläder. Det är sjukt otympligt och blir kallt. Får man ett barn på under 3 kg så drunknar dom i 50.

Håller med. Sedan jag fick barn har jag absolut inte förstått det där med att inte köpa storlek 50. Vår dotter var 1,5 månad när hon kunde börja ha 56. Många plagg i 50 använde hon till två månader

Vägde 2,9 vid födseln och drunknade i 50. Hade varit lämpligt med plagg i storlek 44.

Att köpa begagnade plagg i storlek 50 är ju inte svårt att hitta billigt. Så några plagg i 50 lär ju knappast skada.
  • Anonym (happy)

Jag hade bra nytta av "Barn, de första fem åren" av Penelope Leach.

En välkänd "barnbibel" som har reviderats flera gånger med råd baserade på ny forskning.

• Anonym (happy)
    Citronsaft skrev 2021-03-04 10:30:30 följande:
    Varför skulle man få ett barn på under 3 när man redan är i v 29 och inte ens vet att man är gravid?

Snittvikten för nyfödda idag är 3.5 kg.
  • Citronsaft
    Anonym (happy) skrev 2021-03-04 12:47:16 följande:

Varför skulle man få ett barn på under 3 när man redan är i v 29 och inte ens vet att man är gravid?

Varför skulle man inte?

Gick över tiden med 1 vecka fick ett bar på 2,9 kg.

Fullt normalt. Är väl bättre i dessa tider att ha plagg hemma redan än att behöva ge sig ut och köpa. Dessutom vet man ju aldrig om man går hela tiden ut.
  • Anonym (T)
    Anonym (happy) skrev 2021-03-04 12:47:16 följande:

Med tanke på att plagg i storlek 50 ofta går att köpa för 10 kronor plagget begagnat så tänker jag att det kan vara skönt att ha några plagg i liten storlek hemma. För oss hade det inte varit kul att

Ha plagg från bara 56
Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF